نشست محرمانه ترک ها با صهیونیست ها

۲۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۷ کد : ۱۶۱۷۷ سرخط اخبار
یک منبع بلندپایه دیپلماتیک ترکیه از برگزاری جلسات محرمانه میان مسئولان این کشور و رژیم صهیونیستی برای حل و فصل بحران موجود در روابط دو طرف با میانجی‌گری آمریکا خبرداد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه اماراتی البیان، این منبع دیپلماتیک ترکیه عنوان داشت: اخیرا جلسات محرمانه‌ای میان مسئولان ترکیه و اسرائیل با نظارت و میانجی‌گری آمریکا و کشورهای غربی برای دستیابی به توافقی درخصوص پایان بخشیدن به بحران موجود میان دو طرف برگزار شد.

وی در ادامه افزود: جزئیات این نشست‌ها در رسانه‌های اسرائیلی منتشر شد و آخرین نشست در بروکسل برگزار شد. جزئیات این نشست‌ها بعد از یک ساعت از برگزاری آنها از سوی رسانه‌های اسرائیلی منتشر می‌شد و این مساله خشم طرف ترکیه‌ای را بر می‌انگیخت.

این منبع بلندپایه ترکیه همچنین عنوان داشت: در این نشست‌ها دو طرف به توافق اولیه دست یافتند که طی آن قرار شد، طرف اسرائیلی به دلیل حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی مرمره آبی ترکیه که حامل کمک‌های بشردوستانه به غزه بود، عذرخواهی کند.

وی در ادامه افزود: بعد از این مساله، هیات اسرائیلی تعلل می‌کرد و تاکید داشت که باید با دولت خود در این خصوص رایزنی کنند.

این منبع بلندپایه ترکیه همچنین عنوان داشت: بعد از این مساله، جزئیات نشست‌ها از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شد. برخی از میانجی‌ها اعلام کردند که انتشار گزارش سازمان ملل درخصوص حمله اسرائیل به ناوگان آزادی باید به تاخیر بیفتد.

وی در ادامه افزود: بعد از آنکه جزئیات نشست‌ها از سوی رسانه‌های اسرائیل منتشر شد، طرف ترکیه‌ای احساس کرد که طرف اسرائیلی برای دستیابی به توافق جدی عمل نمی‌کند.

این منبع همچنین عنوان داشت: دولت ترکیه نمی‌خواست روابطش با اسرائیل به نقطه‌ای که الان رسیده است، برسد چرا که میان دو طرف توافق‌نامه‌هایی امضا شده بود و هر دو طرف از این توافق‌نامه‌ها بهره می‌بردند اما دولت اسرائیل کاری کرد که این روابط به این مرحله از تنش برسد.

وی در ادامه افزود: اسرائیل باید به درخواست‌های ترکیه توجه کند چرا که این به نفع هر دو طرف است. عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه روابط میان ترکیه و اسرائیل را تیره کرد. محاصره نوار غزه کاملا غیرقانونی است.

این منبع بلندپایه همچنین عنوان داشت: درخواست‌های ترکیه در لزوم عذرخواهی کردن اسرائیل، پرداخت غرامت به خانواده قربانیان و پایان بخشیدن به محاصره نوار غزه خلاصه می‌شود. الان توپ در زمین اسرائیل است. بعید می‌دانم موضع ترکیه در قبال اسرائیل بدون عذرخواهی و انجام این شروط تغییر یابد.

نظر شما :