منع دولت عراق برای بازدید هیئت امریکایی از اردودگاه اشرف

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۱۱ کد : ۱۳۶۴۷ سرخط اخبار

دولت عراق مانع از بازدید هیأت نمایندگی کنگره آمریکا از اردوگاه گروهک تروریستی منافقین شد که با هدف گفت‌وگو در خصوص سرنوشت اردوگاه اشرف به بغداد سفر کرده بودند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "واشنگتن‌پست "، "نوری المالکی " نخست‌وزیر عراق به هیأت نمایندگان آمریکا که به بغداد رفته‌اند، اعلام کرد که آنها به هیچ عنوان حق بازدید از اردوگاه اشرف در این کشور را ندارند.

بنا بر این گزارش، نخست‌وزیر عراق به سفارت آمریکا در بغداد اعلام کرده بود که این هیأت نمایندگی کنگره آمریکا باید هرچه سریعتر عراق را ترک کند.

صبح امروز نیز "علی الدباغ " سخنگوی دولت عراق اعلام کرده بود که دولت عراق به هیچ عنوان از هیأت نمایندگی آمریکا در بغداد استقبال نخواهد کرد و مقامات آمریکایی مورد استقبال مقامات عراق نیستند.

واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود تأکید کرد: هیأت نمایندگی کنگره آمریکا متشکل از 6 نماینده به ریاست "دانا رورباکر " به‏منظور گفت‌وگو در خصوص سرنوشت اروگاه اشرف به عراق سفر کرده‌اند.

مسئولان آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند در نظر دارند ظرف مدت 6 ماه درباره حذف گروهک تروریستی منافقین در اردوگاه اشرف از فهرست گروه‌های تروریستی تصمیم‌گیری کنند.

در حالی که بیشتر کشورها و سازمان‌های بین المللی گروهک منافقین را در فهرست سازمان های تروریستی خود قرار داده‌اند، وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که این کشور اکنون در حال بررسی مسئله حذف نام این گروهک از فهرست خود است.

این درحالی است که دولت آمریکا تاکنون 2 بار این گروهک را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز بر تروریستی بودن آن تاکید کرده‌اند.

حذف این گروهک از فهرست تروریستی آمریکا، به معنای آن خواهد بود که امکان دارد آمریکا عناصر این گروهک را در صورت اخراج از عراق تا پایان امسال، در خاک خود جای دهد.

دولت عراق برای ده‌ها نفر از سرکردگان و فرماندهان این گروهک قرار بازداشت صادر کرده است اما دولت آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین مدعی مبارزه با تروریسم ضمن حمایت از تروریست‌های شناسنامه‌دار منافق، مانع از اخراج آنها از عراق شده ‌است.

علاوه بر این، مردم عراق و دولت این کشور بارها مخالفت خود را با ادامه حضور منافقین در خاک این کشور اعلام کرده‌اند و وجود اردوگاه اشرف در این کشور را بر اساس قانون اساسی عراق غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

رورباکر که ریاست هیأت نمایندگان آمریکایی را عهده‌دار است، اعلام کرد که امیدوار بوده تا از اردوگاه اشرف روز گذشته دیدار کند اما مالکی این اجازه را به آنها نداده است.

این نماینده آمریکایی که یکی از اعضای کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکایی نیز هست، در ادامه گفت: هم‌اکنون برای انجام یک سری تحقیقات جنایی علیه دولت عراق در خصوص چگونگی رفتار با اعضای این اردوگاه تلاش خواهم کرد.

وی ادامه داد: ما در حال بررسی این موضوع هستیم تا مشخص شود آیا رفتار جنایتکارانه‌ای توسط مقامات عراقی علیه ساکنان این اردوگاه صورت گرفته است یا خیر.

گروهک تروریستی منافقین اوایل دهه 1980 با حمایت آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در عراق مستقر شد و علاوه بر ترور صدها نفر از مسئولان و مردم ایران، در عملیات سرکوب مردم عراق با رژیم بعث صدام همکاری کرد.


نظر شما :