حمله هوایی اسراییل به سودان

۲۱ فروردین ۱۳۹۰ | ۰۳:۰۴ کد : ۱۱۷۳۹ آسیا و آفریقا
یادداشتی از محمدرضا حاجی کریم جباری، سفیر سابق ‌ایران در ساحل عاج پیرامون حمله هوایی اسرائیل به سودان
حمله هوایی اسراییل به سودان

دیپلماسی ایرانی: سه شنبه شب برابر با شانزدهم فرودرین 1390 ساعت 10 شب: یک هواپیمای جنگی ناشناس به خودرویی کوچک که در مسیر فرودگاه شهر «بندر سودان» واقع در غرب کشور سودان، به سمت شهر در حرکت بود، حمله می‌کند که ضمن انهدام کامل خودرو، دو سرنشین آن نیز کشته می‌شوند. احمدعلی کارتی، وزیر امور خارجه سودان، اسرائیل را عامل این حمله دانست. اما ماهیت و انگیزه‌های این حمله چیست؟ چند احتمال به ذهن می‌رسد:

1-    وزیر امور خارجه سودان ضمن یادآوری اقدام مشابه اسراییل در ژانویه 2009 که منجر به قتل عام ده‌ها بیگناه سودانی شد، علت و انگیزه این حمله را باقی ماندن سودان در فهرست حامیان تروریسم دانست. این تحلیل واقع گرایانه سودانی‌ها ناظر به این واقعیت است که دولت آمریکا صراحتاً قول داده بود که در صورت برگزاری بی قید و شرط و بدون مانع همه پرسی برای استقلال جنوب سودان، کمک‌های مختلفی به سودان ارائه خواهد کرد که در رأس آن حذف نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم خواهد بود. این همه پرسی انجام و سودان تجزیه شد، اما آمریکا به وعده خود عمل نکرد. در برخی اخبار سرگردان در رسانه‌های خارجی که به نظر می‌رسد برگرفته از رسانه‌های اسراییلی باشد، ادعا شده که این خودرو حامل سلاح شیمیایی با گاز خردل برای حماس بوده است! این خبر خود به خود مانع رفع اتهام آمریکا به سودان مبنی بر حمایت از حماس که آمریکایی‌ها آن را سازمانی تروریستی می‌دانند، می‌شود. پس این خبرها نیز تحلیل سودانی‌ها را مقرون به صحت می‌سازد. باید اضافه کرد که منطقه نفتی آبائی بین شمال و جنوب سودان، منطقه ای نفتی است که دولت و همه جناح‌های سیاسی سودان با اعطای آن به جنوب و در واقع به اسراییل و آمریکا مخالف هستند و در برابر این ادعای جنوبی‌ها مقاومت می‌کنند و این خود می‌تواند عامل دیگری باشد که آمریکا با اتهام حمایت از تروریسم، سایه تهدید و فشار غیرمستقیم را بر دولت خارطوم را حفظ کند.

2-    این اقدام ایذایی اسراییل که فاقد هر گونه ارزش راهبردی، نظامی‌و اطلاعاتی است، می‌تواند اهداف داخلی نیز داشته باشد. اغلب نظریه پردازان روابط خارجی اسراییل نتیجه تحولات جاری در جهان عرب را، هر چه باشد، بر خلاف مصالح و منافع و امنیت ملی این رژیم می‌دانند و این مسئله افکار عمومی ‌داخل اسرائیل را نگران ساخته است. اخبار چند روز گذشته مبنی بر حملات پراکنده به غزه و اقدامات ارهابی و ضد بشری نظیر ربودن 100 زن بیگناه فلسطینی در کنار حمله به سودان در ماورای دریای سرخ که جملگی چیزی جز جنایت کور نیست، می‌تواند وسیله ای برای اطمینان بخشی به افکار عمومی‌داخل اسراییل باشد. شاید مقامات رژیم صهیونیستی با این اقدام چون همیشه غیرمشروع خود قصد داشته باشند به افکار عمومی ‌داخل اسراییل بقبولانند که اسراییل برای حفظ امنیت آنها همچنان از بکار گیری زور تردید نخواهد کرد؛ و بعلاوه، به اصطلاح پایه‌های امنیتی و اطلاعاتی این رژیم به حدی مستحکم و کارآمد است که می‌تواند از محتویات خودرویی کوچک در حال حرکت در بیابان‌های سودان اطلاع داشته و آن را در تاریکی شب و در آن سوی دریاها مورد هدف قرار دهد.

3-    اسراییل با این اقدامات تلاش می‌کند تا به منطقه نشان دهد تحولات جاری جهان عرب و اسلام خللی در عزم و روحیه اسرائیلی‌ها برای دفاع از امنیت اسراییل پدید نیاورده و آماده اند در هر زمان و مکان لازم وارد عمل شوند. خبر دیدار قریب الوقوع نماینده حماس از قاهره و ترس اسراییل از همکاری حاکمان جدید قاهره با حماس برای باز شدن مرز مصر به روی غزه، می‌تواند انگیزه ای دیگر برای این اقدام اسراییل باشد که به این وسیله به مصری‌ها هشدار داده باشند.

4-    با توجه به این که افکار عمومی ‌جهان در حال حاضر عمدتاً متوجه خیزش و انقلاب در خاورمیانه و شمال آفریقاست، اسراییل از این موقعیت سوء استفاده کرده و با این اقدام نظامی‌محدود و غیرقابل اعتنا، همچنان منطقه خاورمیانه، دریای سرخ و منطقه سوق الجیشی شاخ آفریقا را حوزه عملیات نظامی‌ خود اعلام کرده است.



( ۱ )

نظر شما :