ایران پیروز میدان نبرد آمریکا با تروریسم است

۲۷ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۸ کد : ۱۶۳۳۰ سرخط اخبار

سی.ان.ان گزارش داد: تحلیل‌گران و مقامات ایرانی می‌گویند 10 سال پس از حملات 11 سپتامبر، جمهوری اسلامی ایران دشمن بلندمدت آمریکا موقعیت خود را به عنوان یک صاحب قدرت غیرقابل تردید در خاورمیانه تثبیت کرده است.

به گزارش ایسنا، سی.ان.ان در این گزارش افزود: بیش‌تر نفوذ نوظهور ایران پس از آن ظاهر شد که واشنگتن سیاست خارجی پس از 11 سپتامبر را لحاظ کرد. یک استراژی که جنگ معروف به جنگ با تروریسم و حملات علیه عراق و افغانستان، دو همسایه متخاصم با ایران را در دولت بوش به پیش برد. اشغال نظامی آن کشورها در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما ـ رییس‌جمهور فعلی آمریکا ـ نیز ادامه داشته است.

سی.ان.ان به نقل از یک محقق و نویسنده‌ی مذهبی، افزود: تردیدی نیست که ایران بزرگ‌ترین ذی‌نفع جنگ با تروریسم بوده است.

سی.ان.ان هم‌چنین به نقل از فرد دیگری که وی را تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه و عضو موسسه‌ی بین‌المللی صلح کارنگی معرفی کرد، افزود: اقدامات ما و برخی اشتباهات ما پس از 11 سپتامبر واقعا جایگاه ایران در جهان را ترفیع بخشید.

این گزارش با ذکر این‌که «پیش از سال 2001 واشنگتن ایران را خطرناک اما منزوی می‌دید» ادعا کرد ایران تلاش کرده است انقلاب اسلامی را به فراتر از مرزهایش صادر کند اما این تلاش توسط دو دشمن این کشور محدود و محصور شده بود.

در غرب ایران، عراق در دوران صدام کشوری بود که در جنگ خونین هشت ساله در دهه‌ی 80 میلادی با ایران جنگیده بود و در سمت شرق این کشور افغانستان دوران طالبان قرار داشت که ایران را دشمن می‌دانست.

در یک دوره‌ی زمانی دو ساله جنگ‌های تحت رهبری آمریکا در عراق و افغانستان دو دشمن منطقه‌یی خطرناک ایران را سرنگون کرد و نفوذ و دامنه دسترسی ایران را به سرعت افزایش داد.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه گفت: پیش از 11 سپتامبر 2001 دو رژیم در افغانستان و در عراق بود که وزنه‌هایی در برابر نفوذ ایران بود.

او افزود: نه تنها آن رژیم‌ها خلع شدند بلکه موضوع مهم این است که ایران اکنون نفوذ بسیار بیش‌تری هم در عراق و هم در افغانستان دارد.

امروز ایران یکی از شرکای برجسته تجاری عراق است که سال گذشته صادراتی هفت میلیاردی به این کشور داشت و به گفته‌ی مقامات ایرانی این رقم در مقایسه با سال 2003 که حدود 230 میلیون برآورد می‌شد، پیش از 25 برابر شده است.

ایران روابط اقتصادی با افغانستان را نیز تقویت کرد و در سال جاری پروژه‌های تجاری و ساخت و ساز به ارزش بیش از یک میلیارد دلار بنا به گفته‌ی فداحسین مالکی ـ سفیر ایران در کابل ـ داشت.

در حالی که واشنگتن خروج سربازان از افغانستان را آغاز می‌کند، ایران روابط سیاسی با افغانستان را تقویت کرده است. مقامات عالی‌رتبه‌ی ایرانی سفرهای منظمی به کابل دارند.

سی.ان.ان ادامه داد: تهران حامی پر و پا قرص دولت شیعه عراق است. بسیاری از رهبران سیاسی و مذهبی فعلی عراق در دوران صدام سال‌ها در تبعید در ایران به سر می‌بردند.

اما احتمالا نگران‌کننده‌ترین موضوع برای واشنگتن ادعاهای مبنی بر تلاش تهران برای مجهز کردن گروه‌های شورشی در منطقه در تلاش برای افزایش خطرات برای حضور آمریکا در منطقه است.

اما یک مقام عالی‌رتبه‌ی ایرانی این اتهامات را رد کرد. این مقام که به شرط فاش نشدن نامش با سی.ان.ان صحبت کرد، گفت: منطقی نیست که ایران به مسلح کردن هر گروهی و یا به حمایت از تروریسم در منطقه بپردازد.

وی افزود: برای ما قابل پذیرش نیست که مرزهایی ناایمن داشته باشیم. سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و رشد منافع تجاری نیازمند آن است که ایران در منطقه‌ای باشد که عاری از تروریسم است.

سی.ان.ان ادامه داد: آن‌چه مقامات ایرانی درباره‌اش مجادله نمی‌کنند، نفوذ رو به رشد ایران در منطقه است. محمود احمدی‌نژاد ـ رییس‌جمهور ایران ـ در مصاحبه‌ها و در گفت‌وگوهای علنی اغلب ایران را یک ابرقدرت می‌خواند.

غلامعلی حدادعادل ـ رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ایران ـ گفته است: امروز ایران به کشوری با نفوذ در منطقه تبدیل شده است.

سی.ان.ان ادامه داد: ایران ظاهرا نقش خود به عنوان یک بازیگر حیاتی در هرگونه وقایع سیاسی، نظامی و اقتصادی در خاورمیانه و مناطق اطراف را تحکیم می‌کند.



نظر شما :