واکنش کلینتون به خبر آزادی دو تبعه آمریکایی

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۶۲۳۶ سرخط اخبار
هیلاری کلینتون گفت که اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره دو شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران باعث دلگرمی است و وی امیدوار است آن دو هر چه زودتر آزاد شوند.

به گزارش ایسنا هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری کوتاه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه "آیا ممکن است نظرتان را درباره اتفاقی که قرار است در ایران برای دو شهروند آمریکایی بیافتد و اینکه محمود احمدی‌نژاد (رییس‌جمهور ایران) گفته است که آن‌ها آزاد خواهند شد، بگویید" گفت: همانطور که می‌دانید ما این مساله را به دقت دنبال کردیم و آنچه دولت ایران امروز گفته است باعث دلگرمی ما است، اما دوست ندارم بیشتر از این در این باره اظهارنظر کنم. مسلم است که ما امیدواریم که شاهد نتیجه مثبتی از آنچه به نظر می‌رسد تصمیم دولت ایران است، باشیم.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در ادامه خبرش گزارش داد: یک دادگاه ایرانی وثیقه 500 هزار دلاری برای هر یک از دو شهروند آمریکایی که بیش از دو سال پیش دستگیر و به اتهام جاسوسی محکوم شدند تعیین کرده است و این امر مسیر را برای آزادی آن‌ها یک سال پس از اینکه سومین عضو این گروه با همین قرار وثیقه آزاد شد، هموار می‌کند.

جاش فتال و شین بائر به همراه نفر سوم گروه‌شان سارا شورد در ژوئیه سال 2009 در مرز ایران و عراق دستگیر و به اتهام جاسوسی بازداشت شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی جداگانه اعلام کرد که خانواده‌های بائر و فتال از اینکه این دو پس از بیش از دو سال می‌توانند آزاد شوند ابراز خوشحالی کردند. این دو خانواده روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای خبر احتمال آزادی آن‌ها را "یک آرامش خیال فوق‌العاده" خواندند و گفتند که گرچه اطلاع دقیقی از جزئیات ندارند مشتاقانه منتظر دیدار مجددا با آنها هستند.

به گزارش ایسنا، ان.بی.سی نیوز روز سه‌شنبه به نقل از احمدی‌نژاد گزارش داد که دو آمریکایی که به اتهام جاسوسی در ایران در حبس به سر می برند، در هفته جاری آزاد خواهند شد.

شبکه‌ی سی.بی.اس نیوز گزارش داد: محمود احمدی نژاد، ‌رییس جمهور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ان.بی.سی. نیوز» گفته است که دو تبعه آمریکایی در هفته جاری آزاد خواهند شد.

در پیام توییتری که ان.بی.سی نیوز اوایل سه‌شنبه ارسال کرد، آمده است که احمدی‌نژاد در مصاحبه با «آن‌کری» این موضوع را اعلام کرده است.

احمدی‌نژاد ظاهرا به این شبکه گفته است که «شین بائر» و «جاش فتال» 29 ساله ظرف دو روز آینده آزاد خواهند شد.

شبکه‌ی سی.بی.‌اس نیوز افزوده است که مقامات ایرانی در تهران گزارش ان.بی.سی نیوز مبنی بر آزادی این دو آمریکایی ظرف 48 ساعت آینده را تایید کرده‌اند.

هم‌چنین مسعود شفیعی، وکیل‌مدافع دو تبعه آمریکایی نیز در گفت‌وگو با ایسنا از تبدیل قرار بازداشت موکلانش به وثیقه و آزادی آنها به محض تودیع وثیقه خبر داده است.

بر اساس رای دادگاه بدوی صادره از سوی شعبه 15 دادگاه انقلاب دو تبعه‌ی‌آمریکایی هر کدام به تحمل 8 سال حبس محکوم شده بودند.

نظر شما :