بدهی نفتی هندی‌ها به ایران تسویه شد

۲۲ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۶۲۰۶ سرخط اخبار

ماجرای بدهی نفتی هند به ایران اگرچه سرآغازی برای مطرح شدن بدهی نفتی سایر کشورها مثل چین، کره‌جنوبی و ... به کشورمان شد، ولی به نظر می‌رسد کم‌کم می‌توان این بدهی را تسویه شده دانست.

به گزارش ایسنا، به نظر می‌رسد با اظهارات روز گذشته رییس کل دیوان محاسبات کشور مبنی بر تسویه بدهی نفتی هند به ایران، باید پرونده این ماجرای دنباله‌دار را پایان‌یافته تلقی کرد.

رحمانی فضلی با اشاره به وصول بدهی 1.3 میلیارد دلاری نفتی هند به ایران گفته است که تقریبا دیگر مشکلی از لحاظ بدهی نفتی با هند نداریم و مباحثی نیز که در مورد بدهی چین به ایران در مورد نفت مطرح می‌شود نیز درست نیست. ما با چین مشکلی نداریم و تنها برای کارهای خود ذخیره می‌کنیم و عدم پرداختی از سوی چین وجود ندارد.

درحالی که مدیران شرکت نفت پیشتر از 10 شهریورماه به عنوان زمان تسویه کامل بدهی نفتی هند به ایران سخن گفته بودند، انتظار می‌رفت تا آن زمان حساب نفتی دو کشور کاملا تسویه شده باشد که رییس‌کل بانک مرکزی نیز این موضوع را تایید کرد، اما اظهارات مدیر امور بین‌الملل شرکت نفت که گفته بود هنوز اطلاعاتی مبنی براین که هند بدهی خود به ایران را تسویه کرده به دست شرکت ملی نفت نرسیده است. این ماجرا را در ابهام نگه داشت تا این‌که رییس کل دیوان محاسبات کشور این ماجرا را پایان یافته اعلام کرد.

محمود بهمنی - رییس کل بانک مرکزی، در تشریح نحوه تسویه بدهی نفتی هند به ایران گفته است با وجود تمایل طرف هندی برای بازپرداخت بدهی‌هایش با کالا و معاملات تهاتری، اما این امر از سوی ایران پذیرفته نشد، چراکه ایران تاکنون برای دریافت طلب های نفتی خود از هند معامله تهاتری نداشته است، اما اگر این کار صورت گیرد، در خصوص کالاهای با کیفیت و مورد نیاز ایران خواهد بود.

وی همچنین توضیح داده است که هر چند پنج میلیارد دلار طلب نفتی از هند وصول شد، اما به دلیل فروش مجدد نفت، این کشور بدهی نفتی به ایران دارد و همواره ایران ته‌مانده حسابی در این کشور خواهد داشت.

این درحالی است که رئیس پالایشگاه دولتی هند موسوم به "شرکت نفت هند" نیز پیشتر گفته بود که این شرکت پول نفت ایران را تا اواخر ماه جاری میلادی (اواسط شهریور) پرداخت خواهد کرد. البته آر اس بوتولا از افشای میزان بدهی این شرکت به ایران یا روش پرداخت آن خودداری کرد. روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر به نقل از سه مقام آگاه به این موضوع اعلام کرده بود که پالایشگاههای هندی از جمله مانگلور و اسار پرداخت طلب نفتی ایران را از طریق یک بانک ترکیه‌ای آغاز کرده‌اند. این درحالی است که شرکت نفت هند سالانه یک قرارداد برای دریافت 1.5 میلیون تن نفت ایران را امضا می‌کند.



نظر شما :