باراک اوباما بشار اسد را تحریم کرد

۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۲۹۰۸ سرخط اخبار
 وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه از تحریم بشار اسد و شش نفر دیگر از مقام های سوری خبر داد.

 به گزارش ایرنا، باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دستور اجرایی اعمال تحریم بر ضد بشار اسد و شش نفر دیگر از سران دولت سوریه را امضا کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای نوشت: این اقدام برای افزایش فشار به دولت سوریه انجام شده است.

به موجب این حکم هر گونه ملک و املاک مربوط به مقام های سوری در آمریکا توقیف شده و هیچ یک از افراد آمریکایی حق معامله با آنها را ندارند.

ثبات سیاسی و امنیتی سوریه در فاصله سالهای 1350( زمان آغاز ریاست جمهوری حافظ اسد) تا امروز بعنوان نقطه ضعف بزرگ آمریکا و رژیم صهیونیستی تلقی شده است.

تحلیلگران معتقدند، وجود کشوری، مخالف سیاستهای آمریکا و رژیم صهیونیستی، در میان جمعی از دولتهای وابسته به واشنگتن و تل آویو و با وجود محدودیت های فراوان اقتصادی و ژئوپلیتیکی، قدرت فائقه آمریکا در جهان و اقتدار منطقه ای اسراییل را همواره به چالش کشیده است.

الیوت آبرامز، ایدئولوگ نو محافظه کار مشهور آمریکایی که مشاور اصلی جرج دبلیو بوش در امور مربوط به سیاست های خاورمیانه ای در شورای امنیت ملی بود در مقاله ای در واشنگتن پست به طور آشکارا از تغییر رژیم در سوریه حمایت کرده است.

این نومحافظه کار آمریکایی از اوباما خواسته همه چیز را برای تضعیف دولت بشار اسد به کار گیرد.

در طول جنگ 33 روزه سال 2006 میلادی میان رژیم صهیونیستی و حزب الله، آبرامز از اسراییل خواست تا با گسترش حملات خود سوریه را نیز هدف حملات قرار دهد که این پیشنهاد از سوی نومحافظه کاران دیگر نیز مورد حمایت قرار گرفت.

جان مک کین سناتور جمهوری خواه و جولیبرمن سناتور مستقل آمریکا که یکی از طرفداران پروپا قرص رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکاست نیز با انتقاد از تلاشهای اندک اوباما علیه دولت سوریه اعلام کردند که اکنون نوبت حمایت از مخالفان دولت اسد فرا رسیده است.

هر دو سناتور تاکید کردند که واشنگتن باید با صدای بلندتر و واضح تر علیه دولت سوریه صحبت کند.

تغییر رفتار سیاسی آمریکا در قبال سوریه در حالی است که در پی خیزش های مردمی در منطقه واشنگتن بیش از هرزمانی خطر نابودی رژیم صهیونیستی را لمس می کند.

این در حالیست که واشنگتن حدود یک سال قبل به دنبال فصلی نو در روابط با دمشق بود.

' رابرت فورد ' سفیر جدید آمریکا در سوریه اواخر ماه ژانویه سال جدید میلادی ماموریت خود را در سوریه پس از شش سال غیبت آغاز کرد و بسیاری از منابع آمریکا از آن به عنوان ' فصلی نو' در روابط دمشق - ریاض نام بردند.

روابط س‍وری‍ه‌ و ‌آم‍ری‍ک‍‍ا ‌از زم‍‍ان‌ ‌اش‍‍غ‍‍ال‌ ‌ع‍ر‌اق‌ ت‍وس‍ط ‌آم‍ری‍ک‍‍ا نیز در م‍‍ارس‌ 2003 میلادی و م‍خ‍‍ال‍ف‍ت‌ دم‍ش‍ق‌ ب‍‍ا ‌ای‍ن‌ ‌اش‍‍غ‍‍ال‌ ب‍ه‌ ت‍ی‍رگ‍‍ی‌ گ‍ر‌ای‍ی‍ده بود و روی همین موضوع آم‍ری‍ک‍‍ا ‌از س‍‍ال‌ 2004 م‍ج‍‍از‌ات ه‍‍ا‌یی‌ ‌اق‍ت‍ص‍‍اد‌ی‌ ‌ع‍ل‍ی‍ه‌ س‍وری‍ه‌ ‌ا‌ع‍م‍‍ال‌ کرد و ن‍‍ام‌ ‌آن‌ ر‌ا در ف‍‍ه‍رس‍ت‌ آنچه م‍ح‍ور ش‍ر‌ارت‌ گفته می شود، ق‍ر‌ار د‌اد.

اوباما پس از شش سال فورد را با استفاده از اختیارات ویژه به عنوان سفیر آمریکا در سوریه انتخاب کرد.

پیش از ورود سفیر آمریکا به سوریه 'جرج هاردر' مسوول اطلاع رسانی سفارت آمریکا در دمشق گفت بود : با بازگشت سفیر جدید آمریکا به دمشق، انتظار می رود روابط و مسایل مورد بحث میان دو طرف از طریق گفت و گو حل شده و طرفین به منافع مشترک خود نزدیک شوند.


نظر شما :