لاریجانی: ایران و اندونزی نیازمند روابط تنگاتنگند

۱۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۳۵۹۰ سرخط اخبار
 روسای مجالس ایران و اندونزی در دیدار صبح امروز پنج‌شنبه خود به اعزام یک هیات پارلمانی با محوریت ایران و اندونزی به غزه تاکید کردند.

به گزارش ایسنا،علی لاریجانی در این دیدار دو جانبه با مرزوقی علی، اندونزی را کشوری مهم و بزرگ در جهان اسلام خواند و گفت: در مسائل مختلف نیاز به ایجاد روابط دوجانبه و تنگاتنگ میان دو کشور ایران و اندونزی احساس می‌شود.

وی با بیان این‌که سطح روابط سیاسی میان دو کشور برادرانه است، افزود: خیلی اهمیت دارد که ایران و اندونزی به عنوان دو کشور بزرگ جهان اسلام روابط سیاسی نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با توجه به مشکلاتی که آمریکا و ر‍ژیم صهیونیستی در جهان اسلام به وجود می‌آورند که هر یک به شکلی جدید خود را نشان می‌دهد، کشورهای جهان اسلام باید همکاری‌های بیشتری در سطح بین‌المللی با یکدیگر داشته باشند.

لاریجانی با اشاره به تحرکات خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: با وجودی که این حرکت‌ها، مردمی و به سمت دموکراسی‌خواهی است، اما آمریکایی‌ها از به خطر افتادن منافع خودشان نگرانند و می‌خواهند موج‌سواری کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی از کشورهای عرب منطقه با غربی‌ها همکاری می‌کنند و به شکل نانجیبانه‌ای در بحرین دخالت نظامی کرده‌اند که این به نفع عالم اسلام نیست.

رییس مجلس همچنین گفت: کشورهای اسلامی با انجام روابط دیپلماتیک نزدیک می‌توانند به کمک مردم و ملت‌های منطقه بشتابند.

لاریجانی با اشاره به فعال بودن اندونزی در بین‌المجالس اسلامی تاکید کرد که هیات ایرانی در نشست سالیانه بین‌المجالس در اندونزی فعال خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این‌که روابط اقتصادی میان دو کشور اندونزی و ایران همپای روابط سیاسی نیست، گفت: باید در این زمینه پتانسیل‌های دو کشور بیشتر فعال شوند.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در گذشته در زمینه احداث پالایشگاه و صنعت نفت صحبت‌هایی انجام شد که می‌توان آن را پیگیری و اجرایی کرد. اکنون روابط ایران با ترکیه و چین در قیاس با اندونزی خیلی بیشتر است و می‌توان از ظرفیت‌های مختلف در عرصه‌های اقتصادی مخصوصا توریسم و گردشگری استفاده کرد.

وی همچنین با اشاره به آغاز همکاری‌های علمی و فرهنگی میان دو کشور، بر لزوم تقویت این همکاری‌ها تاکید کرد.

وی افزود: کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، مامور است تا بحث احداث پالایشگاه نفت در اندونزی را پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس نمایندگان اندونزی نیز با تاکید بر افزایش روابط سیاسی و اقتصادی خواستار اجرایی شدن توافقنامه‌های قبلی در زمینه احداث پالایشگاه نفت در اندونزی و ساخت کارخانه کود شیمیایی در ایران شد.

وی با اشاره به افزایش سطح روابط اقتصادی چین و ترکیه با ایران تاکید کرد که اندونزی نیز می‌تواند در این راستا قدم‌های خوبی بردارد.

مرزوقی با اشاره به صنعت گردشگری دو کشور گفت: روابط گردشگری میان دو کشور موجب خواهد شد تا دو ملت بیشتر از یکدیگر شناخت پیدا کنند.

وی با تایید صحبت‌های علی‌ لاریجانی درخصوص تحولات منطقه خواستار پیگیری آن از طریق مجالس آسیایی شد.

رییس مجلس نمایندگان اندونزی با اشاره به تحولات منطقه گفت: این جنبش‌های مردمی به سمت دموکراسی‌خواهی است و حل مسائل تحولات منطقه فقط با وحدت اسلامی امکانپذیر است.

بر اساس این گزارش، علی لاریجانی در بدو ورود به ساختمان مجلس نمایندگان دفتر یادبود پارلمان را امضا کرد و سپس مورد استقبال مرزوق علی قرار گرفت.

رییس مجلس شورای اسلامی با رییس مجلس مشورتی خلق اندونزی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، لاریجانی و هیات همراه امروز پنجشنبه با توفیق کیماس دیدار و ملاقات کرد.

در این ملاقات، دو طرف درخصوص توسعه همکاری‌های پارلمانی بین‌المللی و اقتصادی و سیاسی با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کردند.

رییس مجلس شورای اسلامی در سفر سه روزه خود به جاکارتا با 6 مقام اندونزیایی ملاقات، در دو مراسم سخنرانی و از4 محل بازدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، لاریجانی و هیات همراه امروز با توفیق کیماس، رییس مجلس مشورتی خلق اندونزی، ایرمان گوسمان، رییس مجلس مناطق اندونزی و نور وحید، رییس بین المجالس آسیایی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

هیات پارلمانی ایران در نخستین روز سفر نماز ظهر و عصر را در محل پارلمان اندونزی اقامه می‌کند و سپس به ضیافت نهار رییس بین المجالس آسیایی می‌رود.

این هیات پس از ضیافت نهار، برای شرکت در ضیافت شام طرف اندونزیایی در هتل "مولیا" حضور می‌یابد.

هیات ایرانی در دومین روز سفر- جمعه 20 خرداد- برای اقامه نماز جمعه در مسجد استقلال حضور پیدا می‌کند.

لاریجانی در همین روز با مارتی ناتالگاوا وزیر خارجه اندونزی دیدار می‌کند و سپس برای بازدید از مرکز فرهنگی ایران به آنجا می‌رود.

هیات پارلمانی ایران پس از پایان بازدید‌ها و دیدارهای خود در ضیافت شام رسمی سفارت جمهوری اسلامی ساعت حضور می‌یابد.

این سفر در پاسخ به سفر مرزوقی علی، رییس مجلس نمایندگان و ایمان گوسمان، رییس مناطق اندونزی در سال گذشته به تهران انجام شده است.

همچنین رییس قوه مقننه روز شنبه -21 خرداد- جاکارتا را به مقصد تهران ترک می‌کند.

بر اساس این گزارش به نقل از خانه ملت، سفر رییس مجلس به اندونزی پس از انجام سفر دو روزه‌اش به سنگاپور انجام گرفت، که در این سفر لاریجانی با رییس مجلس، رییس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزرای این کشور همچون وزیر امنیت ملی و معاون نخست‌وزیر، ارتباطات و هنر، وزیر امور مسلمین، تجارت و صنعت، حمل و نقل و وزیر دوم خارجه دیدار کرد.

حمیدرضا کاتوزیان، نماینده تهران، عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده آمل، عزیز اکبریان، نماینده کرج، عفت شریعتی، نماینده مشهد، سیدمحمود حسینی دولت‌آبادی، نماینده شاهین شهر، حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و نعمت ایزدی مدیر کل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه هفت نفری هستند که رییس قوه مقننه را در این سفر همراهی می‌کنند.


نظر شما :