ادعای جدید دیپلمات‌های غربی در مورد برنامه هسته‌ای ایران

۱۹ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۶۹۴۹ سرخط اخبار
دیپلمات های غربی در آژانس بین المللی انرژی اتمی ادعا کردند که آژانس در آینده ای نزدیک جزییاتی جدید درباره فعالیت های هسته ای ایران مننتشر خواهد کرد که به گمان دیپلمات ها بازتاب دهنده نگرانی های این نهاد نظارتی از فعالیت های احتمالی پنهانی ایران برای دست یابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است .

به گزارش عصر ایران دیپلمات های غربی آژانس در وین با اعلام این مطلب به رویترز گفتند که این گزارش جدید توضیح دهنده نگرانی های رو به گسترش آژانس از احتمال وجود برنامه مخفیانه ایران برای تولید سلاح هسته ای خواهد بود.

این منابع افزودند: احتمال می رود این گزارش در گزارش سه ماهه آژانس در نوامبر سال جاری میلادی منتشر شود و بر اساس ادعای دیپلمات های غربی انتشار این گزارش بهانه ای خواهد بود تا قدرت های غربی فشارهای خود را به ایران برای تحریم این کشور افزایش دهند.
 
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در گزارش دو ماه پیش خود از برنامه هسته ای ایران برای نخستین بار در تاریخ گزارش های آژانس به صراحت از احتمال وجود برنامه هسته ای – نظامی در ایران ابراز نگرانی کرده و از نداشتن امکان آژانس برای بازرسی کامل  از فعالیت های هسته ای ایران به عنوان یک عامل تشدید کننده نگرانی ها در این باره یاد کرده بود.

دیپلمات های غربی آژانس گفتند که  انتشار گزارش جدید آژانس می تواند در ارجاع مجدد پرونده ایران به شورای امنیت برای تصویب دور جدیدی از قطعنامه تحریمی علیه این کشور موثر باشد ، اما هنوز مشخص نیست که 35 کشور عضو شورای حکام در این باره چه تصمیمی بگیرند؟

نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که 35 کشور در آن عضویت دارند در روزهای 17 و 18 نوامبر سال جاری میلادی ( کمتر از 40 روز دیگر) در وین اتریش خواهد بود .

ایران اعلام کرده است که برنامه های هسته ای این کشور صلح آمیز و در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای است و داشتن چرخه سوخت بومی و غنی سازی اورانیوم حق تایید شده این کشور در چارچوب مقررات آژانس و پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است که تهران خود را به مفاد آن متعهد می داند.

با این حال آمریکا ، اسراییل و برخی دیگر از کشورهای اروپایی با ادعای اینکه قصد ایران از توسعه تکنولوژی هسته ای دست یابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای و احتمالا ساخت و انبار کردن این نوع سلاح است ، خواستار توقف غنی سازی اورانیوم   و بازرسی از تمامی مراکز نظامی و هسته ای ایران هستند.


نظر شما :