احتمال وقوع سونامی در ایران بسیار کم است

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۲۹۳۷ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز در گزارشی از قول متخصصان آمریکایی نوشت احتمال بسیار کمی وجود دارد که سونامی شبیه آنچه در ژاپن رخ داد در ایران هم رخ بدهد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از سایت ایران هسته‌ای، جرج جان در گزارشی برای آسوشیتدپرس از وین در تاریخ 27 اردیبهشت 1390 (17 مه 2011) نوشت: «زمین شناسان اعلام کردند احتمال مواجهه ایران با سونامی نظیر سونامی ژاپن نسبتا کم است».

نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما داییچی ژاپن در روز 11 مارس 2011 در معرض یک سونامی عظیم قرار گرفت و تخریب شد. در اثر این این حادثه 3 راکتور در تاسیسات فوکوشیما آسیب دید و با نشت موارد رادیو اکتیو فاجعه هسته‌ای در ژاپن رخ داد که دامنه و آثار آن هنوز هم ادامه دارد.

پس از وقوع فاجعه فوکوشیما، از جانب برخی محافل که عموماً خارج از ایران قرار دارند تردیدهایی با این مضمون منتشر شد که راکتور بوشهر هم در مقابل زلزله ایمن نیست و احتمال وقوع فاجعه هسته‌ای در آن وجود دارد. در پاسخ به این تردید افکنی‌ها کارشناسان در ایران مکرراً تأکید کرده‌اند که فاجعه فوکوشیما در اثر سونامی رخ داد نه در اثر زلزله و اگر تاسیسات فوکوشیما صرفاً در معرض زلزله قرار می‌گرفت توان مقاومت در مقابل آن را داشت.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران هم در یک کنفرانس خبری که روز 15 فروردین 1390 برگزار شد از همین استدلال برای تبیین مسئله استفاده کرد. احمدی‌نژاد گفت: «نیروگاه فوکوشیما بر اثر موج و سونامی منهدم شد، اما در برابر زلزله مقاومت کرده بود. ارتفاع موج‌هایی که به این نیروگاه خوردند بر اساس شنیده‌ها 14 متر و با سرعت 800 کیلومتر در ساعت بوده است که چند برابر زلزله می‌تواند ضربه بزند. ما در خلیج فارس با پدیده‌ای به شکل سونامی مواجه نیستیم، اما با این وجود همه استانداردهای ایمنی روز جهان را در نیروگاه بوشهر رعایت کرده‌ایم و طبق مصوبات آژانس انرژی اتمی فعالیت کرده‌ایم. این در حالی است که نیروگاه فوکوشیما متعلق به تکنولوژی 50 سال قبل بوده است».

اما جان در ادامه گزارش خود تلاش کرده ثابت کند زلزله خیز بودن ایران باعث می‌شود ریسک مبتنی کردن استراتژی تامین انرژی کشور بر احداث راکتورهای هسته‌ای بالا برود.

برخی کارشناسان که «ایران هسته‌ای» با آنها مشورت کرده می‌گویند احتمال وقوع زلزله در هیچ کجای جهان توجیه کافی برای تعطیل کردن برنامه تولید انرژی از طریق راکتورهای هسته‌ای که بسیار پربازده و به صرفه است تلقی نمی‌شود. به عنوان نمونه ژاپن با وجود آنکه دائما در معرض زلزله قرار دارد و حتی احتمال وقوع مجدد فجایعی مانند فوکوشیما هم در آن منتفی نیست باز هم در راهبرد انرژی خود که به طور کامل بر استفاده از انرژی هسته‌ای استوار شده تجدیدنظر نکرده است.

علاوه بر این، کارشناسان مهندسی عمران که با پروژه راکتور بوشهر مرتبط هستند به «ایران هسته‌ای» گفتند ساختمان بتنی این نیروگاه در مقابل زلزله‌ای به قدرت 8 ریشتر مقاوم است در حالی که حتی بدبین‌ترین زمین شناسان هم عقیده ندارند در مکانی مانند بوشهر وقوع چنین زلزله‌ای محتمل باشد.

مهم‌تر از این، نیروگاه بوشهر یک نیروگاه کاملاً مدرن است که سازه‌های آن به هیچ وجه با سازه‌های راکتوری مانند فوکوشیما که متعلق است به دهه پنجاه بوده قابل مقایسه نیست.

جرج جان در بخش دیگری از این گزارش ادعا کرده که به تازگی مقام‌های عالی نظام در ایران سندی را نهایی کرده اند که دستور می‌دهد به رغم خطرات موجود ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در ایران ادامه پیدا کند. مقام‌های مطلع در تهران این گزارش را به طور کامل رد می‌کنند و آن را یک خبرسازی آشکار از جانب خبرگزاری آسوشیتدپرس و شخص جرج جان می‌دانند که در گذشته هم سابقه چنین اقداماتی داشته‌اند. این مقام‌ها تأکید دارند اخیراً هیچ سندی درباره راهبرد انرژی کشور تصویب نشده و آنچه اکنون مبنای عمل قرار دارد همان قانونی است که در مجلس تصویب شده و مقرر می‌کند ظرف 20 سال 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای در ایران تولید شود.


نظر شما :