باز هم سنا باز هم تحریم

۱۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۰ کد : ۱۶۱۰۴ سرخط اخبار

رادیو فردا:یک کمیته سنای آمریکا در راستای فشار بر شرکت هایی که تحریم های آمریکا علیه ایران را نقض می کنند، روز جمعه با تصویب متممی هرگونه کمک بانک «صادرات و واردات» آمریکا به چنین شرکت هایی را ممنوع کرد. رابرت منندز، سناتور دمکرات از ایالت نیوجرسی، و مارک کرک، سناتور جمهوریخواه از ایالت ایلینویز، در بیانیه مشترکی اعلام کردند:«این متمم هرگونه کمک بانک صادارت و واردات آمریکا به نهاهایی مانند صنایع ریلاینس هند را که درحال فروش محصولات نفتی به ایران است، ممنوع می کند.»

در این بیانیه آمده است: در سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ بانک صادرات و واردات آمریکا وام تضمینی ۹۰۰ میلیون دلاری در اختیار صنایع ریلاینس هند قرار داد از جمله ۴۰۰ میلیون دلار از آن به پالایشگاه جامنگار اختصاص یافت، این در حالی است که این شرکت در حال فروش محصولات نفتی به ایران است. این متمم در جریان بررسی قانون بانک صادرات و واردات در کمیته امور بانک مسکن و شهری سنای امریکا تصویب شد. این متمم همچنین بانک صادارات و واردات امریکا را موظف می کند تا از هرگونه گسترش تضمین، بیمه، و تمدید اعتبار شرکت ها و شعبات انها که تحریم های ایران را نقض می کنند، خودداری کند. سناتور رابرت منندز در صحن این کمیته سنا گفت: «این مهم است که ما از هر فرصتی و کانالی استفاده کنیم تا مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شویم. 

 

وی اضافه کرد: قانون تحریم های کنگره علیه ایران در سال ۲۰۱۰ تصویب شدو باراک اوباما تحرکات چندجانبه برای گسترش تحریم ها را در پیش گرفت، اما ملاها در ایران مقاومت می کنند. سنانور رابرت منندز افزوده است: آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته گذشته اعلام کرد که ایران در حال نصب سانتریفوژ های پیشرفته در سایت (فردو) قم است، که این باعث افزایش توانایی غنی سازی ایران می شود. تا هر زمانی که ایران در حال حرکت به سمت دستیابی به سلاح اتمی است، ما تلاش ها خود را گسترده و افزایش می دهیم تا این رویکرد ایران را متوقف و خنثی کنیم. سناتور مارک کرک نیز در این باره گفته است: با تصویب این متمم مطمئن خواهیم شد که پول مالیات شهروندان آمریکا برای کمک به ساخت سلاح هسته ای در ایران استفاده نمی شود. سناتور مارک کرک گفته است:«ما اکنون باید به فراتر از این برویم و گامی را که درنامه ۹۱ سناتور درماه اوت پیشنهاد شد را برداریم ؛ یعنی ساقط کردن بانک مرکزی ایران.» بیش از ۹۰ سناتور آمریکایی درمردادماه سال جاری در نامه ای به باراک اوباما رییس جمهوری، خواستار تحریم بانک مرکزی ایران شده اند. مارک کرک، و چارلز شومر، سناتور دمکرات از نیویورک تهیه این درخواست را برعهده داشتند و در اقدامی فراحزبی خواهان اقدامات سختگیرانه تر علیه حکومت ایران شده اند. در حالی کشورهای غربی ایران را متهم می کنند که در صدد دستیابی به سلاح اتمی است. جمهوری اسلامی با رد این اتهام می گوید برنامه هسته ایش کاملا صلح امیز و در راستای تولید انرژی است

 



نظر شما :