قذافی می‌خواهد امپراطور لیبی شود

۰۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۱ کد : ۱۵۸۳۸ آسیا و آفریقا
با گذشت چند روز از سقوط معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و فتح طرابلس، آخرین پایگاه دیکتاتور مالیخولیایی جهان عرب، اسناد تازه منتشر شده، نشان می‌‌دهد که وی چه اندیشه‌های عجیب و غریبی برای آینده لیبی داشته است. البته نه برای جامعه لیبی بلکه فقط و فقط برای خودش و خانواده‌اش.
قذافی می‌خواهد امپراطور لیبی شود
دیپلماسی ایرانی: با گذشت چند روز از سقوط معمر قذافی، رهبر سابق لیبی و فتح طرابلس، آخرین پایگاه دیکتاتور مالیخولیایی جهان عرب، اسناد تازه منتشر شده، نشان می‌‌دهد که وی چه اندیشه‌های عجیب و غریبی برای آینده لیبی داشته است. البته نه برای جامعه لیبی بلکه فقط و فقط برای خودش و خانواده‌اش.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن به نقل از روزنامه بریتانیایی دیلی تلگراف، اسنادی که به تازگی انقلابیون پس از فتح طرابلس در دفتر نخست‌وزیری قذافی به دست آورده‌اند نشان می‌دهد که قذافی تصمیم داشته پس از پیروزی بر انقلابیون و تصاحب مجدد قدرت با آنها و همه مخالفان خود برخورد خونینی داشته باشد و پس از انجام یک قتل عام گسترده خود را پادشاه یا امپراطور لیبی اعلام کند.

این اسناد در دفتر البغدادی المحمودی، نخست‌وزیر قذافی که همچنان در طرابلس فراری است، کشف شده است. بنا به این گزارش قذافی برای آینده لیبی در صورت غلبه بر انقلابیون استراتژی در 8 بند طراحی کرده بوده و قصد داشته همه آنها را عملی کند.

این اسناد که تاریخ آنها به 15 ژوئیه باز می‌گردد نشان می‌دهد که قذافی قصد داشته با جمع کردن قبایل لیبیایی نظام جدید خود را در حضور آنها اعلام کند. این دقیقا زمانی است که انقلابیون سه بخش مهم و بزرگ کشور را در اختیار داشتند و می‌خواستند به سمت پایتخت حرکت کنند. در این زمان برخی از مقام‌های لیبیایی پیشنهاد آتش‌بس داده بودند و از طرف‌های درگیر می‌خواستند برای حل بحران لیبی طرح اتحادیه آفریقا را بپذیرند. خانواده و اطرافیان قذافی بیش از همه طرفدار این طرح بودند، آنها در حال برنامه‌ریزی برای برگرداندن لیبی به مرحله قبیله‌ای بودند تا بتوانند یک حکومت قبیله‌ای به رهبری یا پادشاهی معمر قذافی تشکیل دهند.

در این سند آمده است: «دراولین فرصت باید جلسه بزرگی با حضور همه قبایل و شخصیت‌های عالی رتبه لیبی تشکیل شود و در آن معمر قذافی به عنوان پادشاه یا امپراطور لیبی معرفی شود. همچنی در این لحظه قذافی 69 ساله می‌تواند تصمیم بگیرد که قدرت به کدام یک از 7 فرزندش تفویض شود.»

قذافی هیچ سمت رسمی در حکومت لیبی نداشت و خود را "برادر رهبر" یا "رهبر انقلاب" معرفی می‌کرد. کما این که همه سمت‌های رسمی مثل وزیر یا رئیس را نیز لغو کرده بود. قذافی همچنین کشور خود را "جمهوری‌ عربی ملی سوسیالیستی بزرگ لیبی" می‌نامید و همواره می‌گفت که از جریان‌های ضد پادشاهی در سراسر دنیا حمایت می‌کند و عملا هم حمایت می‌کرد. با این حال قذافی در سال 1999 خود را پادشاه پادشاهان آفریقا لقب داد، هدف او از این کار افزایش نفوذ خود در میان کشورهای آفریقایی و اتحادیه آفریقا بود. وی با سوء استفاده از این لقب حجم بزرگی از ثروت نفتی لیبی را در اختیار شیوخ آفریقایی موسوم به شیوخ وحدت آفریقا قرار داد. وی در یکی از نطق‌های تلویزیونی‌اش بعد از آغاز انقلاب اخیر لیبی منصب خود را یک منصب تشریفاتی مثل ملکه الیزابت در بریتانیا توصیف کرده و گفته بود که سمبل لیبی است و می‌خواهد 57 سال بر کشورش حکومت کند.

در نقشه راه آفریقا از قذافی خواسته نشده است که از قدرت کناره‌گیری کند ولی تلاش شده که گفت‌وگوهایی میان مجلس انتقالی لیبی که نماینده انقلابیون است با معمر قذافی ترتیب داده شود.   

 

( ۱ )

نظر شما :