زیباری: کسانی که نگران منافقین هستند به آنها پناه دهند

۳۰ فروردین ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۲۰۲۱ سرخط اخبار

وزیر خارجه عراق گفت: کشورهایی که نگران سازمان مجاهدین خلق در عراق هستند می توانند به آنها اجازه اقامت در خاک خود را بدهند.

به گزارش مهر، هوشیار زیباری که با رادیو اروپای آزاد گفتگو می کرد گفت: بغداد اجازه نمی‌دهد سازمان مجاهدین خلق در کشور عراق پایگاه داشته ‌باشد و تمام کشورهایی که نگران سرنوشت این گروه هستند، می‌توانند مجاهدین را اسکان دهند.

وزیر خارجه عراق  ضمن ابراز تأسف از درگیری‌ در اردوگاه اشرف اعلام کرد که عملیات نظامی ارتش عراق در پایگاه اشرف با این هدف صورت گرفته که بخشی از خاک عراق که در کنترل مجاهدین بوده از دست آنها خارج شود.

در پی درگیری چندی پیش در اردوگاه اشرف که به کشته شدن چند نفر از ساکنان آن منجر شد دولت عراق ضمن تأکید بر این که افراد کشته شده به دست نیروهای سازمان مجاهدین خلق کشته شده‌اند اعلام کرد که ساکنان این اردوگاه باید تا پایان سال جاری خاک عراق را ترک کنند.

وزیر خارجه عراق می گوید: قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد که مجاهدین یا هرگروه شبه نظامی دیگری در خاک این کشور پایگاه داشته باشد و از داخل عراق دست به عملیات نظامی علیه همسایه‌های این کشور بزند.

هوشیار زیباری با اشاره به این که پایگاه اشرف مساحتی حدود ۵۰ کیلومتر مربع دارد، افزود: هیچ کشوری در دنیا قبول نمی‌کند که گروهی یا سازمانی حاکمیت و اقتدار آن کشور را زیر سوال ببرد و کشور کوچکی را در داخل یک کشور بزرگ ایجاد کند.

زیباری خاطر نشان کرد که عراق قصد استرداد مجاهدین به ایران را ندارد، اما بنا بر تصمیم دولت عراق، تا پایان سال جاری میلادی، مجاهدین باید از پایگاه اشرف خارج شوند و بغداد حضور آنها را در خاک عراق نمی‌پذیرد. وی همچنین از ساکنین اردوگاه خواست تا به قانون عراق احترام بگذارند.

زیباری در ادامه اضافه کرد که دولت عراق از همه کشورهای اروپایی و غیر اروپایی خواسته ‌است تا به مجاهدین امکان دهند در آن کشورها به فعالیت‌های خود ادامه دهند و گفت:"دولت‌هایی که نگران سرنوشت مجاهدین خلق و حقوق بشر این گروه هستند می‌توانند آنها را در کشور خود اسکان دهند."

وزیر خارجه عراق تاکید کرد که مجاهدین می‌توانند در "هر کشوری که آنها را بپذیرد، مانند کشورهای اسکاندیناوی، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و ایالات متحده و یا هر کشور دیگری" اسکان یابند."

نظر شما :