احتمال تحریم سپاه توسط انگلیس

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۳۶۸۸ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: سوریه بدون تردید از کمک ایران در مواجه با ناآرامی‌های جاری در کشور بهره برده است. این یکی از شدید‌الحن ترین موضع‌گیری‌هایی است که پس از چند ماه آرامش نسبی در روابط تهران – لندن از سوی یک مقام عالی انگلیسی به زبان آورده شده است. شاید بتوان دستگیری اعضای سفارت انگلیس در تهران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را وقفه‌ای برای چالش های همیشگی در روابط جمهوری اسلامی با انگلیس توصیف کرد.

پس از این اقدام ادامه فعالیت سفارت در تهران نیز با مشکل مواجه شد اما رفته رفته آرامشی دست کم ظاهری بر روابط این دو کشور حاکم شد. فضایی که در آن کمتر تهران انگشت اتهام خود را به سوی لندن اشاره رفت و در مقابل سیاستگذاران محافظه‌کار انگلیس نیز متن اظهارات خود در مورد جمهوری اسلامی را با دقت بیشتری تنظیم کردند. به نحوی که بر خلاف دوستان خود در اتحادیه اروپا یا کاخ سفید کمتر به موضع‌گیری علیه فعالیت‌های هسته ای ایران پرداختند و تقریبا زبان تهدید مقامات انگلیسی علیه ایران کنار گذاشته شد و موضع‌گیری‌ها در سطح موسسه‌های تحلیلی نظیر چاتهم هوس تنزل یافت.

اما گویا ژست‌های دیپلماتیک نیز تاریخ مصرف مشخصی دارد و سرانجام ویلیام هگ، وزیر امور خارجه انگیس را وادار به موضع‌گیری کرد. موضوع دخالت ایران در امور سوریه که مورد تکذیب تهران و دمشق قرار دارد، برای نخستین بار توسط آمریکایی‌ها مطرح شد و پس از آن کشور های عربی نیز زمزمه‌هایی را در این خصوص مطرح کردند. اما با وجود برخی واکنش‌های اروپایی در این زمینه، انگلیسی‌ها تا همین اخیرا جانب سکوت اختیار کرده بودند.

اما ناگهان هگ در یکی از تند‌ترین موضع‌گیری‌ها از واژه بدون تردید برای توصیف کمک‌های ایران به سوریه در جریان ناآرامی‌ها استفاده کرد. این در حالی است که تاکنون غرب با اشاره به در دست بودن برخی مدارک مدعی شده بود که به نظر می‌رسد ایران در سوریه دخالت‌هایی دارد. به هر ترتیب وزارت امور خارجه ایران در اعتراض به رویکرد هگ، رئیس دفتر انگلیس در تهران، جین مریوت را فراخواند. این در حالی است که روزنامه تلگراف در گزارشی به نقل از منابع خبری مدعی شده است که شواهدی در زمینه دخالت ایران در سوریه و آموزش نیرو‌ها وجود دارد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این زمینه نقش موثری بر عهده دارد.

از سوی دیگر یکی از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس نیز مدعی شد حمایت آشکار ایران از بشار اسد رئیس جمهور سوریه، موضوع دخالت تهران در امور داخلی این کشور را توجیه می‌کند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که اقدام لندن در موضع‌گیری علنی علیه ایران در خصوص حوادث سوریه از رویکرد جدید انگلیس علیه ایران خبر می‌دهد.

بنا بر این گزارش‌ها تا کنون ایالات متحده و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرده‌اند و به نظر می‌رسد انگلیس نیز درصدد گام برداشتن در این جهت باشد. اشاره مقامات وزارت امور خارجه انگلیس به نقش سپاه در سوریه نیز نشان دهنده تلاش لندن برای جبه گیری علیه سپاه پاسداران در عرصه بین‌المللی است. با این حال با گذشت چند روز از اظهارات هگ و احضار رئیس دفتر انگلیس در تهران هنوز واکنش تازه‌ای به این تحولات نشان داده نشده است.

 

نظر شما :