مدودف: احتمال وقوع جنگ سرد وجود دارد

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۲۱:۵۵ کد : ۱۲۹۰۲ سرخط اخبار
رئیس جمهور روسیه امروز (چهارشنبه) به غرب هشدار داد: چنانچه نگرانی های روسیه در خصوص طرح سامانه ضد موشکی اروپا در نظر گرفته نشود احتمال وقوع جنگ سرد وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیمیتری مدودف، رییس جمهوری روسیه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: تصمیم آمریکا برای ایجاد سامانه ضد موشکی به رغم در نظر گرفتن اعتراض‌های روسیه، مسکو را مجبور خواهد کرد که تدابیر لازم را برای مقابله با این طرح انجام دهد.

مدودف خاطرنشان کرد: در این صورت ما مجبور خواهیم بود در خصوص توانایی بالقوه هسته‌ای خود و توسعه آن سخن به میان آوریم. این موضوع سناریوی بدی را رقم خواهد زد.

رهبر روسیه هم چنین پیش از این در خصوص انعقاد قرارداد استارت دیگری در صورت مستقر شدن سامانه ضد موشکی اروپا بدون در نظر گرفتن نظرات کرملین هشدار داد.

وی افزود: این موضوع سناریوی بسیار بدی خواهد بود؛ سناریویی که ممکن است ما را به دوران جنگ سرد برگرداند.

مسکو از مخالفان طرح‌های ناتو برای مستقر کردن یک سیستم ضدموشکی در غرب است.

این سیستم برای جلوگیری از حملات احتمالی برخی از کشورها صورت می گیرد اما روسیه بر این باور است که این سیستم می تواند تهدیدی به اوضاع دفاعی این کشور به شمار آید. اصلی‌ترین دغدغه کرملین این است که این سپر موشکی ممکن است روزی به جای این که برای جلوگیری از شلیک موشک ها به کار گرفته شود به عنوان ابزاری برای مورد هدف قرار دادن روسیه استفاده شود.

مدودف هفته گذشته خواستار تضمین قانونی از سوی آمریکا برای این که حمله به خاک روسیه با استفاده از این سامانه هرگز به وقوع نخواهد پیوست، شد. مسکو می گوید واشنگتن از دادن این اطمینان امتناع می‌کند.

ناتو در واکنش به درخواست روسیه اعلام کرد: مسکو می تواند طی یک نشست رسمی بر سر این موضوع به بحث و گفتگو بپردازد اما از پذیرفتن این که مسکو نقشی رسمی در عملیات مستقر کردن سامانه ضد موشکی داشته باشد، خودداری کرد.

مدودف در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: ما مایلیم سامانه دفاع موشکی طبق قوانین روشن و مشخصی نصب شود. متوجه هستیم که آمریکا این سامانه را به عنوان تهدیدی برای سیستم دفاعی روسیه ایجاد نمی کند. اما کشورهایی که خطر تلقی می شوند ظرفیت و توانایی شلیک موشک‌ به غرب را ندارند. این بدین معناست که استقرار این سپر موشکی کاملا علیه ما است.در غیر این صورت اجازه دهید ما نیز در این سامانه همکاری لازم را داشته باشیم.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: رییس جمهوری روسیه در خصوص سوریه خاطرنشان کرد: مسکو از قطعنامه سازمان ملل حمایت نخواهد کرد.

دیمیتری مدودف در خصوص شرکت در انتخابات ریاست جمهوری روسیه اظهار کرد: بیانیه مربوطه در این خصوص به زودی منتشر خواهد شد. انتخابات، قوانین و آداب و رسوم خاص خود را دارد و من از این قوانین پیروی می کنم همانطور که در مصاحبه با همتای چینی خود نیز اعلام کرده‌ام چنانچه قصد شرکت در انتخابات را داشته باشم این موضوع را در قالب بیانیه‌ای اطلاع خواهم داد.

رییس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: زمان زیادی باقی نمانده و بیانیه مربوطه به زودی منتشر خواهد شد. من و ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه در خصوص مسایل استراتژیک در رابطه با توسعه کشور نظر یکسانی داریم. رابطه من با همکار و شریک سیاسی‌ام ولادیمیر پوتین فراتر از یک رابطه کاری دو نفره است.

این رابطه به حدود 20 سال پیش بر می گردد و ما همدیگر را به خوبی می شناسیم و در کنار یکدیگر احساس راحتی داریم. ما در حقیقت دارای طرز فکری مشترک هستیم و نقطه نظراتمان در مورد مسایل کلیدی کشور تا حدودی یکسان است.

با این حال وی تاکید کرد که این سخنان به این معنا نیست که آنها بر سر تمامی مسایل موافقت دارند.

وی افزود: هر فردی حق دارد عقاید منحصر به فرد خود را داشته باشد و در امور مختلف روش‌های متفاوتی را پیش روی قرار دهد اما با این همه ما در خصوص استراتژی‌های خود دیدگاه یکسان و نزدیکی داریم.



نظر شما :