زنان عربستانی رانندگی اعتراضی کردند

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۳۸۶۷ سرخط اخبار
 شماری از زنان عربستانی در پاسخ به فراخوان فعالان زن این کشور مبنی بر رانندگی جمعی در همه مناطق، در ریاض رانندگی کردند.

به گزارش ایسنا، شبکه‌های اجتماعی اینترنتی اعلام کردند، شماری از زنان عربستانی روز جمعه به درخواست فعالان زن مدافع حقوق زنان، رانندگی کردند.

توفیق السیف، نویسنده عربستانی امروز در پایگاه خود در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی نوشت: همسرم تصمیم گرفته بود روز خود را با رانندگی آغاز کند برای همین ما را با خودرو به سوپرمارکت برد و برگرداند.

محمد القحطانی، رییس انجمن حقوق مدنی و سیاسی عربستان نیز در صفحه خود نوشت: همسرم مهی با خودرو ما را 45 دقیقه در ریاض گرداند بعد به خانه برگشتیم.

فعالان زن در شبکه‌های اجتماعی از زنان دارای گواهینامه رانندگی خارجی خواستند به تنهایی رانندگی کنند تا تجربه سال 1990 که زنان پس از رانندگی جمعی بازداشت شدند، تکرار نشود.

اقدام جنجالی امروز زنان عربستانی در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل از مقامات سعودی خواسته است از برخورد با زنان به عنوان شهروندان درجه دوم خودداری شود و آنها را هنگام رانندگی بازداشت نکنند.

این درحالی است که خانم وجیهه الهویدر، فعال عربستانی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه گفت بود: با توجه به واکنش شدید مقامات سعودی، پیش‌بینی نمی‌کنم که تعداد زیادی از زنان برای رانندگی از خانه خارج بشوند.

الهویدر افزود : حبس خانم منال الشریف موجب ترس زنان شده است.

منال الشریف فعال 32 ساله که آخر ماه مه پس از دو هفته بازداشت آزاد شد، رانندگی خود را فیلمبرداری کرده و فیلمش را در یوتیوپ گذاشته بود.

شش زن عربستانی در ریاض پنجشنبه هفته گذشته به علت رانندگی در مکانی دور افتاده مدتی کوتاه بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی العالم، فعالان زن عربستانی که از دو ماه قبل صفحه‌ای را تحت عنوان حق زنان برای رانندگی، در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی ایجاد کرده‌اند، تاکید دارند که تا صدور فرمانی از سوی پادشاه مبنی بر حق رانندگی زنان، به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد.

عربستان تنها کشوری است که رانندگی زنان در آن ممنوع است. این درحالی است که هیچ ماده‌ای قانونی مبنی بر ممنوعیت رانندگی زنان وجود ندارد، ولی مقامات سعودی رانندگی زنان را ممنوع کرده‌اند.

طومار "اعطای حق رانندگی به زنان" که به عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان تقدیم شد، حاوی 3 هزار و 345 امضاء بود و صفحه "رانندگی زنان" در فیس بوک نیز 24 هزار حامی جلب کرده است.

این در حالی است که سایت‌های خبری و شبکه اجتماعی تویتر از شکست طرح رانندگی زنان در روز جمعه خبر دادند.

این سایت‌ها اعلام کردند که تعداد بسیار محدودی از زنان در این طرح مشارکت کردند چرا که اکثریت زنان عربستانی باآن مخالفند و حضور گسترده نیروهای امنیتی در مناطق مختلف باعث شد تا تلاش زنان عربستانی ناکام بماند.


نظر شما :