نبیل عربی: امنیت خلیج فارس خط قرمز است

۲۳ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۰ کد : ۱۳۷۱۱ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: نبیل عربی وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد روابط دیپلماتیک تهران و قاهره هیچگاه قطع نبوده است، چرا که دفتر حافظ منافع و سفرا در هر یک از این کشور‌ها در طول سالیان گذشته حضور داشته اند.

وی در بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته تاکید کرد در جریان کنفرانس گروه غیر متعهد‌ها در جاکارتا با علی اکبر صالحی همتای ایرانی خود ملاقات کرده و این در حالی است که مصر ایران را دشمن نمی‌داند. این در حالی است که روابط ایران و مصر به دنبال انقلاب اسلامی 1357 دوران بسیار سردی را سپری کرده است چرا که در آن زمان انور سادات رئیس جمهور وقت مصر در صدد حمایت از محمدرضا پهلوی برآمد.

گفتنی است این دلسردی‌ها در روابط دوجانبه تا همین اخیرا و روی کار بودن حسنی مبارک نیز ادامه داشته است. نبیل عربی با اشاره به نگرانی کشورهای حوزه خلیج فارس از احیای روابط دیپلماتیک ایران و مصر این نکته را خاطرنشان ساخت که امنیت این کشور‌ها بخشی از امنیت مصر است و امنیت خلیج فارس یک خط قرمز محسوب می‌شود.

پیش از این نیز عثام شرف نخست وزیر مصر اظهارات مشابهی را در مورد نگرانی اعراب حوزه خلیج فارس مطرح کرده بود. گفتنی است مصر و اغلب کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس اکثریت جمعیت سنی را در اختیار دارند و اعراب از گسترش نفوذ ایران شیعه در منطقه ابراز نگرانی می کنند.

 

نظر شما :