جزئیات سفر نماینده اسد به ترکیه

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۱ کد : ۱۳۸۴۲ سرخط اخبار
 فرستاده ویژه رئیس جمهوری سوریه به ترکیه، با مهم توصیف کردن سفر اخیر خود به این کشور، نتایج آن را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسن الترکمانی، سفر اخیر خود به ترکیه و نتایج مذاکرات با مقامات این کشور را مهم و مثبت توصیف کرد.

وی گفت در این مذاکرات بار دیگر بر اعتماد متقابل میان رهبران سوریه و ترکیه تاکید شد که این مذاکرات همچنین منعکس کننده تمایل جدی برای تلاش و همکاری و هماهنگی مشترک بود.

الترکمانی که با تلویزیون سوریه گفتگو می کرد، اظهار داشت : از طرف رئیس جمهور بشار اسد ماموریت یافتم به ترکیه سفر کنم و نامه ای را که با خود بردم، نامه تبریک به مناسبت پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اخیر و پیام برادری و همکاری با ترکها بود.

وی دیدار خود با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را فرصتی برای بررسی و مطرح کردن تمام آنچه در سوریه می گذرد به صورت صریح و شفاف با برادران ترک و قرار دادن آنها در جریان واقعیتها دانست .

به گزارش رسانه های ترکیه، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه سه شنبه گذشته تلفنی با رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفتگو کرد تا پیروزی حزب متبوعش را در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور تبریک بگوید.

الترکمانی در خصوص طرح اصلاحات که رئیس جمهور اسد به پیش می برد، گفت : تمام تلاشهای انجام شده در سوریه به ویژه در خصوص طرح کامل اصلاحات را به اطلاع اردوغان رساندم که این طرح آماده شده و بخشی از آن اجرا شده است و بخش دیگر به زودی اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد : دولت ترکیه از این طرح حمایت خواهد کرد، زیرا مشارکت فعالی در ثبات سوریه و منطقه دارد.

الترکمانی همچنین اعلام کرد اردوغان پیام محبت و دوستی برای برادرش اسد در این خصوص را به وی ابلاغ کرد.

رهبران سوریه اخیرا چندین قانون را با هدف تسریع در عملیات اصلاحات در این کشور را تصویب کرده و اقداماتی را در این زمینه انجام دادند که از جمله می توان به فرمان عفو زندانیان سیاسی و وابستگان به گروه اخوان المسلمین، پایان حالت فوق العاده، لغو دادگاه امنیتی کشور و اقداماتی برای بهبود وضعیت معیشتی شهروندان اشاره کرد، این در حالی است که از سه ماه پیش، برخی شهرها خواسته هایی برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی مطرح کرده اند.

الترکمانی درباره روابط سوریه و ترکیه گفت : این روابط مهم و مبتنی بر پایه های مستحکم و قوی است که رئیس جمهور اسد و عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه آن را پایه ریزی کردند و اردوغان طی این سالها توسعه داد و امید است این روابط به شکل مثبتی گسترش یابد.

فرستاده ویژه بشار اسد روز چهارشنبه در راس هیئتی که عبدالفتاح معاون وزیرامور خارجه سوریه هم وی را همراهی می کرد، وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان نخست وزیر و احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.

هیچ بیانیه ای در پایان این دیدار درباره نتایج آن منتشر نشد، اما ارشاد هرمزلو مشاور عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در گفتگو با العربیه درباره این دیدار گفته بود به رهبران سوریه گفتیم از به کارگیری خشونت بی رویه علیه معترضان اجتناب و به مطالبات آنها توجه کنند.

بر اساس گزارش رسانه های ترکیه، روابط آنکارا و دمشق آهنگ رو به رشدی به ویژه در زمینه اقتصادی داشته است به ویژه اینکه طرفین روادید سفر اتباع دو کشور را لغو و شورای همکاری راهبردی مشترک را تاسیس کردند که اولین نشست آن اواخر سال 2009 در دمشق برگزار شد به طوری که این نشست به امضای حدود 51 توافقنامه و سند میان سوریه و ترکیه انجامید و سبب پیشبرد قوی روابط و همکاری اقتصادی دوجانبه شد.

این در حالی است که شبکه های الجزیره و العربیه که همچنان به سانسور شدید خبرهای اعتراضات و تظاهرات مردم بی دفاع بحرین و اقدامات سرکوبگرانه رژیم آل خلیفه با حمایتهای عربستان و دیگر کشورهای عربی ادامه می دهند، امروز در ادامه رویکرد تحریک آمیز خود در خصوص سوریه با تکیه بر مسئله نخ نما شده شاهد عینی، مدعی کشته شدن 12 تظاهرات کننده سوری به ضرب گلوله نیروهای امنیتی و ارتش سوریه شده اند.


نظر شما :