قرارداد گازی چین در پارس شمالی تعلیق شد

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۴ کد : ۱۶۹۳۶ سرخط اخبار
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تعلیق موقتی قرارداد یک پیمانکار چینی در طرح توسعه میدان پارس شمالی اعلام کرد: تصمیم گیری برای فعالیت چینی‌ها در پارس شمالی منوط به تحرک و نوع فعالیت آنها در توسعه فاز 11 پارس جنوبی است.

موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت اجرای قرارداد طرح توسعه میدان گازی پارس شمالی توسط یک شرکت چینی، گفت: در حال حاضر اولویت و سیاست وزرات نفت توسعه میادین مشترک نفت و گاز کشور با محوریت پارس جنوبی است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه بر این اساس توسعه میدان مستقل گازی پارس شمالی در اولویت دوم قرار دارد، تصریح کرد: ایران به تمامی قراردادهای خود پایبند است اما تصمیم گیری برای فعالیت چینی‌ها در پارس شمالی منوط به تحرک و نوع فعالیت آنها در طرح توسعه فاز 11 میدان پارس جنوبی دارد.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه بر مبنای فعالیت و رفتار شرکت پیمانکار چینی در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی برای توسعه میدان گازی پارس شمالی تصمیم گیری خواهد شد، اظهار داشت: بر این اساس قرارداد طرح توسعه پارس شمالی با چینی‌ها به طور موقت تعلیق شده است.
 
به گزارش مهر، تاخیر چین در توسعه فاز 11 پارس جنوبی اخیرا با واکنش وزارت نفت مواجه شده است و اولتیماتوم هایی به این شرکت آسیایی به منظور تسریع در توسعه این فاز مشترک گازی ارائه شده است.
 
حتی گفته می شود این احتمال وجود دارد که در صورت ادامه تاخیرهای چین در فاز 11 پارس جنوبی قرارداد این پروژه مشترک گازی به برخی از پیمانکاران داخلی و خارجی علاقه مند واگذار خواهد شد.
 
در حال حاضر با وجود گذشت 27 ماه از امضای قرارداد با CNPCI چین در طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی اما این شرکت آسیایی در اجرای قرارداد توسعه با تاخیرهایی مواجه است.
 
سال 1386 هم قراردادی بین شرکت نفت و گاز پارس و شرکت سینوک چین به ارزش تقریبی 15 تا 16 میلیارد دلار برای توسعه میدان گازی پارس شمالی امضا شده که تاکنون عملیات اجرایی این میدان آغاز نشده است.
 
میدان گازی پارس شمالی در 120 کیلومتری جنوب شرقی بوشهر در آبهای خلیج فارس قرار گرفته که از ذخیره 59 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی تشکیل شده است. این میدان در سال 1965 کشف شد که تاکنون 17 حلقه چاه در آن حفاری و 26 سکوی دریایی در این میدان نصب شده است.
 
مطالعه و طرح اولیه میدان پارس شمالی برای تولید سه هزار و 600 میلیون فوت مکعب گاز در روز در 2 فاز شامل یکهزار و 200 میلیون فوت مکعب در روز گاز در فاز اول و تولید دوهزار و 400 میلیون فوت مکعب گاز در فاز دوم است.

نظر شما :