افزایش سفرهای دیپلماتیک تهران - قاهره

۲۹ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۱۹۹۰ سرخط اخبار

پس از سفر خزایی به مصر، اینبار رئیس حزب عمل اسلامی مصر به ایران آمد و با وزیر امورخارجه ما دیدار کرد.

«مجید حسین رئیس حزب عمل اسلامی مصر در دفتر علی​اکبر با وی دیدار و گفتگو کرد» این تمام خبری است که مهر از این دیدار منتشر کرده و تا کنون از محتوای این مذاکرات چیزی منتشر نشده است.

به گزارش خبرآنلاین، چند روز پیش نیز محمد علی خزاعی نماینده ایران در سازمان ملل از نیویورک عازم قاهره شد. به نوشته  روزنامه مصری الاهرام در این سفر دو روزه قرار بر این بود که خزاعی با تعدادی از مسوولان مصری درباره حمایت از همکاری‌های دوجانبه و پیگیری برخی پروژه‌های مشترک در زمینه‌هایی چون بانک مصری ـ ایرانی گفت‌وگو کند.

پیش از آن نیز وزیر امور خارجه مصر در دیدار با مجتبی امانی ـ رییس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره ـ تلاش برای بهبود روابط دو کشور را خواستار شده بود و صالحی نیز در نامه‌ای که به وسیله امانی به وزیر خارجه مصر تقدیم شد، انجام سفرهای متقابل مسوولان دو کشور را مطرح کرده بود.

این سفرهای دیپلماتیک در حالی نخستین مراحل خود را طی می​کنند که به گفته رامین مهمانپرست وزارت امورخارجه ایران مشغول فراهم اوری مقدمات سفر احتمالی صالحی به مصر است.

اگرچه در زمان حکومت حسنی مبارک ارتباط با ایران خط قرمز قاهره بود اما با سقوط وی، نبیل العربی وزیر خارجه دولت جدید مصر اعلام کرد که قاهره برای گشایش صفحه​ای تازه در روابط با ایران آمادگی دارد. اظهاراتی که با استقبال همتای ایرانی وی مواجه شد و صالحی در واکنش به آن گفت: امیدواریم در فضای جدید ایجاد شده شاهد ارتقاء این روابط بین دو کشور و دو ملت بزرگ ایران و مصر باشیم. قطعا روابط خوب دو کشور می تواند به ثبات؛ امنیت و توسعه منطقه کمک نماید.

گفتنی است امروز نیز سخنگوی وزارت خارجه مصر نیز با تاکید بر اینکه قاهره پس از انقلاب اخیر صفحه​ای تازه در روابط با تمامی کشورهای جهان گشوده است، افزود: نگرانی کشورهای حاشیه خلیج فارس از نزدیکی تهران و قاهره قابل توجیه نیست.

منحه باخوم در گفتگو با روزنامه المصری الیوم اظهار داشت: هم اکنون تماس​های دیپلماتیک میان قاهره و تهران برقرار است و ما آمادگی این را داریم که به ایران با دیدگاه مختلفی غیر از دشمن نگاه کنیم. البته رژیم مبارک به ایران از دید یک دشمن نگاه می کرد اما ما این نظر را نداریم.

وی در ادامه با اشاره به روابط کامل دیپلماتیک میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران افزود: نگرانی این کشورها از ارتباط تهران و قاهره قابل توجیه نیست.



نظر شما :