درخواست کاترین اشتون از ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۲۸۹۱ سرخط اخبار
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی دیدار با وزیر امور خارجه آمریکا خواستار ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "کاترین اشتون " روز گذشته در پی دیدار با "هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن اعلام کرد: «من از ایران می‌خواهم هر چه زودتر موضع خود را در زمینه برنامه هسته‌ای با غرب مورد بررسی مجدد قرار داده و بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشیند.»

با وجود آنکه ایران همواره از مذاکرات در خصوص مسائل بین‌المللی و هسته‌ای استقبال کرده است، کلینتون نیز در ادامه اظهارات اشتون مدعی شد: «این ایران است که باید آمادگی خود را برای آغاز مذاکرات اعلام کند و از پیش‌شرط‌های غیرقابل قبول خود دست بردارد و به نگرانی‌های جامعه بین‌الملل پاسخ دهد.»

تهران در ماه مه جاری با اعلام شروط خود برای ازسرگیری مذاکرات، به پیشنهاد تبادل سوخت اشتون پاسخ داد و "سعید جلیلی " دبیر شورای عالی امنیت ملی با ارسال نامه‌ای به کاترین اشتون اظهار داشت: اراده ملت‌ها جایگزین مناسبات استبدادی در نظام بین‌الملل خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در این نامه تأکید کرد که اصرار بیهوده برخی دولت‌ها بر تداوم مناسبات نابرابر در جهان و مقابله با خواست ملت‌ها و حمایت آنها از حاکمان مستبد، دیگر نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

در این نامه که توسط سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه اروپا به اشتون تسلیم شد، جلیلی در پاسخ به کاترین اشتون گفت: از بازگشت شما به گفت‌وگو برای همکاری حول نقاط مشترک استقبال می‌کنم.

بنا به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، طرف مذاکره کننده اروپایی در زمینه برنامه هسته‌ای ایران که به علت تغییر معادلات منطقه‌ای هم‌اکنون در موضع ضعف قرار گرفته، نمی‌خواهد در این شرایط با ایران که در جایگاه بین‌المللی بالایی قرار گرفته، وارد مذاکره شود.

غرب مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است.

همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها در گزارش‌های خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
این در حالی است که ایالات متحده آمریکا به تنهایی بیش از 9 هزار سلاح‌ اتمی در اختیار دارد و تنها کشوری است که از این سلاح علیه بشریت استفاده کرده است.



نظر شما :