پرونده اتهامات پاکستان قطورتر می شود

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۶۳۶۵ آسیا و آفریقا
عدم همکاری شفاف دولت و سازمان اطلاعات پاکستان با امریکا در قضیه جنگ با تروریسم بار دیگر سبب شد تا روابط اسلام آباد – واشنگتن رو به تیرگی بگذارد.
پرونده اتهامات پاکستان قطورتر می شود
دیپلماسی ایرانی: حمله به سفارت امریکا و قرارگاه نیروهای آیساف در کابل آنقدر برای امریکایی ها آزاردهنده و تحقیرآمیز بوده که چاره ای جز شفاف گویی و اتهام زنی به پاکستانی ها برای آنها باقی نگذاشته است. حمله فارغ بالانه و چند ساعته شورشیان مسلح به مقری که قاعدتا می بایست حفاظت خاصی از آن صورت می گرفت، باعث شده تا افکار عمومی در افغانستان و امریکا نسبت به آمادگی امنیتی این نیروها و توان مهار شورشیان توسط آنها بی اعتماد شوند.

راین کراکر سفیر ایالات متحده در کابل بعد از حمله چند ساعته شورشی ها به سفارت این کشور گفت: "این حمله ها از سوی شبکه حقانی سازماندهی شده است." از سوی دیگر رهبر شبکه حقانی اعلام کرده که اگر طالبان در موضوع مذاکره با دولت افغانستان قدم پیش بگذارد، او نیز به این قضیه راغب خواهد بود.

حالا بر همگان روشن است که تروریست ها در افغانستان و پاکستان، بازی موش و گربه به راه انداخته اند. آنها هم به حمله های خود ادامه می دهند و هم اعلام می کنند که حاضر به مذاکره مشروط با نیروهای دولتی هستند. افغان ها که بیشترین لطمه ها را از گروه های تروریستی در این منطقه متحمل شده اند، سال هاست که عنوان می کنند دولت پاکستان نه تنها عزم و اراده جدی در مبارزه با تروریسم ندارد بلکه در پنهان دست در دست آنها دارد و از ایشان حمایت می کند. بسیاری از تحلیل گران این مسئله را نوعی توهم توطئه ناشی از اختلافات تاریخی دو ملت افغانستان و پاکستان می دانستند. اما پس از قتل اسامه بن لادن توسط امریکایی ها و مطرح شدن این موضوع که پاکستانی ها از محل اختفای او خبر داشته و یا نسبت به تعقیب او کوتاهی کرده اند، تصور دخالت پاکستانی ها در پشتیبانی از گروه های شورشی بیش از پیش تقویت شد.

جنگ لفظی اسلام آباد و واشنگتن به دنبال قتل بن لادن در خاک پاکستان به دست کماندوهای امریکایی بالا گرفت و انگشت اتهام دو طرف به سمت یکدیگر بلند شد. پاکستانی ها از دخالت امریکا در خاک کشورشان می گفتند و امریکایی ها از کم کاری و لاپوشانی پاکستانی ها در امر مبارزه با تروریسم گلایه داشتند. حالا سفیر امریکا در پاکستان به صراحت گفته است که برخی افراد و بخش ها در حکومت پاکستان با گروه حقانی در ارتباط هستند؛ گروهی که عامل حمله به سفارت امریکا در افغانستان بوده و سال هاست در کنار طالبان با خارجی ها و افغان ها می جنگد.

صحبت های او باعث شده تا کارشناسان و مقام های دولتی افغانستان نیز بار دیگر درباره دخالت های آشکار و پنهان اسلام آباد در امور داخلی کشورشان فغان برآورند. آنها معتقدند نه تنها اداره اطلاعات پاکستان با شبکه حقانی ارتباط دارد بلکه شماری از اعضای حکومت این کشور نیز با شبکه حقانی و دیگر گروه های مسلح در ارتباط هستند.

 

احمد ضیاء سیامک هروی یکی از سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفته است: "جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا باید از روابط نزدیک حکومت پاکستان با گروه های تروریستی جلوگیری کنند. از چند سال پیش به این طرف ما و مسئولان ارشد ناتو به خصوص ایالات متحده امریکا می گویند که بعضی از گروه های تروریستی با شاخه هایی از حکومت پاکستان در ارتباط هستند و رابطه نزدیکی با آی اس آی دارند. این موضوع از نظر ما حرف تازه ای نیست ولی اینکه مقام های ایالات متحده متوجه شده و این دخالت را پذیرفته اند یک تحول تازه است و در صورتی که پاکستان در سیاست های خود تجدیدنظر نکند ما تجدیدنظر خواهیم کرد."

او این اظهارات را در واکنش به صحبت های سفیر ایالات متحده در اسلام آباد بیان کرده است. کامرون مانتر سفیر امریکا به رادیو پاکستان گفت که حکومت آن کشور با شبکه حقانی ارتباط نزدیک دارد. او همچنین از حکومت پاکستان خواست تا روابط خود را با این گروه قطع کند.

کارشناسان افغان معتقدند، امریکا پیشتر نیز از این موضوع آگاهی داشته ولی اینکه چرا در این مقطع پرده از این راز برداشته و دولت پاکستان را به همدستی و حمایت از گروه های مسلح متهم کرده، نتیجه تاثیر سیاسی و روانی است که حمله اخیر در کابل به سفارت امریکا ایجاد کرده است.

بی تردید موضع گیری صریح سفیر امریکا در پاکستان در روابط دو کشور و بقای گروه های شورشی حاضر در خاک پاکستان تاثیر خواهد گذاشت. فشار بیشتر امریکا که با بالا گرفتن انتقادهای افغان ها از پاکستانی ها همراه شده، اسلام آباد را در تنگنای دیگری قرار خواهد داد که شاید این کشور را مجبور کند حرکت جدی تری از خود در راستای مبارزه با تروریسم و خشکاندن ریشه گروه های مسلح در این منطقه نشان دهد؛ حرکتی شاید مصلحتی و مقطعی برای فرونشاندن سروصداها و اتهام ها.

 

نظر شما :