مشکل آمریکا رفتار غیرمنتظره سپاه است

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۳۷۷۳ سرخط اخبار
خبرگزاری اینتر پرس سرویس اخیرا در گزارشی به بررسی کاهش تهدید نظامی آمریکا به ایران و بروز تنش بین مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
در این گزارش آمده است که احتمال حمله نظامی آمریکا یا رژیم صهیونیستی به تأسیسات هسته‌ای ایران ظاهراً در آخرین ماه‌های دور نخست ریاست جمهوری اوباما بسیار کم می‌باشد.

به نوشته مشرق، دریاسالار بازنشسته آمریکا ویلیام فاکس فالن، که پس از انتشار نظر وی در مجله اسکویار مبنی بر مخالفت با حمله نظامی به ایران مجبور به استعفا از سمت ریاست فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه در سال 2008 شد، به تازگی در همایش ایرانیان آمریکا اظهار داشت: «گرچه شانس کمی برای انجام یک حمله پیش‌دستانه وجود دارد، اما نمی‌دانم که آیا امکان رخداد چنین حمله‌ای وجود دارد یا خیر».

وی در این همایش گفت: «مشکل قبلی و کنونی ما تمرکز دائمی بر روی نزاع و درگیری است. ما باید بر روی بخش بسیار سخت قضیه کار کرده و بر مسائل دیگری تمرکز داشته باشیم تا ما را در جایگاه دیگری در قبال ایران قرار دهد».

فالن گفته است که وی به عنوان فرمانده نیروی دریایی آمریکا سال‌های زیادی در منطقه فعالیت کرده و در طی این مدت تعامل آمریکا با ناوهای ایرانی بسیار حرفه‌ای بوده است: «مشکل اخیر ما این است که سپاه پاسداران ایران اکنون بیشتر از قبل خودنمایی کرده و طبق انتظار رفتار نمی‌کند. آنها در برخی موارد چالش‌برانگیز هستند».
وی در ادامه می‌افزاید: «در چندین مورد، هنگامی که من فرمانده بودم، ما در آنجا چند شلیک انجام دادیم که کاملاً غیر ضروری بودند. چنین رویکردی اصلاً خوب نیست.»

این گزارش بیان می‌دارد که در حال حاضر تمرکز آمریکا بر مشکلات اقتصادی خود، کاهش جنگ‌های موجود در عراق، افغانستان و لیبی، و ثبات‌سازی دموکراسی‌های نوظهور در مصر و تونس می‌باشد. رژیم صهیونیستی نیز درگیر انقلاب‌های کشورهای عربی و ظهور جدید قدرت مردمی فلسطینیان در داخل و خارج از کرانه باختری و غزه است. لذا احتمال حمله نظامی به ایران بسیار کم می‌باشد.

فالن و شخص پیش از آن، یعنی دریاسالار ژنرال جان ابیزید، به دنبال این بودند که از دولت جورج بوش کسب اجازه کنند تا با ایران در مورد «حوادث دریایی»‌ وارد مذاکره شوند، که البته با مخالفت دولت بوش مواجه شدند. این توافقنامه سبب ایجاد راهکارهایی برای جلوگیری از تبدیل نزاع‌های کوچک به یک نزاع بزرگ می‌شد.

سرهنگ دیوید کریست، مشاور ویژه ژنرال جیمز ماتیس رییس ستاد فرماندهی آمریکا در خاورمیانه، گفت: «ژنرال ابیزید عقاید خیلی خوبی داشت اما مورد قبول دولت بوش نبودند».
 وی همچنین اظهار داشته است: «همیشه امکان بروز پیامدهای ناخواسته در خلیج [فارس] وجود دارد». به گفته وی هر دو کشور شناخت لازم در خصوص چگونگی اتخاذ تصمیمات امنیتی کشوری را ندارند.

در ادامه، کریست این سوال را مطرح می‌کند: «آیا این بخشی از طرح ایران برای اذیت و آزار نظام‌مند آمریکا است؟ ایران و آمریکا در جنگ سرد منطقه‌ای به سر می‌برند، اما ابزارهای تنش‌زدایی مناسبی وجود ندارد».

مقامات سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گفته‌اند که به عقیده آنها مقامات ایرانی تصمیمی برای تولید سلاح‌های هسته‌ای ندارند. آمریکا هنوز هیچ‌گونه مدرک مستدلی دال بر تلاش ایران برای بدست آوردن سلاح‌های هسته‌ای ارائه نکرده است.

رییس‌جمهور اوباما در حال حاضر تمرکز خود را معطوف به تحریم‌ها ساخته است تا از این طریق تهران را متقاعد سازد که غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد. به دلیل قیمت بالای نفت و درگیری شدید چین در اقتصاد ایران، این سیاست در رسیدن به اهداف خود تا حدی ناموفق بوده است.

گریگ تایلمن، کارشناس مسائل هسته‌ای در وزارت خارجه آمریکا، گفته است که هرچند به عقیده وی شانس حمله بدون بهانه آمریکا به ایران در دو سال آتی بسیار کم است، اما برخی مقامات اسرائیلی برای اقدام نظامی آمریکا، به فشارهای خود ادامه خواهند داد. وی می‌گوید: «برخی در اسرائیل مدام ما را به انجام حمله تحریک می‌کنند و برخی دیگر نیز با برافراشتن شمشیر، آمریکا را بر آن می‌دارند تا تحریم‌های بیشتری را اعمال کند و باب مذاکره با ایران را بسته نگه دارد».

این گزارش همچنین بیان می‌دارد که هرگونه حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران نه سبب نابودی تمامی سایت‌های ایران خواهد شد و نه دانش هسته‌ای ایران را از بین خواهد برد، بلکه می‌تواند سبب شدیدتر شدن دشمنی هم‌پیمانان ایران مانند حزب‌الله با اسرائیل و نیز نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق گردد.

میر داگان، رییس اسبق سازمان جاسوسی اسرائیل، موساد، اخیراً در اظهاراتی گفته است که حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران «احمقانه‌ترین چیزیست که تا به حال شنیده‌ام». این اظهار نظر وی سبب انتقاد شدید نخست‌وزیر و وزیر دفاع این رژیم از وی شده است.

در نهایت فالن بهترین راه‌حل برای برطرف کردن مشکل کنونی آمریکا با ایران را انجام مذاکرات با ایران اعلام کرده و بیان داشته که این امر نیازمند تمایل و اقدام دو طرف می‌باشد.

نظر شما :