تلاش انگلیس برای تحریم بانک ایران - اروپا

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۱۹۸۹ سرخط اخبار

منابع غربی می‌گویند دولت انگلیس تلاش‌های وسیعی را برای گنجانده شدن نام بانک ایران - اروپا (EIH بانک) در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت ایران هسته‌ای، منابع غربی در دو روز گذشته به طور جداگانه گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد دولت انگلیس مقام‌های آلمانی را برای تعطیل کردن شعبه بانک ایران- اروپا در هامبورگ تحت فشار شدیدی قرار داده است.

یکی از گزارش‌ها در این باره که حاوی جزئیات مهمی است توسط پاول آنتوان کروکر در روزنامه زد دویچه سایتونگ آلمان منتشر شده است. کراکر در این گزارش که روز جمعه 26 فروردین 1390 (15 آوریل 2009) چاپ شده با اشاره به سفر اخیر یک هیئت انگلیسی به برلین می نویسد: «چند فرستاده انگلستان در مارس گذشته با سفر به در مجاب کردن مقامات برلین برای تعطیل کردن بانک ایران- اروپا نقش جدی داشته اند».

درباره اعمال فشار از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به آلمان برای تعطیل کردن این بانک هم البته اطلاعات متنوعی وجود دارد.

منابع غربی می‌گویند بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در سفر پنج‌شنبه هفته گذشته‌اش به برلین و صحبت با انگلا مرکل صدراعظم آلمان در باغ مشرف به دفتر صدراعظم المان دقیقاً روی همین موضوع متمرکز بوده است. در فوریه گذشته نیز 11 سناتور آمریکا طی نامه‌ای به گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان خواستار توقف فعالیت بانک ایران و اروپا در آلمان شده بودند. همچنین روزنامه زد دویچه خبر داده است که اخیرا چند دیپلمات ارشد وزارت خارجه آلمان به واشنگتن اعزام شده و مجددا در جریان درخواست آمریکا برای اضافه شدن نام EIH بانک به فهرست تحریم ها قرار گرفته‌اند.

با وجود اینکه آلمان تا امروز در مقابل این فشارها مقاومت کرده بود، زد دویچه می‌گوید که احتمال افزوده شدن نام بانک ایران- اروپا به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قوت گرفته است.

این در حالی است که منابع غربی در این باره اتفاق نظر دارند که هیچ سند قابل اتکایی که اثبات کننده تخلفی از جانب بانک ایران- اروپا باشد وجود ندارد. کروکر در گزارش خود می‌نویسد: «اداره اگاهی فدرال آلمان نیز اعلام کرده است هیچ یافته و سند جدیدی در زمینه تجارت‌های غیرمجاز این بانک در اختیار ندارد، البته دیگر سازمان‌های امنیتی و همینطور اداره نظارت بر بانک‌های آلمان نیز برغم اصرار چندی پیش برلین مبنی بر از گردونه خارج کردن بانک ایران و اروپا اسناد مستدلی در متهم کردن این بانک در دست ندارند».

یکی از نگرانی‌هایی که آلمانی‌ها تا امروز داشته‌اند هم این بوده که اگر ایران بابت تعطیلی این بانک به دادگاه شکایت کند، برنده دعوا خواهد بود چرا که هیچ مدرکی علیه این بانک که فعالیت های آن به شدت تحت نظارت دولت آلمان است وجود ندارد. شکایت حقوقی اقدامی است که دیپلمات‌ها در تهران می‌گویند بلافاصله در دستور کار قرار خواهد گرفت.

علاوه بر این، به نظر می‌رسد بزرگترین بازنده تعطیل شدن بانک ایران- اروپا تجار آلمانی خواهند بود که با این اتفاق دیگر هیچ مجرایی برای وصول کردن طلب‌های خود از ایران نخواهند داشت. میزان صادرات جمهوری فدرال آلمان به ایران طی سال گذشته و برغم تشدید تحریمها علیه تهران به 3 میلیارد و 800 میلیون یورو بالغ شد. در حال حاضر بخش قابل ملاحظه‌ای از مناسبات تجاری میان دو کشور را بازرگانان و شرکت‌های میانی و واسطه برعهده دارند که برای تامین سفارش‌های خود به تضامین پرداختی نیازمندند. بانک ایران و اروپا یکی از بانک‌هایی است که هنوز این تضامین و تسهیلات اعتباری را در اختیار طرف‌های تجاری ایران قرار می‌دهد.

برخی کارشناسان می‌گویند اگر مرکل تن به این اقدام بدهد روابط خود را با بخش تجاری بحرانی خواهد کرد و این موضوع می‌تواند دولت متزلزل او را در آستانه انتخابات متزلزل‌تر کند.



نظر شما :