واکنش‌ها به اعزام دو کشتی ایرانی به بحرین

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۲ کد : ۱۲۸۳۵ سرخط اخبار

اعزام کشتی کمک‌رسان به مردم بحرین که تحت سرکوب رژیم آل خلیفه و آل سعود قرار دارند، واکنش‌های متفاوتی در بر داشته است.

به گزارش فارس، روز گذشته دو کشتی از جنوب ایران برای کمک‌رسانی به مردم تحت ستم رژیم آل خلیفه در بحرین به سوی آب‌های این کشور حرکت کرد.

فرماندار «دیر» در استان بوشهر روز گذشته اعلام کرد: کاروان همبستگی با مردم بحرین که حرکت خود را از تهران آغاز کرد بود یکشنبه به بندر دیر استان بوشهر رسید و عصر دوشنبه با دو کشتی عازم بحرین شد.

علی بحرانی افزود: این دوکشتی که کاروان همبستگی با مردم بحرین را اعزام می‌کند با نام‌های شاعره بحرینی "آیات القرمزی " و کشتی دوم با نام "سفینه النجات " است.

این اقدام ایران تاکنون واکنش‌های مختلف و بازتاب‌های گوناگونی در پی داشته است.

«شیخ فواز بن محمد آل خلیفه» رئیس هئیت امور اطلاع‌رسانی بحرین در این خصوص مدعی شد که این اقدام ایران دخالت در امور داخلی بحرین است و کشورش اجازه ورود این کشتی به آب‌های بحرین را نمی‌دهد.

وی در حالی اعزام کشتی کمک رسان را دخالت ایران می‌خواند، که عربستان سعودی و امارات عربی متحده هم‌اکنون با اعزام نیروی نظامی به این کشور در حال سرکوب کردن مردم بی‌دفاع بحرین هستند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص اعلام کرد: ایران روز دوشنبه برای ابراز همبستگی خود با معترضان، یک کاروان همبستگی به بحرین اعزام کرد.

رویترز مدعی شد که این اقدام ایران به احتمال فراوان مناسبات ایران و بحرین را که میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکاست، دچار تنش خواهد کرد.

پایگاه خبری روزنامه لبنانی الانتقاد نیز اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اعلام همبستگی خود با معترضان بحرینی روز گذشته یک کاروان دریایی به این کشور اعزام کرد.

پایگاه خبری رادیو آمریکایی سوا نیز با اشاره به این خبر تلاش کرد معترضان بحرینی را فقط افرادی شیعه بنامد که ایران در حال کمک رسانی به آنان است.

روزنامه الانباء کویت به نقل از مسئولانی کویتی که در نیروی‌های مداخله‌جوی موسوم به «سپر جزیره» در آب‌های بحرین مستقر هستند، کمک‌رسانی ایران را سنجش قدرت نیروهای بحرین و شورای همکاری خواند و اعلام کرد که آنان به ایران احترام می‌گذارند ولی از ایران می‌خواهند که قدرت نظامی نیروهای سپر جزیره را سنجش نکند.

روزنامه الاقتصادیه عربستان سعودی نیز در پایگاه خبری خود بدون اشاره به اقدام نیروهای نظامی این کشور در کشتار مردم بحرین و دخالت در امور داخلی کشوری دیگر، این اقدام ایران را دخالت آشکار نامید و اعلام کرد که ایران بر این کار خود اصرار دارد ولی بعید است که مقامات بحرین اجازه ورود کشتی ایرانی را به حریم آبی خود بدهد.

بنا بر گزارش‌های خبری هنوز روشن نیست که بحرین اجازه ورود این کشتی به آب‌های خود را خواهد داد یا خیر.



نظر شما :