سرانجام بشار اسد سخنرانی کرد

۳۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۳۹۴۵ سرخط اخبار

رئیس‌جمهوری سوریه امروز (دوشنبه) در سخنانی در دانشگاه دمشق بر لزوم انجام اصلاحات و نیز تغییر قانون اساسی تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه تلویزیونی العربیه، بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در سخنرانی در دانشگاه دمشق و در میان تشویق گسترده حاضران، با فرستادن درود بر ارواح شهدای سوری از جمله نیروهای امنیتی، پلیس و مردم عادی تاکید کرد: سوریه به دلیل موقعیت خود همیشه هدف تبانی‌ها و توطئه‌های خارجی قرار گرفته است.

وی گفت: بسیاری از مردم، هیات‌ها و سازمان‌هایی که در این مدت با من دیدار داشتند، درصدد آن بودند که از عدم صحت بسیاری از شایعات اطمینان حاصل کنند؛ شایعاتی که در مورد من و خانواده‌ وجود داشت، اما امروز من آمده‌ام که به تمامی این شایعات پایان دهم و بگویم که تمامی این شایعات چه از سوی جریان‌های مغرض و چه از سوی جریان‌های غیرمغرض، عاری از هر گونه صحت است.

اسد افزود: روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته‌ایم. روزهایی که بر امنیت و ثبات کشور تاثیر گذاشت و منجر به ناامیدی و تخریب بسیاری از اموال عمومی و شخصی مردم شد. روزهایی که جان بسیاری از عزیزان ما را از پلیس، نیروی امنیتی و شهروند عادی گرفت. شهیدانی که برای ما بسیار بزرگ و برای خانواده‌هایشان بسیار عزیز بوده‌اند و ما برای همه آنها طلب مغفرت از خداوند متعال می‌کنیم و صبر عاجل را برای خانواده‌هایشان مسالت می‌کنیم.

رئیس‌جمهوری سوریه تاکید کرد: زمان به عقب بازنمی‌گردد، بنابراین تنها راه حل آن است که به پشت سر نگاه نکنیم و به آینده چشم بدوزیم. ما نباید بگذاریم که وضعیت هرج و مرج کنونی بر ما تسلط یابد و ما باید بر آن تسلط یابیم و نباید بگذاریم جریان‌های جاری ما را هدایت کنند. باید زمام این جریان‌ها را بدست بگیریم و به راه درست هدایت کنیم.

 

اسد گفت: بحران کنونی در سوریه ثابت کرد که ما عزم و اراده بسیار قوی داریم و منبع این قدرت و ثبات و حتی نقاط ضعفی که در ما وجود داشت، در داخل سوریه کشف شده است.

 

وی تاکید کرد: آنچه که الان همه می‌خواهند بدانند و در واقع سوال اصلی همه است، آن است که چه اتفاقی در سوریه می‌افتد و چه کسی در پس این اتفاقات و جریان‌ها ایستاده است. بدیهی است که سوریه در طول همه این سال‌ها همیشه هدف توطئه‌ها و تبانی‌های خارجی قرار گرفته بود، اما من نمی‌خواهم هم اکنون از موضوع تبانی، توطئه و اثبات این موضوع صحبت کنم. من می‌خواهم در مورد آنچه که در سوریه می‌گذرد و مسائل داخلی آن صحبت کنم.

 

اسد گفت: آنچه که هم اکنون مهم است، آن است که قدرت و توانایی‌های خود را بالا ببریم و بتوانیم با آنچه که می‌گذرد رویارو شویم. نباید وقت را از دست داد.

 

رئیس جمهوری سوریه در ادامه افزود: میکروب‌ها می‌توانند در همه جا رشد پیدا کنند؛ چه روی پوست، چه مو و چه در داخل بدن انسان. هرگز پزشکان به فکر آن نبودند که این میکروب‌ها را از بین ببرند بلکه همیشه در صدد آن بودند که به راه حلی برای مبارزه جهت توقف و رشد این میکروب‌ها برسند. بنابراین ما نیز امروز باید به فکر راه حلی برای رویارویی با این بحران باشیم.

وی افزود: هدف واکنش‌ها در قبال جریان جاری در سوریه، نگرانی و اطمینان از وضعیت شهروندان سوری نبوده است، بلکه همه این جریان‌ها به دنبال دستیابی به یک بهای سیاسی بوده‌اند و بهبود اوضاع شهروندان سوریه و یا مطالبات ملت سوریه مد نظر آنها نبوده است.

اسد افزود: اتفاقات جاری در سوریه را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد؛ نخست مطالبات مردم و اصرار آنها برای تحقق خواسته‌هایشان است که در این جریان نه اصرار دولت برای برقراری ثبات، امنیت و قانون، اقدامی خلاف محسوب می‌شود و نه اصرار شهروند سوری برای تحقق خواسته‌های خود می‌تواند خرابکاری محسوب شود. ما در این زمینه باید بین مطالبات مسالمت آمیز مردم و خواسته‌های آنها و مطالبات مغرضانه برخی افراد و به عبارتی خرابکاران تفاوت قائل شویم و این مساله مساله بسیار مهمی است. باید بدانیم که برخی در کمین هستند که از جریان مردمی سوریه و اصرار آنها برای تحقق برخی از خواسته‌ها جهت تحقق منافع و طمع ورزی‌های شخصی خود سوء استفاده کنند.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه با تاکید بر ضرورت انجام اصلاحات در کشور تاکید کرد که تخریب اموال عمومی و اقدامات مسلحانه به اصلاحات ختم نمی‌شود.

بشار اسد عنوان داشت: به نظر می‌رسد صدور عفو عمومی اکثریت مردم را راضی نکرده است. از وزارت دادگستری می‌خواهم تا مساله فراگیر شدن و گسترش عفو عمومی را بررسی کند.

وی در ادامه افزود: کسانی که از آغاز بحران در سوریه تا کنون به دلیل ارتکاب جرائم مختلف از جمله تخریب و حمل سلاح تحت پیگرد قرار دارند، به 64 هزار تن می‌رسد. برخی از تندروها و تکفیری‌ها در حوادث اخیر سوریه مشارکت داشته‌اند.

اسد همچنین عنوان داشت: برخی از این افراد تحت عنوان مذهب، آدم می‌کشند و تحت عنوان آزادی، آشوب به پا می‌کنند. برخی پول گرفتند تا در تظاهرات سوریه شرکت کنند. آنها راه‌ها را می‌بستند و با استفاده از خشونت، مدارس و اماکن عمومی را تعطیل می‌کردند. برخی از این افراد باعث شده‌اند تا وجهه کشور خدشه دار شود. آنها خواهان مداخله کشورهای خارجی در سوریه بودند.

رئیس جمهوری سوریه تاکید کرد: این افراد بخش بسیار کمی از جامعه را تشکیل می‌دهند. در جریان حوادث اخیر سوریه، اموال عمومی تخریب،‌ غارت و به آتش کشیده شد. در جسر الشغور شاهد جنایت‌های فجیعی بودیم. افراد مسلح نیروهای امنیتی را به قتل رساندند و ساختمان‌ها را ویران کردند. این افراد سلاح‌های بسیار پیشرفته با خود داشتند که قبلا چنین سلاح‌هایی در اختیار نداشتند. نیروهای امنیتی نیز تلاش کردند تا آتش فتنه را خاموش کنند.

وی افزود: ملت سوریه بار دیگر هوشیاری خود را در برابر این هجمه‌ی بی‌سابقه نشان داد. این هوشیاری تضمین روند پیشرفتی است که سوریه در مسیر آن قرار دارد. حوادث اخیر صورت گرفته در سوریه به اصلاحات ربطی ندارد، بلکه این حوادث ویرانگر است.

البته تخریب‌های صورت گرفته تنها مادی نیست، زیرا خرابی‌های مادی را می‌توان سریع آباد کرد، اما تخریب روانی مردم بسیار سخت جبران می‌شود. برخی افراد باعث شدند تا بی‌ثباتی و ناامنی در کشور به وجود آید.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه افزود: ما شاهد این هستیم که برخی افراد به قانون احترام نمی‌گذارند. تاوانی که در این زمینه پرداخت می‌شود بسیار بالا خواهد بود. اصلاحات از طریق تخریب و آشوب‌گری محقق نمی‌شود. من با گروه‌های مختلف و تظاهرکنندگان در استان‌های مختلف دیدار کردم تا بفهمم آنها چه می‌خواهند و حقایق را دریابم. رسانه‌ها فقط خبرها را منتقل می‌کنند، اما در این دیدارها می‌توانیم احساسات افراد را هم دریابیم. با وجود سختی‌ها و دردهای بسیار با این افراد دیدار کردم. بسیاری از کسانی که نیازمند هستند در تظاهرات شرکت نکردند. من به تمام مردم سوریه علاقه دارم.

بشار اسد همچنین تاکید کرد: برخی از مردم نیازهای معیشتی و خدماتی دارند، برخی نیز به دلیل زیر پا گذاشته شدن کرامتشان و به حاشیه رانده شدن در روند ساختن میهنشان، ناراحت بودند. فساد موجود در سوریه باعث بی‌عدالتی شده است و این موضوع پیامدهای اخلاقی نیز به دنبال دارد. باید نهادها تقویت شوند و مسئولان به جای آنکه به پست‌های خود تکیه کنند، به وظایفشان عمل کنند.

رئیس جمهور سوریه افزود: پارتی بازی و نبود قانون در سوریه باعث گسترش فساد شده است. من توانستم وارد مذاکرات ملی شوم. نمی‌توان از انجام مذاکرات ملی بدون در نظر گرفتن بخش بزرگی از مردم سخن گفت. وظیفه هیات مذاکرات ملی که قرار است تشکیل شود، انجام گفت‌وگو با تمام گروه‌ها با هدف دستیابی به طرح اصلاحات است.

این مذاکرات ابتدا در سطح استان‌ها و بعد به صورت مذاکرات مرکزی و فراگیر انجام می‌شود. هیات مذاکرات ملی تنها در این روند نظارت می‌کند نه مداخله.

وی همچنین تاکید کرد: مذاکرات به مدت یک یا دو ماه انجام می‌شود. باید به اصلاحات فرصت دهیم. قبل از این گفت‌وگوها، برخی درخواست‌های مهم مردم را اجرا کردیم از جمله لغو حالت فوق العاده در کشور‌، اعطای تابعیت سوری به کردها، تشکیل کمیته مبارزه با فساد‌، اصلاح قانون انتخابات و دیگر اقدامات.

اسد گفت: لغو حالت فوق العاده ربطی به مجازات‌ها ندارد. هرگونه دستگیری افراد با اجازه دادستان کل باید صورت پذیرد. انجام اصلاحات به نفع ملت و بیانگر خواست مردم است. برابری‌، عدالت و شفافیت نام مرحله آینده در سوریه است. برخی معتقد هستند قانون اساسی باید اصلاح شود، اما معتقدم که این قانون باید به طور کامل بازنگری شده و تغییر یابد.

رئیس جمهوری سوریه همچنین تاکید کرد: سوریه در گذشته به مثابه توپی در دست دیگران بود که با آن بازی می‌کردند. بهتر است قانون اساسی تغییر کند، چرا که این قانون 40 سال است در کشور جاری است. تا پایان ماه اوت انتخابات مجلس شعب (مردم) برگزار می‌شود و اعضای این مجلس وظیفه دارند که مفاد قانون اساسی را اصلاح کنند.

انجام این برنامه طی پنج ماه صورت می‌گیرد، اما اگر بخواهیم کل قانون اساسی را تغییر دهیم باید یک هیات تشکیل شود.

اسد همچنین عنوان داشت:‌ در هر صورت کمیته‌ای تشکیل می‌شود و قانون اساسی را بررسی می‌کند و بعد از یک ماه نتیجه را اعلام می‌کند که این قانون باید به طور کامل تغییر کند و یا برخی از مواد آن اصلاح شود. اصلاح قانون اساسی نیاز به تصویب پارلمان دارد و تغییر کامل آن به همه پرسی نیازمند است. ممکن است هیات مذاکرات ملی توصیه کند که انتخابات پارلمانی تا ماه اوت به تاخیر افتد.

وی در ادامه افزود:‌ باید در بخش اقتصاد سوریه اعتماد سازی کنیم. نباید به ترس اجازه دهیم تا ما را شکست دهد. باید سیستم اداری متحول شود، بازرسی‌، نظارت مالی و هیات مبارزه با فساد فعال شود و بین نهادها ارتباط برقرار شود. اخیرا دیده شده میان نیروهای امنیتی و نهادهای مدنی شکاف کامل به وجود آمده است.

رئیس جمهوری سوریه در حالی که با احساسات بسیار عمیق درباره‌ی به شهادت رسیدن بسیاری از شهروندان نظامی و غیر نظامی سوریه سخن می‌گفت، اظهار داشت: اگر زخمی بر تن یک سوری بیافتد، اگر خونی از تن یک سوری بریزد، این سوریه است که خون خواهد ریخت و خواهد گریست.

اسد گفت: همه ما باید دست در دست هم همیاری و همکاری کنیم تا بتوانیم این خونریزی را متوقف کنیم و تمامی عاملان این کشتارها و خونریزی‌ها را به دست عدالت بسپاریم. همانطور که افراد می‌خواهند عاملان کشتار عزیزان خود را محاکمه کنند، دولت در احقاق حق این افراد محق‌تر است و این دولت است که باید در وهله اول و در قدم اول این عاملان را دستگیر و به دست عدالت بسپارد.

رئیس جمهوری سوریه گفت: کمیته‌ای که برای بررسی تحولات اخیر تشکیل شده است، براساس معیارهای سیاسی کار نمی‌کند و معیارهای این کمیته کاملا قضایی و حقوقی است و سیاست در آن دخالتی ندارد.

دولت زمانی که افراد متهم به خونریزی و کشتار و تخریب و خرابکاری را مورد تعقیب قرار می‌دهد، درصدد انتقام نیست بلکه درصدد برقراری ثبات و امنیت در کشور و تامین شهروندان خود است. دولت همچون پدر و مادر ملت است و با سعه‌ی صدر گسترده همه را به یک اندازه دوست می‌دارد و در صدد محقق ساختن مطالبات شهروندان خود است.

وی افزود: بسیاری دولت را متهم می‌کنند که افراد را تنها به دلیل مشارکت در تظاهرات مورد تعقیب و اتهام قرار می‌دهند، در حالی که این چنین نیست. ما اخیرا عفو عمومی اعلام کردیم و در اینجا اعلام می‌دارم دولت حتی حاضر است کسانی را که سلاح به دست گرفتند اما دست خود را به خون کسی آغشته نکردند، عفو کند. این یک فرصت است. شما تجربه کنید و ببینید که دولت چگونه با این مساله برخورد می‌کند.

اسد همچنین با درخواست از تمامی مهاجران سوری که به مرزهای سوریه مهاجرت کردند، خواست که به روستاهای خود و خانه‌های خود برگردند چرا که نبض هیچ روستایی و هیچ شهری بدون مردم خود نخواهد زد و زندگی در آنجا جریان پیدا نخواهد کرد. من از اهالی جسر الشغور می‌خواهم که به روستای خود برگردند. کسانی هستند که به این مردم می‌گویند که دولت در انتظار آنهاست که انتقام خود را بگیرد اما این سخنان را باور نکنید. ارتش برای فراهم ساختن امنیت شما حضور دارد.

رئیس جمهوری سوریه در ادامه افزود: حل بحران سوریه هم اکنون در دستان ملت و دولت است. ملت می‌تواند یک نقش در حل این بحران داشته باشد و دولت نیز نقشی دیگر برای حل آن ارائه دهد. دولت می‌تواند با انجام اصلاحات، ارائه خدمات و انجام اقدامات ضروری همچون متوقف ساختن هرج و مرج، ارعاب شهروندان و عملیات مسلحانه در حل این بحران قدم گذارد. حل این بحران به اعتقاد بسیاری می‌تواند یا سیاسی باشد یا امنیتی و در نهایت ما معتقدیم راه حل این بحران سیاسی است، چرا که خواسته‌های مردم سیاسی و اقتصادی است. اما راه حل سیاسی شامل کسانی که در چارچوب عملیات خرابکارانه و حمل سلاح و ترساندن شهروندان قدم می‌گذارند نمی‌شود و نمی‌توان این مساله را با راهکار سیاسی حل کرد.

اسد با اشاره به حضور ارتش در خیابان‌ها برای حل بحران کنونی سوریه گفت: تعامل و همکاری مردم باید با پلیس باشد نه با نیروهای امنیتی و ارتش، اما متاسفانه پلیس سوریه برای چنین بحرانی آموزش ندیده است و اگر بخواهیم این نیروها را آموزش دهیم و جهت برخورد با این گونه بحران‌ها آماده شوند، نیازمند زمان است و در نهایت ارتش شرف و کرامت ماست و نباید این را فراموش کرد و ما تلاش می‌کنیم که در سریع‌ترین زمان ممکن با جایگزین شدن پلیس، ارتش را از خیابان‌ها خارج سازیم.

رئیس جمهوری سوریه با اشاره به نقش محوری جوانان در حل بحران سوریه تاکید کرد: اخیرا با هیات‌های بسیاری از جوانان سوری دیدار کردم. جوانانی هوشیار از نسل کنونی. جوانان ما باید الگوی دیگران باشند و به جای آنکه از دیگران درس بیاموزند، به دیگران درس دهند و الگویی برای دیگران شوند. من تلاش خواهم کرد که همچنان در ارتباط با مردم و هیات‌های مردمی باشم چرا که من با استفاده از نتایج بسیاری از این دیدارها سیاست‌های داخلی کشور را ترسیم خواهم کرد همانگونه که سیاست‌های خارجی کشور نیز الهام گرفته از درون کشور است.

 


نظر شما :