توضیحات صالحی درباره راه اندازی نیروگاه بوشهر

۲۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۶۱۶۸ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نیروگاه بوشهر به حدود 35 تا 40 درصد قدرت اسمی‌اش یعنی معادل 350 تا 400 مگاوات رسیده است ابراز امیدواری کرد: تا دو یا سه ماه آینده قدرت نیروگاه به حداکثر توانش بین 900 تا 1000 مگاوات برسد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای صالحی در نشست خبری مشترک با سرگئی اشماتکو وزیر انرژی روسیه در حاشیه نهمین اجلاس همکاریهای اقتصادی دو کشور با اشاره به برگزاری جشن راه اندازی نیروگاه بوشهر که فردا برگزار می شود افزود: وقتی نیروگاه به شبکه سراسری برق وصل شد پس از مدتی مجدداً از شبکه جدا خواهد شد تا یک سری ازمایش ‌های مربوط انجام شود، پس از این ازمایش ‌ها که ممکن است چند هفته‌ به طول بینجامد، دوباره نیروگاه قدرت می‌گیرد و به سمت قدرت 100 درصد که بین 900 تا 100 مگاوات است خواهد رفت.

اقای صالحی با ابراز امیدواری از اینکه تمام این طرح تا دو ـ سه ماه آینده انجام شود گفت: نیروگاه با یک سال به ضمانت روسها کار خواهد کرد و پس از آن تحویل به مهندسان ایر انی خواهد شد البته هم‌اکنون نیز مهندسان ایرانی در این نیروگاه کار می‌کنند اما به هر حال این کار با نظارت مهندسان روس انجام می‌شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر احتمال سفر سرگئی ریابکوف ، معاون وزیر امور خارجه روسیه به تهران گفت: سفر اقای ریابکوف در چارچوب رایزنی‌های مستمر بین دو کشور انجام می‌شود، ما این رایزنی‌ها را با وزارت امور خارجه روسیه داریم.

اقای صالحی با اشاره سفر اخیرش به روسیه افزود: در سفر به روسیه با وزیر امور خارجه این کشور صحبت‌های مفصلی در مورد روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و موضوعات هسته ای داشتیم و در ادامه این جلسه قرار شد معاونان وزیران خارجه دو کشور در رایزنی مستمر با یکدیگر باشند.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار روسی درباره روابط ایران و آمریکا و موضع ایران درخصوص حوادث 11 سپتامبر گفت: ایران بر اساس سیاست‌های اصولی خود و بر مبنای اعتقادات مذهبی و اخلاقی‌اش همواره هر حرکت تروریستی را که منجر به کشته شدن انسان‌های بی‌گناه شده تقبیح کرده است؛ بنابراین هر حادثه تروریستی که در جهان رخ می دهد و مردم بی‌گناه را هدف قرار می دهد از نظر ما محکوم است.

اقای صالحی اضافه کرد: درباره استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی، همواره گفته شده که ایران عضو معاهده ان پی تی است و به تمامی تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب این معاهده و نیز اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی عمل کرده است.

وزیر امور خارجه افزود: بر همین مبنا بوده که روسیه با ما در تکمیل نیروگاه بوشهر همکاری کرده است و این همکاری درچارچوب این معاهدات بین‌المللی قرار دارد.

وی تصریح کرد: ما موضع اصولی خود را در مورد منع اشاعه و خلع سلاح چندین بار اعلام کرده‌ایم و به همان شیوه ای که به دنبال خلع سلاح هستیم در پی منع اشاعه سلاحهای هسته ای نیز هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: مذاکرات ایران با جامعه بین‌المللی و همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی و دولت آمریکا انجام می‌شود و با حدود 140 کشور دنیا روابط سیاسی داریم، بنابراین رابطه ما با جامعه جهانی رابطه‌ای وسیع و عمیق است.

آقای صالحی همچنین با اشاره به مذاکرات ایران با گروه 1+5 گفت: نامه آقای جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای خانم اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره این مذاکرات چند روز پیش ارسال شد که در این نامه اعلام شده است ایران همواره مانند گذشته آماده گفتگو درباره نقاط مشترک به منظور ایجاد تفاهم بین دو طرف است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره قدرت نیروگاه بوشهر و راه‌اندازی آن گفت: راه‌اندازی یک نیروگاه هسته‌ای با راه‌اندازی یک نیروگاه فسیلی فرق دارد، به طور معمول راه‌اندازی نیروگاه هسته ایی بین نه ماه تا یک سال طول می‌کشد و گرنه از زمان انتقال سوخت به نیروگاه عملاً فرآیند راه‌اندازی آغاز شد.

وی افزود: از شهریور سال گذشته که سوخت را به نیروگاه انتقال دادیم یک سال گذشته است اما هنوز به 100 درصد توان نرسیده‌ایم و دو تا سه ماه نسبت به برنامه پیش‌بینی شده عقب افتاده‌ایم زیرا بحث ایمنی برای ما اولویت دارد.

آقای صالحی گفت: وقتی در جریان تست‌ها با مشکلی مواجه شویم حتی اگر آن مشکل قابل اغماض باشد ما اغماض نمی‌کنیم، به این علت حاضریم رساندن نیروگاه به 100 درصد قدرت را کمی به عقب بیاندازیم اما تمامی تست‌ها به نحو احسن انجام شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود:‌ به علت بروز مشکل در یکی از توربین‌ها دو تا سه ماه برنامه زمان بندی شده به تاخیر افتاد اما امیدواریم بر اساس آزمایش‌هایی که انجام می‌دهیم در چند ماه آینده که زمان دقیق آن اعلام خواهد شد به 100 درصد قدرت این نیروگاه برسیم.

وی درپاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا برای راه‌اندازی نیروگاه دوم بوشهر اقداماتی انجام می‌دهید تصریح کرد: اگر منظور دو قلوی دومی است که آلمان‌ها قرار بود ایجاد کنند ما آن دوقلوی دوم را از کار خود کنار گذاشته‌ایم، بنابراین اگر در آینده طرحی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای در سایت بوشهر داشته باشیم آن طرحی نو خواهد بود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درپاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران روس درباره مذاکرات ایران و روسیه درباره رژیم حقوقی دریای خزر گفت: درباره رژیم حقوقی دریای خزر صحبت‌های خوبی داشتیم، کارشناسان وزارتخانه های امور خارجه دو کشور در تماس مستمر هستند علاوه بر اینکه کشورهای حوزه دریای خزر نیز جلسات مستمر و مکرری دارند.

وی گفت: مواضع ایران و روسیه در این زمینه مواضع واحدی است.

وزیر انرژی روسیه نیز در پاسخ به سوالی درباره همکاریهای دو کشور در زمینه طرحهای نفتی گفت: باید راه حلهای فنی و کارشناسی خوبی را یافت که در این زمینه با وزیر نفت ایران گفتگو خواهیم کرد.

اقای اشماتکو درپاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی کشورهای منطقه مدعی هستند که نیروگاه اتمی بوشهر ایمنی لازم را ندارد گفت: فرایندهای آژانس بین المللی انرژی اتمی آزمایش های این نیروگاه را تایید می کند که این موضوع حاکی از آن است که هیچ مورد خلاف استانداردی در نیروگاه بوشهر رخ نداده است.

وزیر انرژی روسیه تصریح کرد: معتقدیم که راه اندازی نیروگاه بوشهر دارای شفافیت دقیقی است و علتی وجود ندارد که فکر کنیم ایرادها یا خطرهای مخفی در این زمینه وجود دارد.

وی در زمینه راه اندازی کامل نیروگاه بوشهر گفت: باید فرایند کار در نیروگاه بوشهر را به طور کامل با استانداردهای بین الملللی همسان سازی کنیم و هر قدر زمان برای کنترل های ایمنی لازم باشد خرج کنیم تا نیروگاه با امنیت کامل کار کند.

آقای اشماتکو در پاسخ به سوالی درباره ایجاد سپر موشکی ناتو در ترکیه با بیان اینکه من کارشناس حوزه امنیت نظامی نیستم گفت: در این زمینه موضع اصولی روسیه تغییری نکرده است.



نظر شما :