لاریجانی: پول جنگ صرف آموزش شود

۲۸ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۵۷ کد : ۱۳۸۷۵ سرخط اخبار
 رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار پیشنهاد مجمع نمایندگان مجالس آسیا به اشغالگران منطقه مبنی بر صرف هزینه‌های سرسام‌آور نظامی برای آموزش ملت‌های منطقه شد.

به گزارش مهر، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز شنبه در سومین نشست کمیته اجرایی مجمع نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه برای آموزش، به عنوان رئیس این مجمع ابراز امیدواری کرد که این مجمع بتواند با اتخاذ تصمیمات موثر به موفقیت‌های چشمگیری در زمینه آموزش به عنوان سرمایه‌ای لازم برای تحقق آرمان‌های صلح، عدالت و توسعه انسانی دست یافته و زمینه پیشرفت و سربلندی کشورهای منطقه را فراهم آورد.

وی با بیان اینکه منطقه آسیا و اقیانوسیه با در اختیار داشتن 60 درصد جمعیت جهان که 48 کشور جهان را در بر می‌گیرد، از ساختار اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی متنوعی برخوردار است، گفت: متاسفانه با وجود گذشت حدود 20 سال از برگزاری نشست جهانی "آموزش برای همه" و تصویب بیانیه جهانی "آموزش برای همه" علیرغم پیشرفت‌هایی که در زمینه تحقق اهداف شش گانه بیانیه مزبور ایجاد شده، ولی این منطقه همچنان با چالش‌های بسیاری در زمینه آموزش مواجه است.

رئیس مجلس با بیان اینکه یک سوم کشورهای قاره آسیا به آموزش کیفی دسترسی قابل قبولی ندارند، گفت: منطقه آسیا با چالش‌های بزرگ دیگری از قبیل تاثیرات منفی بحران اقتصادی جهانی، فقر و رشد پایین اقتصادی، سوء تغذیه، فقدان امنیت غذایی، موانع فرهنگی و بلایای طبیعی و نیز اشغال نظامی برخی کشورهای منطقه مواجه است و همزمان شاهد قیام‌های مردمی و حق طلبانه در منطقه هستیم که متاسفانه با سرکوب و اعمال خشونت‌آمیز رو برو ست.

وی گفت: برخوردهای خشونت آمیز با اساتید، دانشجویان و دانش‌آموزان که محرومیت‌هایی در زمینه‌های علمی و‌آموزشی نیز برای آنان به همراه داشته است و همچنین تعرضات به مراکز آموزشی، اماکن فرهنگی و مذهبی و حتی تخریب مساجد نشانگر نوعی تحجر در اداره سیاسی جوامع و به کارگیری ابزارهای غیرانسانی و دیکتاتورمآبانه است.

لاریجانی افزود: همچنین شاهد دغلکاری برخی کشورها و رفتار دو گانه با نهضت‌های دموکراسی خواهی هستیم، این در حالی است که اعمال وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و مردم غزه با حمایت آمریکا و برخی کشورهای غربی همچنان ادامه دارد و این رژیم هیچ حدی برای اعمال وحشیانه خود قائل نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تحقق اهداف برنامه "آموزش برای همه" تا سال 2015 و برنامه هزاره سازمان ملل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و به همین دلیل یونسکو یکی از شعارهای محوری خود را به این امر اختصاص داده است، براین اساس مجمع نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه به حکم وظیفه‌ای که بر عهده دارد نهایت تلاش خود را برای تحقق این هدف معطوف خواهد کرد تا بتواند در مسیر ریشه کنی بیسوادی و فقر و حرکت به سوی برقراری صلح پایدار و پیشرفت در منطقه و جهان حرکت کند.

وی گفت: باید پذیرفت توسعه فرهنگی در ظرفی حاصل می‌شود که بحران‌های امنیتی و اشغالگری‌های نظامی که فرصت تکامل معنوی را از مردم می‌گیرد خاتمه یابد، یعنی در افغانستان، عراق، بحرین و فلسطین تا زمانی که سلطه گری نظامی که متاسفانه نوعی دیکتاتوری بدوی نظامی را به ذهن متبادر می کند از بین نرود، بسترهای توسعه فرهنگی و علمی ایجاد نمی‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مفتخرم به نمایندگی از سوی ملت ایران اعلام کنم براساس تاکیدات دین مبین اسلام مبنی بر وجوب کسب علم و دانش برای زنان و مردان در هر نقطه از جهان و نزول آیات آسمانی به نبی مکرم اسلام در مورد ارزش قلم و جایگاه آموزش و همچنین به پیروی از رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) مبنی بر لزوم تبدیل نمودن ایران به مدرسه برای فراگیری علم و دانش، جمهوری اسلامی ایران در سال 1979 حق آموزش و پرورش رایگان تا پایان دوره متوسطه را تصویب و اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی ایران تلاش دارد در راستای فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود با همکاری کشورهای عضو بتواند فراتر از شاخص‌های برنامه جهانی "آموزش برای همه" و اهداف هزاره سازمان ملل گام برداشته و با کمک همه اعضای مجمع نمایندگان مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه قوانین و سیاستهای هماهنگ و یکپارچه‌ای را در خصوص تحقق اهداف "آموزش برای همه" تصویب و اجرا کند.

رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد در دو دوره دو ساله ریاست جمهوری اسلامی ایران بتوان مجالس کشورهای عضو را ترغیب کرد تا قانون رایگان و اجرای شدن آموزش در دوره عمومی را به تصویب برسانند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راغب است حمایت‌های خود را در زمینه‌های ظرفیت سازی و توسعه تکنولوژی در زمینه سوادآموزی به کشورهای نیازمند ارایه کند.

لاریجانی پیشنهاد کرد: به منظور تبادل اطلاعات و تجربیات میان کشورهای عضو، یک بانک اطلاعاتی در خصوص قوانین و مقررات و بهترین شیوه های اجرای برنامه آموزش برای همه در کشورهای عضو تاسیس شود.

وی تاکید کرد:‌ مناسب است این مجمع که نگاهی فراگیر به آموزش همگانی دانش دارد، به دولت‌های زورگو پیشنهاد دهد به جای هزینه‌های سرسام‌آور پایگاه سازی در کشورهای اشغال شده نظیر عراق، افغانستان و به جای صرف هزینه زیاد در ماجراجویی در منطقه و به بهانه ایجاد هراس تصنعی بین کشورها و فروش سلاح به آنان، این مخارج غیرمعقول را که مخل صلح و عدالت جهانی است، صرف آموزش همگانی کشورهای نیازمند کند.

لاریجانی ضمن آرزوی برگزاری موفق دومین اجلاس مجمع نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه برای آموزش گفت: مطمئن باشید که دنیای امروز که از ظرفیت مناسب رسانه‌ای برخوردار است این امکان را فراهم کرده تا با همکاری یکدیگر و بالا بردن سطح دانش و آگاهی مخصوصاً در جوانان برای یافتن هویت واقعی خویش، نگاه ناشیانه و ارتجاعی ابرقدرت‌ها را در هم شکند و نشان دهد ملت‌های جهان را نمی‌توانند درجه بندی کنند و برخی ملت‌ها را از دارا بودن حقوق دموکراتیک و آزادی‌ها و رشد فرهنگی و معنوی محروم سازند.

وی تاکید کرد: به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، عصر بیداری ملت‌ها فرا رسیده است و مانع تراشی‌های غرب، اراده‌های ملت را در توانستن قویتر می‌کند.

به گزارش مهر در این مراسم که در محل تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد علی عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و رئیس کمیته علمی مجمع نمایندگان مجالس کشورهای آسیا و اقیانوسیه، چان لی نماینده یونسکو و رئیس دفتر منقطه‌ای یونسکو در تهران، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش نیز سخنرانی کردند.


نظر شما :