احتمال سرایت بحران یونان به سایر کشورهای اروپایی

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۳۹۱۵ سرخط اخبار
 رییس وزرای دارایی اتحادیه اروپا موسوم به یوروگروپ هشدار داد خطر گسترش بحران مالی یونان به پنج کشور دیگر عضو منطقه یورو وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، ژان کلود یانکر تصریح کرد اگر بحران مالی و بدهی منطقه یورو به درستی مدیریت نشود خطر گسترش آن به سایر کشورهای منطقه یورو حتی ایتالیا وجود دارد.

وی در ادامه ضمن مخالفت با پیشنهاد آلمان و هلند برای مشارکت بخش خصوصی اروپا در اعطای کمکهای مالی جدید به یونان گفت این مساله تبعات منفی زیادی برای اقتصاد کل اروپا خواهد داشت و موجب کاهش رتبه اعتباری کشورهای اروپایی از سوی موسسات رتبه بندی خواهد شد.

وی افزود ورشکستگی یونان می تواند مسیر را برای ورشکستگی پرتغال و ایرلند نیز هموار کند و با توجه به بدهی های سنگین ایتالیا و بلژیک و اسپانیا احتمال گسترش این بحران به سایر کشورهای منطقه یورو نیز وجود دارد . ما در حال بازی کردن با آتش هستیم.

بر اساس این گزارش موسسه مودی نسبت به کاهش رتبه اعتباری ایتالیا در 90 روز آینده به علت نگرانی در خصوص گسترش بحران مالی یونان و کاهش رشد اقتصادی ایتالیا هشدار داده است. موسسه مودی افزود گسترش بحران مالی و بدهی یونان به سایر کشورهای عضو یورو موجب افزایش نرخ بهره بانکی خواهد شد و این مساله تاثیر منفی زیادی بر رشد اقتصادی ایتالیا خواهد داشت.

موسسه مودی در ادامه افزود مشکلات ساختاری اقتصاد ایتالیا از جمله وضعیت بازار کار چالش بزرگی برای افزایش رشد اقتصادی به شمار می رود . افزایش بدهی های دولت ایتالیا نیز موجب نگرانیهای بین المللی سرمایه گذاران و کارشناسان اقتصادی شده است.

یانکر گفت ملاحظات سیاسی در داخل آلمان دولت این کشور را مجبور کرده تا پیشنهاد خود مبنی بر مشارکت بخش خصوصی در اعطای کمکهای مالی به یونان را دنبال کند ولی بی شک این پیشنهاد هزینه های مالی سنگینی را بر اقتصاد اروپا تحمیل خواهد کرد.


نظر شما :