دلایل قطع روابط تهران - مصر از زبان مصری‌ها

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۸ کد : ۱۲۸۳۷ سرخط اخبار

معاون وزیر امور خارجه پیشین مصر، علت قطع روابط قاهره با تهران در زمان رژیم حسنی مبارک را فشارهای آمریکا و اسراییل و سرسپردگی محض وی به آنها عنوان کرد.

به گزارش فارس، "عبدالله الاشعل " در مصاحبه با شبکه خبری العالم ، دلیل دشمنی آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران را حمایت تهران از مقاومت و حقوق ملت فلسطین دانست و از برقراری روابط میان تهران و قاهره حمایت کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر با اشاره به تحولات جدید صورت گرفته و موج بیداری اسلامی و همگرایی ملت های اسلامی در منطقه، خواهان گفتگوی کشورهای عربی و ایران شد.

وی گفت: ایران از حقوق فلسطینی ها و مقاومت حمایت می کند و رژیم صهیونیستی همواره از این مساله در هراس است از این رو به همراه آمریکا تلاش های بسیاری برای محدود کردن ایران و ضربه به آن انجام داده است و این مساله هدف استراتژیک اسراییل به شمار می رود.

*قطع روابط مصر با ایران در جهت منافع اسراییل بود

الاشعل اظهار داشت: مصری ها تازه دریافته اند که نبود روابط دیپلماتیک با ایران به خواسته آمریکا و تحت فشارهای این کشور ودرجهت منافع رژیم صهیونیستی بوده است ؛ اما اکنون همه مصری ها متفق القول به این نتیجه رسیده اند که ایران دشمن آن ها نیست.

وی افزود: انقلاب 25 ژانویه ثابت کرد که اسراییل قبل از انقلاب مصر با کسب اطمینان از طرف مصری ، به طور کامل از اوضاع مصر به نفع خود بهره برداری و درجهت توسعه طرح های خود حرکت می کرد.

الاشعل گفت: بعد از سرنگونی حسنی مبارک و رژیم وی ، تغییرات گسترده علیه رژیم صهیونیستی در مصر روی داد به طوری و روند انتقال گاز از این کشور به اسراییل اکنون درآستانه متوقف شدن قرار گرفته است.

*هراس اسراییل از انقلاب های عربی

وی آشتی ملی فلسطینی را از جمله دستاوردهای انقلاب مصر دانست و افزود: انقلاب های مردمی در کشورهای عربی باعث شد رژیم اسراییل که برنامه های خود را براساس وضعیتی مشخص مرتب کرده بود ، احساس ترس و نگرانی کند.

الاشعل تصریح کرد: بعد از سرنگونی رژیم مبارک ، اوضاع برخلاف آنچه که رژیم اسراییل و آمریکا بایکدیگر برنامه ریزی کرده بودند؛ پیش رفت.

معاون وزیر امور خارجه پیشین مصر اظهار داشت: نسل های آینده درکشورهای عربی و اسلامی باید بدانند که انقلاب مصر بشارتی است براین که قدس به فلسطینیان بازخواهد گشت.

وی تاکید کرد: نسل های آینده تحولات کنونی را مشاهده نکرده اند و بسیار مهم است که برای آن ها طرح اسراییل در منطقه با جدیت و دقت تشریح شود.

الاشعل افزود: طرح رژیم صهیونیستی طرحی استعمارگرانه برای احداث شهرک های صهیونیست نشین در منطقه است و هدف از آن جدا سازی شرق جهان عربی از غرب آن است.

*3 راهکار رژیم اسراییل برای ادامه بقا

وی تصریح کرد: رژیم اسراییل در استراتژی ادامه بقای خود سه راهکار را در پیش گرفته است ؛ اولین راهکار ائتلاف با آمریکا ، دومین راهکار تکیه به قدرت درونی خود و سومین راهکار از پای درآوردن و تضعیف جهان عرب و روی کار آوردن حکامی است که ملت های خود را به نفع این رژیم سرکوب کند و این مساله درمورد مصر اتفاق افتاده بود.

*رژیم صهیونیستی درمحاصره

الاشعل افزود: راهپیمایی هایی که روز یکشنبه مصادف با 15 می (سالروز تاسیس رژیم اسراییل) به سمت مرزهای فلسطین اتفاق افتاد ، اسراییل را دچار وحشت و نگرانی کرد ؛ چرا که اگر در کشورهای اطراف اسراییل تحرکاتی صورت بگیرد، این رژیم جایی برای رفتن ندارد و کسی نمی تواند ناجی آن شود.

*مبارک مصر را به اسراییل فروخته بود

الاشعل با اشاره به این که رژیم حسنی مبارک گاز را با قیمتی بسیار ارزان به رژیم صهیونیستی فروخته است؛ گفت: درخصوص موضوع گاز ، حکام مصر ثروت ملی این کشور را با اسراییل تقسیم می کردند که این مساله ای بسیار عجیب است و برای اولین بار است که می بینیم یک حکومت به اندازه ای جنایتکار است که حاضر می شود کشورش را به اسراییل بفروشد.

*بازگشت مصر به دامان ملت؛ فاجعه برای رژیم صهیونیستی

وی تصریح کرد: مصر بعد ازانقلاب ماهیت خود را پیدا کرد و زمانی که این کشور اعلام می کند که گذرگاه رفح را به طور دایم بازخواهد کرد و ملت فلسطین این حق را دارند که به حقوق خود دست یابند و فلسطینی ها می توانند با آشتی ملی یکصدا قضیه فلسطین را در مسیر درست قرار دهند ، این یک فاجعه برای اسراییل است.

الاشعل اظهار داشت: رژیم اسراییل می خواهد که وحدت ملت فلسطین را برهم بزند و فلسطینی ها علیه یکدیگر و نه با هم باشند و نیز می خواهد که تشکیلات خودگردان فلسطین برای کشتن نیروهای مقاومت و تسلیم آنان با این رژیم هماهنگی داشته باشد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی در صدد است که مصر گذرگاه رفح را ببندند و در تشدید محاصره اهالی غزه سهیم باشد تا جنبش حماس به عنوان جنبشی مقاوم سرنگون شود و این جنبش از سوی هیچ منبعی حمایت نشود.

*تاکید بر حق بازگشت فلسطینیان

الاشعل بر لزوم پایبندی به حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود تاکید کرد و گفت: مطالبه حق بازگشت بخشی اصلی از حقوق فلسطینی هاست و مادامی که کسانی باشند که از این حق دفاع کنند ، این حق از بین نمی رود.

معاون وزیر امور خارجه پیشین مصر با اشاره به تعیین "نبیل العربی " وزیر امور خارجه مصر به عنوان دبیر کل جدید اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: آمریکا و اسراییل وی را به خاطر سخنان و موضع گیری هایش یهودی ستیز معرفی کرده اند.

وی افزود: نبردی که اکنون جریان دارد ، نبرد میان خواست ملت مصر و خواست خارجی های هم پیمان با عناصر و بقایای رژیم سابق مصر است.

الاشعل گفت: مصری ها می خواهند افرادی دراین کشور در راس کار باشند که منافع مردم را درنظر داشته باشند اما برخی دیگر می خواهند که خواست مردم مصر با شکست مواجه شود.

وی تاکید کرد که اراده و خواست ملت مصر قویتر است و درنهایت پیروز خواهد شد.



نظر شما :