جزئیات نشست فتح و حماس

۲۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۳۷۸۵ سرخط اخبار
دومین نشست جنبش‌های فتح و حماس برای تشکیل دولت وحدت ملی در حالی برگزار شد که طرفین نتوانستند درباره مهمترین موضوع یعنی انتخاب نخست وزیر به توافق برسند.

به گزارش مهر، جنبش‌های فتح و حماس که پس از گذشت 4 سال اختلاف داخلی سرانجام اواخر اردیبهشت تحت نظارت مصر توافقنامه آشتی ملی فلسطین را امضا کردند روز گذشته در راستای تداوم گفتگوها برای تشکیل دولت وحدت ملی در قاهره با یکدیگر نشست برگزار کردند.

این دومین نشست طرف‌های فلسطینی پس از امضای توافقنامه آشتی ملی بود. انتخاب نخست وزیر مهمترین محور مذاکرات حماس و فتح بود. جنبش حماس در این نشست مخالفت خود را با گزینه کمیته مرکزی جنبش فتح برای نخست وزیری یعنی نامزدی «سلام فیاض» اعلام کرد.

دو طرف در این نشست درباره انتخاب نخست وزیر به توافق نرسیدند و مقامات قاهره در نهایت ناگزیر به دخالت شده و از ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس خواستند که طی روزهای آتی درباره نخست وزیری به توافق دست یابند.

قرار است سه شنبه آینده 21 ژوئن (31 خرداد) نشست نهایی نمایندگان فتح و حماس با حضور ابومازن و مشعل برگزار شود و این افراد موافقت خود را با مشارکت در این نشست اعلام کرده‌اند.

بنا بر اعلام منابع آگاه فلسطینی، فتح و حماس درباره انتخاب نخست وزیر اختلاف بسیاری با یکدیگر دارند و در حال حاضر تنها به این توافق دست پیدا کردند که سلام فیاض نخست وزیر دولت آتی نباشد.

«محمد مصطفی» مشاور اقتصادی ابومازن مطرح ترین گزینه برای نخست وزیری است. وی یک شخصیت اقتصادی محسوب می‌شود و این همان چیزی است که دولت جدید فلسطین به آن نیاز دارد به ویژه اینکه بازسازی نوارغزه از جمله اولویت‌های کنونی فلسطینی‌ها است.

علاوه بر محمد مصطفی گزینه‌های دیگری طی چند روز آتی مطرح خواهند شد تا در نشست روز سه شنبه توافق نهایی درباره نخست وزیر صورت گیرد.

پرونده زندانیان سیاسی از دیگر موضوعات مورد بررسی در نشست قاهره بود. فتح و حماس توافق کردند که بازداشت‌های سیاسی برای همیشه متوقف شود و به تمامی سرویس‌های امنیتی غزه و کرانه باختری دستور داده شده هیچکس را به دلایل سیاسی بازداشت نکنند.

به نظر می‌رسد هرچند جنبش‌های فتح و حماس توافقنامه آشتی ملی فلسطین را امضا کرده‌اند اما اجرایی کردن بندهای این توافقنامه که نخستین مرحله آن انتخاب نخست وزیر توافقی و تشکیل دولت وحدت ملی است خود سرآغاز از سرگیری اختلافات فتح و حماس است چرا که این دو جنبش اساسا درباره مسائل مختلف به ویژه رابطه با رژیم صهیونیستی اختلافات ریشه‌ای با یکدیگر دارند. انتخاب سلام فیاض از سوی جنبش فتح که از روابط دوستانه‌ای با رژیم اسرائیل برخوردار است به خوبی عمق اختلافات این دو جنبش را آشکار می‌کند.

با توجه به این اختلاف ماهیتی، انتخاب یک شخصیت مستقل و غیر سیاسی می‌تواند به طور مقطعی مسائل داخلی فلسطین همچون بازسای نوارغزه و حل مشکلات اقتصادی را حل و فصل کند اما نمی‌تواند راهگشای مسائل کلان و سیاست خارجی همچون به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی و مذاکرات سازش با این رژیم و در پیش گرفتن گزینه مقاومت برای آزادسازی فلسطین از یوغ اشغال باشد و همین موضوع خود سرمنشا تنش‌های جدید میان فتح و حماس خواهد شد تنش‌هایی که رژیم صهیونیستی همچون گذشته بیشترین بهره را از آن خواهد برد.

نظر شما :