هیگ: آنچه در بن غازی دیدم

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۴ کد : ۱۳۸۸۵ سرخط اخبار
 وزیر امور خارجه انگلیس در مقاله‌ای در یک روزنامه آمریکایی با توجیه مداخله نظامی در لیبی نوشت اگر مداخله نظامی در این کشور اتفاق نمی‌افتاد کشتار سال 1995 سربرنیتسا تکرار می‌شد.

به گزارش فارس، "ویلیام هیگ " در مقاله‌ای روزنامه "وال استریت ژورنال " با عنوان "آنچه من در بنغازی دیدم " درباره سفر اخیر خود به لیبی و دیدار با مخالفان لیبیایی نوشته است.

وی در ابتدای مقاله خود آورده است: چهار ماه است که مردم لیبی تصمیم گرفته‌اند دیگر آزادی‌های اساسی آنها نادیده گرفته نشود. و اکنون 90 روز از عملیات‌های به رهبری ناتو برای جلوگیری از کشتار وحشیانه در بنغازی و توقف نوع کشتاری که ما در سربرنیتسا در سال 1995 شاهد آن بودیم، می‌گذرد.

هیگ بدون اشاره به اینکه حملات کشورهای غربی تا کنون کشته ‌ها و مجروح‌های فراوانی در لیبی بر جای گذاشته است افزود: از ابتدا این عملیات‌ها یک هدف داشت و آن حفاظت از غیرنظامیان در مقابل اقدامات جنایت‌آمیز رژیم قذافی است.

وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه 18 کشور در عملیات نظامی لیبی شرکت دارند که بسیاری از آنها عضو ناتو نیستند و در منطقه شمال آفریقا و خاورمیانه قرار دارند نوشت: در نشست‌های گروه تماس لیبی بیش از 40 کشور و سازمان بین‌المللی تشخیص دادند که قذافی مشروعیت خود را از دست داده و باید از قدرت کناره‌گیری کند.

وی در ادامه نوشت که کشورهای غربی از تمام ابزارهای اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی برای اعمال فشار بر قذافی استفاده کرده‌اند و سازمان ملل تحریم‌های جامعی برای بلوکه کردن دارایی‌های و ممنوعیت سفرهای رژیم قذافی انجام داد.

هیگ همچنین به سفر دو هفته قبل خود به بنغازی و دیدار با مخالفان کلیدی قذافی در شورای انتقالی لیبی اشاره کرد و تاکید کرد:‌همانطور که رژیم قذافی در حال شکسته شدن است ما باید به افزایش فشار خود به صورت نظامی، اقتصادی و دیپلماتیکی ادامه دهیم. نقش ناتو همچنان محوری خواهد بود.

رئیس دستگاه سیاست خارجی انگلیس در پایان نوشت: انگلیس همچنان به ایفای نقش نظامی خود در کنار تلاش‌های دیپلماتیکی از طریق گروه تماس لیبی ادامه می‌دهد و حمایت غیرتسلیحاتی برای مخالفان فراهم می‌آورد.

مقاله هیگ در حالی منتشر می‌شود که هفته گذشته دریاسالار "سر مارک استنهوپ " فرمانده نیروی دریایی انگلیس اعلام کرد به دلیل محدودیت بودجه این کشور قادر به ادامه مداخله نظامی در لیبی نیست اما فرمانده ارتش انگلیس نظری کاملا مخالف ابراز کرد و گفت لندن تا هر زمان که بخواهد می‌تواند در لیبی بماند.

همچنین وزیر خارجه انگلیس هفته گذشته در کلیپی ویدئویی نیز سعی کرد به مانند مقاله فوق به توجیه مداخله نظامی درلیبی بپردازد.


نظر شما :