پاکستان: امریکا از مسئولیت شانه خالی نکند

۲۹ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۲:۴۵ کد : ۱۶۳۹۰ آسیا و آفریقا
پس از آنکه سفیر ایالات متحده در پاکستان، به صراحت بخش هایی از حکومت این کشور را به ارتباط با شبکه تروریستی حقانی متهم کرد، پاکستان هرگونه اتهام ارتباط با شبکه حقانی را رد کرده و راه خود را می رود.
پاکستان: امریکا از مسئولیت شانه خالی نکند
دیپلماسی ایرانی: شوکی که حمله ناگهانی تعدادی از شورشیان مسلح به سفارت امریکا در کابل به دیپلمات های این کشور و جمیع نیروهای خارجی حاضر در این منطقه وارد کرد، باعث شد تا بار دیگر انگشت اتهام مستقیما پاکستانی ها را نشانه رود. اما این بار اتهام را یکی از دیپلمات های امریکایی به پاکستانی ها وارد کرد نه مقام های دولتی یا مفسران سیاسی افغان.

بازار اتهام زنی به پاکستان به خاطر آنچه حمایت از گروه های تروریستی و بنیادگرایان خوانده می شود، طی سال های گذشته گرم بوده و امسال گرم تر از گذشته نیز شده است. ریشه خصومت تاریخی میان مردم پاکستان و افغانستان هم به همین مقوله برمی گردد. افغان ها معتقدند پاکستان هیچگاه نیت خیرخواهانه ای در قبال این کشور نداشته و از هیچ دخالت پنهان یا حمایت از خرابکاران در این کشور فروگذار نکرده است. این گمانه ها پس از سقوط طالبان و استقرار نیروهای خارجی در افغانستان و تلاش این کشور برای دستیابی به صلح و آرامش بیشتر از گذشته شده و آنها می گویند پاکستان نمی خواهد یک افغانستان امنیت یافته و پیشرفته کنارش باشد و همیشه خواهان آن است تا با صدور تنش و درگیری به این کشور از ثبات در این سرزمین جلوگیری کند تا مانع قدرت یابی یک همسایه دیگر کنار خود و احتمال مانورهای سیاسی هند در آنجا باشد.

اکنون پس از اتهام زنی های دوباره به اسلام‌آباد، مقام های پاکستانی می گویند ایالات متحده باید بر مبارزه خود علیه شورشیان در افغانستان تمرکز کند و ناکامی های خود را به دوش پاکستان نیندازد. واشنگتن روز شنبه اسلام آباد را متهم به داشتن روابط با شبکه حقانی کرد. این همان گروهی است که به گفته مقام های امریکایی، حمله های هفته گذشته را به سفارت امریکا و قرارگاه آیساف در کابل انجام داد.

یک مقام ارشد پاکستانی که نخواسته نامش افشا شود، به خبرگزاری رویترز گفته است: "هر بار در کابل یا شهر دیگری از افغانستان حمله بزرگی صورت گرفته، تهمت و اتهام زنی هم شروع شده است. آنها به جای آنکه ما را متهم کنند باید در آن سوی مرز یعنی در داخل خاک افغانستان، علیه تروریست ها اقدام کنند."

کامرون مانتر سفیر امریکا در پاکستان در یک مصاحبه که از رادیوی پاکستان پخش شد، برای اولین بار به صورت شفاف اسلام آباد را به داشتن روابط با شبکه حقانی متهم و اعلام کرد که شواهد دقیقی در زمینه موجود است.

واشنگتن و کابل بارها بخش هایی از دستگاه های امنیتی پاکستان را به داشتن رابطه پنهان با گروه های شورشی فعال در پاکستان و افغانستان متهم کرده و گفته اند که آتش خشونت ها در افغانستان از جانب پاکستان صادر می شود ولی اسلام آباد می گوید نیروهای امنیتی پاکستان همواره به مبارزه با شورشیان پرداخته و در این راه قربانی های زیادی داده اند و هر ادعایی مبنی بر حمایت پاکستان از تندروها بی اساس است.

گفته می شود شبکه حقانی که با طالبان و القاعده رابطه دارد خطرناک ترین گروهی است که مرگبارترین حمله ها را بر نیروهای خارجی در افغانستان انجام می دهد.

بعد از حمله های هفته گذشته در کابل که شبکه حقانی مسئول آن خوانده شد، وزیر دفاع امریکا لئون پانتا نیز به پاکستان هشدار داد که امریکا برای دفاع از نیروهای خود که مورد حمله تروریست های حاضر در پاکستان قرار می گیرند، از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.

یک مقام امریکایی به رویترز گفته است، هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه با همتای پاکستانی اش حنا ربانی ملاقات کرده و در بحثی که بیش از سه ساعت به طول انجامیده بر پاکستان فشار وارد کرده که اقدام هایی جدی را علیه شبکه حقانی صورت دهد. به گفته این مقام امریکایی در بحث های وزیران خارجه امریکا و پاکستان روی موضوع تروریسم مخصوصاً فعالیت شبکه حقانی بحث های گسترده ای شده است.

یک مقام بلندپایه پاکستانی هم به رویترز گفته است، "امریکایی ها می گویند شورشیان مسلح از پاکستان وارد افغانستان می شوند. اما اگر اینطور است آنها چگونه تا کابل را طی می کنند و کسی نمی تواند آنها را تعقیب یا بازداشت کند؟ این مسئولیت آنهاست نه مسئولیت ما."

به نظر می رسد اسلام‌آباد همچنان قصد ندارد جلوی اتهام زنی های امریکا و افغانستان بایستد و ترجیح می دهد رویه سابق خود را ادامه بدهد. این رویه نه مطلوب امریکا و افغانستان است و نه منافع منطقه را تامین می کند. شاید یکی از مهم ترین مزایای این سیاست، استفاده توامان از هم پیمانی ظاهری با امریکا و بهره گیری از جنگ های ناتمام در افغانستان باشد.

 

نظر شما :