احتمال کودتای پسر امیر قطر علیه پدر خود

۲۰ مهر ۱۳۹۰ | ۰۰:۰۱ کد : ۱۶۹۵۴ سرخط اخبار
در یکی از بی‌سابقه‌ترین واکنش‌های سوریه علیه سیاست‌های اخیر قطر و ترکیه علیه سوریه، یک مقام ارشد حزب حاکم سوریه تصریح کرد که نخست وزیر ترکیه آدم آمریکا و غرب است و پسر امیر قطر همانند پدر خود قطعا علیه امیر قطر کودتا خواهد کرد.

به گزارش فارس، سرانجام اولین واکنش‌های جدی سوریه به سیاست خصمانه قطر و ترکیه در قبال دمشق از زبان یکی از از مقامات حزب حاکم سوریه صادر شد.

«محمد سعید بخیتان» معاون دبیر کل حزب بعث سوریه در سخنانی بشدت از قطر و ترکیه انتقاد کرد و رجب‌طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را «آدم آمریکا» دانست و پیش‌بینی کرد که پسر امیر قطر سرانجام قطعا علیه پدر خود کودتا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری روزنامه الوطن سوریه، بخیتان در خصوص سیاست ترکیه اعلام کرد که رجب طیب اردوغان با مواضع خود در صدد است خود را رهبر اسلامی و حتی عربی منطقه نشان بدهد و بیش از خود اعراب از مسائل آنان و اسلام دفاع کند.
 
وی تاکید کرد که این اقدامات اردوغان ژست‌های تبلیغاتی شکست‌خورده است. حزب وی اکنون علیه سوریه و ملت آن است اما همه احزاب ترکیه دشمن سوریه نیستند یا حتی شبیه حزب اردوغان نیستند.
 
به گفته بخیتان، طرحی که اکنون علیه سوریه در حال اجراست در حال تعمیم دادن نمونه اردوغان بر منطقه است زیرا وی «آدم غرب و آمریکاست».

معاون دبیر کل حزب حاکم سوریه گفت: برخی می‌گویند که احمد داود اوغلو وزیر خارجه ترکیه در خدمت نهادهای اطلاعاتی آمریکاست.
 
بخیتان افزود: ما نمی‌خواهیم جبهه‌های زیادی را علیه سوریه باز کنیم و دندان روی جگر خود می‌گذاریم تا برخی امور پیشامد نکند با اینکه ما درهای خود را به روی ترک‌ها باز گذاشتیم و سیاست این بود که منطقه‌ای ایجاد شود ضد منطقه‌ای که طرح آمریکا می‌خواهد آن را ترسیم کند و دست خود را به سوی ترکها دراز کردیم و از تاریخ مشترک یکدیگر و برادری با آنان سخن گفتیم ولی امروز باید به یاد داشته باشیم که ترکیه مطامعی دارد. ترکیه عضو ناتو است.
 
پسر امیر قطر علیه پدر خود کودتا می‌کند همانطور که پدرش کرد؛
 
در خصوص سیاست قطر، این مقام ارشد حزب بعث سوریه نیز واکنش نشان داد و گفت که پسر امیر قطر سرانجام همانند پدر خود، علیه پدرش کودتا می‌کند.
 
بخیتان افزود: همه می‌دانند که شهر دوما در استان ریف دمشق سوریه بزرگتر از کشور امیر قطر است ولی ما امروز شاهدیم که جنگنده‌های امیر قطر در بمباران لیبی شرکت می‌کنند و پول‌های هنگفتی برای آغاز جنگ و حمایت از آن از طریق شبکه الجزیره صرف می‌شود.

بخیتان با ابراز تعجب خود از اینکه قطر همه شکل و همه نوع جریانی را در خود جای داده است گفت: در کشوری کوچک مانند قطر همه نوع و شکلی به چشم می‌خورد. از پایگاه‌های آمریکایی و گروهک‌هایی مانند القاعده و اخوان المسلمون گرفته تا سازمان‌های جهادی اسلامی و همچنین دفاتری متعلق به اسرائیل.
 
این مقام حزب بعث سوریه افزود: همه این تناقضات در کشور قطر دیده می‌شود و ما شاهد هیچ موضعی یا نقشی از این کشور نیستیم که به سود اعراب یا حتی اسلام باشد. ما مطمئن هستیم که پسر امیر قطر علیه پدر خود کودتا می‌کند همانطور که حمد با پدرش چنین کاری کرد.

حمد بن خلیفه آل ثانی در سال 1952 در دوحه قطر به دنیا آمد. پدرش خلیفه بن حمد آل ثانی امیر پیشین کشور قطر است. وی تحصیلات مقدماتی را در قطر سپری کرد و بعد به انگلستان رفت و در آکادمی نظامی مشغول تحصیل شد.

پس از آن به کشورش بازگشت و در سال 1971 با درجه سرهنگ دومی در نیروهای مسلح قطر به فعالیت پرداخت و فرماندهی گردان یک این کشور به وی واگذار شد. در سال 1972 زمانی که پدرشف خلیفه بن حمد آل ثانی قدرت را در قطر به دست گرفت، وی نیز ترفیع مقام یافت و به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح قطر برگزیده شد.
 
حمد بن خلیفه آل ثانی در سال 1955 با کودتا قدرت را از پدرش گرفت و امیر این کشور شد.

 

نظر شما :