پاکستان میانجی ایران و عربستان نمی‌شود

۲۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۴۶۶۶ آسیا و آفریقا
با انتشار خبر دیدار رئیس جمهور پاکستان با سفیر عربستان، دقیقا یک روز مانده به موعد سفر آصف علی زرداری به تهران، شماری از تحلیلگران با زیر ذره‌بین قرار دادن این ملاقات از احتمال میانجی‌گری اسلام آباد در روابط مملو از دلسردی تهران و ریاض سخن گفتند.
پاکستان میانجی ایران و عربستان نمی‌شود
 دیپلماسی ایرانی: با انتشار خبر دیدار رئیس جمهور پاکستان با سفیر عربستان، دقیقا یک روز مانده به موعد سفر آصف علی زرداری به تهران، شماری از تحلیلگران با زیر ذره‌بین قرار دادن این ملاقات از احتمال میانجی‌گری اسلام آباد در روابط مملو از دلسردی تهران و ریاض سخن گفتند.

به دنبال بهار عربی در خاورمیانه و شمال آفریقا که از زمستان گذشته آغاز شد، روابط ایران و عربستان سعودی با حساسیت‌های زیادی همراه شد. این دو کشور از دیر باز رقبای منطقه‌ای بر سر به دست گرفتن قدرت سیاسی و به ویژه مذهبی منطقه به شمار می‌رفته اند و تحولات سریع در منطقه خلیج فارس این روابط را به شدت تحت تاثیر قرار داد. نقطه اوج این حساسیت‌ها زمانی بود که عربستان در ماه مارس با حمایت برخی دیگر از کشور های منطقه از جمله کویت‌ ، نیرو‌هایی را برای فرونشاندن بحران در بحرین و حمایت از پادشاهی سنی آن به بحرین فرستاد. تهران این اقدام ریاض را تهاجم توصیف کرد اما در مقابل ریاض مدعی شد که جمهوری اسلامی در امور داخلی بحرین مداخله می‌کند.

در حاشیه این ارسال نیرو،‌ برخی گزارش‌ها نیز از حضور برخی مقامات پاکستانی از نیرو‌های ارسال شده به بحرین حکایت داشت که اسلام آباد آنها را مقامات بازنشسته توصیف کرد تا اندکی از ناخرسندی تهران در این زمینه بکاهد. 3 ماه بعد از اوج درگیری‌ها در بحرین و در حالی که برچسب دخالت در امور سوریه نیز به جمهوری اسلامی زده شد، تهران نسبت به برگزاری اجلاس مبارزه با تروریسم اقدام کرد. اجلاسی که اسلام آباد به وجود هشدار ریاض در آن شرکت کرد و زرداری توانست با تیم ورزای اقتصادی که به همراه آورده بود، امتیاز‌های فراوانی به خصوص در بخش انرژی از ایران بگیرد که از جمله آنها می‌توان به اجرای خط لوله صلح با وجود پا پس کشیدن هند و همچنین دریافت برق یارانه‌ای از ایران اشاره کرد. اما هنوز یک ماه از سفر رئیس جمهور پاکستان به ایران نگذشته که بار دیگر موضوع سفر وی به تهران مطرح شد.

زرداری روز جمعه پیش از عزیمت به تهران، با سفیر عربستان دیدار کرد. ملاقاتی که گفته می‌شود در آن وزیر کشور پاکستان که چندی پیش برای شنیدن مراتب اعتراض عربستان نسبت به تقویت روابط تهران و اسلام آباد عازم ریاض شده بود نیز در آن حضور داشت.

روزنامه The News چاپ پاکستان با اشاره به این ملاقات به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که دیدار زرداری و سفیر عربستان در فاصله 24 ساعت قبل از سفر وی به تهران به هیچ وجه با موضوع ایران در ارتباط نبوده است.

این منابع آگاه در ادامه تاکید کردند که زمان این ملاقات از پیش تعیین شده و محور آن نیز روابط دوجانبه پاکستان و عربستان بود.

به گفته این منابع آگاه زرداری و هیات همراهش در سفر به تهران تنها مباحث اقتصادی و انرژی و همکاری‌های دوجانبه را مد نظر داشتند.

این در حالی است که چندی پیش احمد داود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در تور خاورمیانه‌ای خود پیش از سفر به تهران، با مقامات ریاض ملاقات کرده بود. 


نظر شما :