واکنش اشتون به نامه جلیلی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۳ کد : ۱۲۶۹۳ سرخط اخبار
سخنگوی کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاست خارجی اعلام کرد که نامه سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به خانم اشتون حاوی نکته جدیدی نیست.

به گزارش عصر ایران " مایا کاسیجانسیک، " سخنگوی اشتون با اشاره به نامه اخیر جلیلی به اتحادیه اروپا گفت که پیشنهاد ایران  هیچ چیز جدیدی ندارد که توجیه کننده ملاقات تازه ای باشد.

وی افزود : ما از شنیدن اینکه ایران حرف از ملاقات می زند متعجب شده ایم.
با این حال سخنگوی اشتون افزود که اتحادیه اروپا با مقام های ایران برای ایجاد مبنای مذاکرات جدید در تماس خواهد بود.

همزمان مارک تونرسخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که اگر ( از نظر اروپا) دلیلی برای مذاکرات وجود ندارد ، این کار نباید صورت گیرد .

تونر در عین حال افزود که ایران باید به پاسخگویی خواسته های شورای امنیت درباره برنامه اتمی اش بپردازد.

اخیرا سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و سرپرست تیم مذاکره کننده ایران با گروه 5+1 در پاسخ به نامه کاترین اشتون  ضمن استقبال از گفت و گو با گروه 5+1 درباره برنامه اتمی ایران ، پیشنهاد داده بود که محور گفت و گو می تواند بسته پیشنهادی سه سال پیش ایران باشد .
 
اما در نامه اشتون به جلیلی که در بهمن ماه سال گذشته ارسال شد وی پیشنهاد داده بود که هدف مذاکرات جدید باید کاهش نگرانی از برنامه های هسته ای ایران باشد.

گفتنی است که آخرین دور گفت وگوهای اتمی ایران با گروه 5+1 که در دی ماه سال گذشته و در شهر استانبول انجام شد ، به دلیل عدم توافق طرفین بر سر موضوعاتی چون مبادله سوخت و توقف غنی سازی اورانیوم به شکست انجامید.

جمهوری اسلامی ایران درخواست گروه 5+1 برای توقف غنی سازی اورانیوم در ایران را نمی پذیرد و غنی سازی اورانیوم در چارچوب قوانین آژانس را یک حق بنیادی و غیر قابل سازش و در چارچوب حقوق و تعهدات پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای می داند. 

نظر شما :