درخواست ISI از ملاعمر

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۲ کد : ۱۲۸۸۹ سرخط اخبار
یک مقام امنیتی افغانستان روز گذشته به تلویزیون "طلوع نیوز " گفت که سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به "آی‎اس‎آی " از رهبر طالبان خواسته که برای مدتی خاک این کشور را ترک کند.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، این مقام امنیتی افغان به این شبکه خبری گفته است که آی‎اس‎آی پیامی را توسط ژنرال "حمید گُل " رئیس سابق این سازمان به ملا محمد عمر در "کویته " ارسال کرده و در این پیام از وی خواسته شده تا در زودترین زمان ممکن و برای مدتی پاکستان را ترک کند.
به گفته این مقام امنیتی افغان، سازمان اطلاعات پاکستان از رهبر طالبان خواسته است تا به یکی از کشورهای همسایه سفر کند و زمینه این سفر را فراهم می‌کند.
بر اساس اظهارات این منبع افغان که تلویزیون طلوع نیوز هویت وی را افشا نکرد، آی‎اس‎آی به ملا عمر گفته است که پس از بهتر شدن اوضاع، می‌تواند دوباره به پاکستان بازگردد.
سازمان اطلاعات پاکستان، ولایت "هلمند " افغانستان را برای اقامت وی پیشنهاد کرده است.
این مقام افغان این درخواست آی‎اس‎آی را چنین تحلیل کرده است: سازمان اطلاعات پاکستان به این دلیل از ملا عمر خواسته است تا خاک پاکستان را ترک کند که پس از خارج شدن وی از پاکستان، محل اختفای بعدی وی را به نیروهای آمریکایی گزارش دهد و وی در خاک افغانستان کشته شود تا چنین وانمود شود که رهبران گروه‌های تروریستی در افغانستان نیز پنهان هستند.
پس از کشته شدن اسامه بن لادن در نزدیکی پایتخت پاکستان، مقامات پاکستانی از سوی مقامات آمریکایی تحت فشار زیادی قرار گرفته اند.
اوایل این هفته "جان کری " سناتور آمریکایی وارد منطقه شد و پس از دیدار با مقامات افغان، عازم پاکستان شد. کری ملاقات مشترکی با نخست‌وزیر، رئیس جمهور و فرمانده ارتش پاکستان داشت که در اطلاعیه منتشر شده پس از این دیدار به همکاری مجدد پاکستان و آمریکا اشاره شده بود.
در یکی از بندهای این بیانیه آمده است: پاکستان موافقت کرد که برای نشان دادن تأکید بر جدی بودن این کشور در تجدید تلاش و همکاری با آمریکا به منظور پیشبرد تعهد موجود برای مبارزه با تروریسم، چندین گام فوری بردارد.

نظر شما :