حاشیه‌های سفر صالحی به عراق

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۲۶۹۲ سرخط اخبار
خبرنگار اعزامی مهر به بغداد گزارش داد: نخست وزیر عراق برای نشان دادن میزان احترام خود به وزیر امور خارجه ایران در ضیافت شامی که ابراهیم جعفری به افتخار صالحی تدارک دیده بود شرکت کرد.

علی اکبر صالحی صبح چهارشنبه در راس هیئتی تهران به مقصد بغداد ترک کرد که در این سفر حسین فرحی معاون اداری مالی وزارت امور خارجه، حسن کاظمی قمی سفیر سابق ایران در عراق و دبیر کنونی ستاد همکاری اقتصادی ایران و عراق، حسین امیر عبدالهیان مدیرکل خاورمیانه و خلیج فارس وزارت خارجه و برخی دیگر از مسئولان حضور داشتند.

-از مجلس شورای اسلامی نیز فاطمه آلیا عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی و فرهاد تجری نماینده قصرشیرین صالحی را همراهی می کردند.

-همسر و فرزند شهید شهریاری دانشمند هسته ای که به دست تروریست ها به شهادت رسید در این سفر به دعوت صالحی وزیر خارجه و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی حضور داشتند و به همراه هیئتی بعد از ورود به بغداد برای زیارت عازم نجف و کربلا شدند.

-در بدو ورود صالحی به فرودگاه بغداد که فاصله زیادی از شهر داشت ، هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق شخصا از صالحی استقبال کرد و صالحی و زیباری دقایقی با یکدیگر به زبان فارسی خوش و بش کردند، البته صالحی در برخی دیدارها نیز به زبان عربی با مقامات عراقی گپ می زد.

-وزیر خارجه در نخستین برنامه در سفر به بغداد به منطقه خضرا و کاخ نخست وزیری رفت و با نوری المالکی دیدار کرد.

-در این دیدارصالحی و مالکی دقایق ابتدایی را به حال و احوال پرداختند و صالحی به زبان عربی به مالکی گفت که دیدار ما از عراق به معنای دیدار اقوام و خویشان است.

-مالکی بعد از دیدار با صالحی در نشست مطبوعاتی  دوره‌ای خود شرکت کرد.

-علی اکبر صالحی متولد شهر مقدس کربلا است و در برگزاری نشست مطبوعاتی مشترک وزرای خارجه ایران و عراق؛ زیباری خطاب به حاضران گفت آقای صالحی متولد عراق هستند و به همین دلیل به کشور خود آمده اند.

-این دومین سفر صالحی به عراق بعد از تصدی مسئولیت در وزارت امور خارجه بود و وی پیشتر برای تبریک تشکیل دولت جدید عراق به این کشور سفر کرده بود ، سفر قبلی صالحی به عراق بعد از گذشت حدود 45 سال انجام شده بود.

-کنفرانس خبری صالحی و زیباری با استقبال گسترده  خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی مستقر در این کشور مواجه شد به شکلی که حدود 200 خبرنگار در این نشست حضور داشتند.

-صالحی در این سفر کوتاه با تمام مقامات بلند پایه عراقی دیدار و گفتگو کرد و تنها ملاقات با جلال طالبانی رئیس جمهور در برنامه قرار نداشت که علت آن نیز سفر طالبانی به خارج از عراق برای ادامه مداوا بود. زیباری ، صالحی را در همه این دیدارها همراهی می کرد.

-صالحی و هیئت همراه همچنین مرقد مطهر امامان معصوم کاظمین یعنی امام موسی بن جعفر(ع) امام هفتم و امام جواد(ع) امام نهم شیعیان را زیارت کردند.

-پایان بخش برنامه های صالحی در سفر به بغداد حضور در ضیافت شام ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف وطنی عراق بود .

-ابراهیم جعفری رئیس ائتلاف وطنی عراق بعد از ورود صالحی و هیئت همراه به محل اقامتش به مقابل درب ورودی آمد و با تک تک اعضای هیئت روبوسی کرد و ورود آنان را خیرمقدم گفت.

-همچنین پیش از آغاز مراسم نماز جماعت در محل ضیافت برپا شد.

- البته این ضیافت با برنامه های مشابه قدری تفاوت داشت چراکه بالاترین مقامات رسمی حاضر در کشور عراق یعنی نخست وزیر و وزیر امور خارجه عراق در این ضیافت شام که به افتخار صالحی تدارک دیده شده بود شرکت کردند تا احترام ویژه ای برای صالحی قائل شده باشند.

-در این ضیافت شام البته برخی دیگر از اعضای کابینه عراق، اعضای مجلس عراق و اعضای مجلس اعلای انقلاب اسلامی و برخی دیگر از شخصیت های سیاسی عراقی حضور داشتند.

-بعد از پایان مراسم نخست وزیر عراق تا زمان خداحافظی صالحی در مراسم حضور داشت و بازار گرفتن عکس یادگاری در این ضیافت دوستانه داغ بود.

-در نهایت نیمه شب چهارشنبه صالحی و هیئت همراه با بدرقه هوشیار زیباری و برخی دیگر از مقامات وزارت خارجه عراق و نیز حسن دانایی فرد سفیر ایران در عراق، فرودگاه بغداد را به مقصد تهران ترک کردند.
 

نظر شما :