موفقیت نشست اپک برای ایران

۱۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۳۵۹۴ سرخط اخبار
 در آستانه برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک، برخی از کشورهای عربی عضو این سازمان با حمایت تعدادی از مصرف کنندگان بزرگ نفت جهان و ایجاد یک جو روانی قصد افزایش سقف تولید نفت اوپک را داشتند.

بر این اساس از ابتدای هفته جاری خبرگزاریهای متعدد بین المللی از برنامه گسترده " علی النعیمی " وزیر باسابقه نفت عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی عضو اوپک همچون امارات و کویت برای افزایش یک تا 1.5 میلیون بشکه ای افزایش سقف تولید نفت اوپک خبر می دادند.

از سوی دیگر برخی از کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت جهان پیش بینی می کرند که با افزایش سقف تولید و بار روانی این تصمیم، روند نزولی قیمت نفت در بازارهای جهانی کلید بخورد.

حرف ایران در اوپک به کرسی نشست

به گزارش مهر، با وجود آنکه تا چند روز قبل از برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک هنوز وضعیت سرپرست نمایندگی ایران به عنوان رئیس اوپک در اجلاس وین مشخص نبوده اما موضع رسمی ایران حفظ سقف تولید نفت این مجموعه بود.

در نهایت با معرفی محمد علی آبادی به عنوان سرپرست وزارت نفت، این عضو جدید کابینه دولت به عنوان رئیس اوپک به وین رفت تا بتواند از مواضع جمهوری اسلامی ایران در نشست وین دفاع کند.

یک روز پیش از برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین نشست اوپک، هیئت نمایندگی ایران مذاکرات متعددی را با برخی از اعضای اوپک به منظور حفظ سقف تولید نفت این سازمان آغاز کرد.

بر این اساس محمد علی آبادی به عنوان رئیس دوره ای اوپک با یوسف یوسفی وزیر انرژی و معادن الجزایر، رافائل رامیرز وزیر نفت ونزوئلا، عبدالکریم لعیبی وزیر نفت عراق و عبدالله سالم البدری دبیرکل اوپک به صورت جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

در این مذاکرات بررسی وضعیت عرضه و تقاضای جهانی نفت، توسعه همکاریهای دوجانبه، تقویت مواضع مشترک، حفظ سقف تولید نفت اوپک به منظور ایجاد ثبات در بازار و جلوگیری از نوسانهای قیمت جهانی طلای سیاه از مهمترین محورهای این مذاکرات به شمار می رود.

در نهایت با ایجاد اجماعی که ایران بین برخی از کشورهای عضو اوپک ایجاد، اعضای این سازمان برای هشتمین مرتبه متوالی رای به حفظ سقف تولید نفت اوپک دادند.

در نشست یکصد و پنجاه و نهم اوپک، اعضای حوزه خلیج فارس و در راس آنها عربستان افزایش سهمیه‌های تولید را خواستار شده بودند اما در مقابل نمایندگان کشورهای الجزایر، آنگولا، ونزوئلا، اکوادور، عراق و ایران خواستار تثبیت سهمیه های تولید شدند.

با این تصمیم اوپک سهمیه تولید نفت 12 کشور عضو این سازمان حداقل تا آذر ماه سالجاری در سطح 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز تثبیت شده است که پیش بینی می شود آثار روانی این تصمیم مانع سقوط ناگهانی قیمت جهانی نفت خواهد شد.

همزمان با حفظ سقف تولید نفت اوپک، بهای جهانی طلای سیاه در بازارهای جهانی با افزایش روبرو شد به طوری که قیمت هر بشکه نفت خام دریای شمال برنت به 117 دلار و هشت سنت افزایش یافت.

عربستان و نیجریه؛ متهمان ردیف اول افزایش تولید نفت

دبیرخانه اوپک پیش از برگزاری یکصد و پنجاه و نهمین اجلاس اوپک با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: افزایش تولید نفت عربستان و نیجریه منجر به کاهش پایبندی اعضای اوپک در ماه آوریل به 65 درصد شده است.

در این زمینه متوسط تولید روزانه 11 عضو مشمول سهمیه ‌بندی اوپک (به‌جز عراق)، به 26 میلیون و 330 هزار بشکه در روز رسید، در حالی که این مقدار در ماه مارس 26 میلیون و 290 هزار بشکه در روز بود که بیانگر کاهش یک درصدی پایبندی اعضا از 66 درصد ماه مارس به 65 درصد است.

این در حالی است که مطابق با برآورد آژانس بین المللی‌انرژی، به دنبال افزایش هفت درصدی بهای نفت و رسیدن به سطوح بیش از 100 دلار برای هر بشکه، پایبندی اعضای اوپک به سهمیه‌های تولید در ماه ژانویه به 37 درصد و پایین‌ترین میزان از دو سال گذشته رسیده بود.

مطابق با پیش‌بینی اوپک، تقاضای جهانی نفت‌خام بدون تغییر نسبت به برآورد پیشین (گزارش آوریل) روزانه با یک میلیون و 400 هزار بشکه در سال جاری میلادی رشد همراه خواهد بود.

از سوی دیگر پیش بینی می شود تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک در سالجاری میلادی با 650 هزار بشکه افزایش همراه خواهد بود، که این رقم نسبت به برآورد پیشین روزانه 70 هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

 در همین حال عربستان در ادامه اقدامات یک جانبه خود قصد دارد میزان تولید نفت خود را بیش از 200 هزار بشکه در روز افزایش دهد که در این صورت تولید طلای سیاه این کشور نفت خیز از مرز 9 میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد.


نظر شما :