اوباما: در کنار مردم سوریه‌ایم و راه میانبری برای فلسطینیان وجود ندارد!

۳۱ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۶۴۴۷ سرخط اخبار
رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل، باید از راه گفت‌وگو با اسراییل به آرزوی خود برسند و درخواست خود برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی را در شورای امنیت طرح نکنند! این در حالی است که مقامات آمریکا پیشتر از این از وتوی تشکیل دولت مستقل فلسطینی در صورت طرح در شورای امنیت سخن گفته بودند.

به گزارش «تابناک»، اوباما در حالی در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل به تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که هیچ میانبری برای راه‌اندازی کشور مستقل در کار نیست؛ حداقل نظرسنجی جهانی شبکه «بی بی سی»، نشان داد که طرفداران تشکیل دولت مستقل فلسطین در سراسر جهان و از جمله در آمریکا و اروپا، بسیار بیشتر از مخالفان آن هستند.

در واقع این نظرسنجی نشان می‌دهد که افکار عمومی جهانی در راستای رأی به ایجاد یک کشور مستقل برای فلسطینی‌هاست و حتی در کشورهایی که بیشترین ضدیت را از خود نشان داده‌اند، شمار طرفداران بیشتر از مخالفان بوده است؛ چه، در آمریکا ۳۶ درصد مخالف بوده، اما ۴۵ درصد حمایت کرده‌اند.

نکته آنکه با وجود چنین حمایت افکار عمومی جهانی از تشکیل دولت مستقل فلسطینی، آمریکا و اروپا با تهدید به وتوی درخواست تشکیل دولت مستقل فلسطینی، خواهان مطرح نشدن این موضوع در شورای امنیت هستند و همچنان از فلسطینیان می‌خواهند که در مذاکراتی بی‌حاصل با سران رژیم صهیونیستی، آینده سرزمین خود را بررسی کنند.

بنا بر این گزارش، محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین، پیشتر گفته بود با وجود اینکه اوباما تهدید کرده این درخواست را وتو خواهد کرد، روز جمعه، این درخواست را برای تشکیل کشور مستقل فلسطین به شورای امنیت سازمان ملل خواهد داد.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، به ایران نیز اشاره و بار دیگر تهدیدات خود علیه ایران را مطرح کرد.

اوباما در سخنرانی‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل، خواهان اعمال فشار به دولت بشار اسد برای توقف سرکوب مخالفان نیز شد و گفت: حالا گاه آن رسیده که شورای امنیت سازمان ملل، حکومت سوریه را تحریم کند و کنار مردم سوریه بایستد!

از سویی، روسیه و چین از اعضای دایم شورای امنیت، مخالف هر گونه تحریم سوریه هستند، زیرا می‌ترسند راه برای اقدام نظامی علیه دولت اسد، مشابه آنچه در لیبی رخ داد، هموار شود و سرانجام مردم سوریه متضرر شوند، چرا که در ورود لیبی به فرض سقوط قطعی قذافی، اکنون این مردم هستند که تا ده‌ها سال باید هزینه و خسارات بمباران نیروهای ناتو را بپردازند؛ افزون بر این که این در شرایطی است که آنان بتوانند یک حکومت مرکزی را مستقر کنند؛ چه، خطر فرقه‌گرایی در لیبی، همچنان تهدیدی جدی برای مردم این کشور است.

گفتنی است، تاکنون خبری مبنی بر انصراف محمود عباس از ارائه طرح تشکیل دولت مستقل فلسطینی در نشست روز جمعه شورای امنیت منتشر نشده و آمریکا و غرب همچنان با اعمال فشار، خواهان انصراف وی از این تصمیم هستند.

تکمیلی:

تأکید اوباما بر وتوی درخواست فلسطینیان

کاخ سفید می‌گوید باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در دیدارش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطینیان، به او هشدار داده که هر گونه درخواست از شورای امنیت برای پذیرش عضویت کامل کشور فلسطین در سازمان ملل متحد را وتو خواهد کرد.

«بن رودز»، از سخنگویان کاخ سفید، عصر چهارشنبه به وقت نیویورک، این موضوع را به خبرنگاران اعلام کرد.

باراک اوباما چهارشنبه در نطقش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که فلسطینیان مستحق داشتن کشور مستقل هستند، ولی باید از راه گفت‌وگو با اسراییل به آرزوی خود برسند.

او به تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که هیچ میانبری برای راه‌اندازی کشور مستقل در کار نیست.

او گفت: سرانجام این اسراییلی‌ها و فلسطینیان هستند، نه ما که باید درباره مسائل مورد اختلاف توافق کنند: مرز و امنیت، آوارگان و بیت المقدس.

اوباما پس از سخنرانی نیم ساعته‌اش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل در نیویورک دیدار کرد.

نتانیاهو نیز تأکید کرد که مذاکرات تازه تنها راه دستیابی به صلح است، ولی هیچ راهکار جدیدی ارایه نکرد. او تلاش فلسطینیان برای اعلام تشکیل کشور مستقل از طریق سازمان ملل را محتوم به شکست دانست.

قرار است، امروز رییس‌جمهوری آمریکا با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینیان نیز دیدار کند. آقای عباس پیشتر گفته بود که روز جمعه درخواستش برای تشکیل کشور مستقل فلسطین را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد داد.
آقای اوباما تهدید کرده که آمریکا این درخواست را وتو خواهد کرد.

نظر شما :