پاسخ ایران به ادعاهای کانادا

۲۰ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۶۹۸۲ سرخط اخبار
در نشست اخیر کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌المللی مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و در پاسخ به ادعای نماینده کانادا در خصوص ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، هیأت کشورمان در بیانیه‌ای، ضمن بی‌اساس خواندن این ادعاها، سخنان نماینده کانادا را حاوی اطلاعات گمراه کننده، از جمله در مورد ابعاد انسانی برنامه هسته‌ای ایران دانست.

به گزارش ایسنا هیأت کشورمان با رد ادعای نماینده کانادا مبنی بر غیرقانونی بودن غنی‌سازی 20 درصدی اورانیوم توسط جمهوری اسلامی ایران، گفت: این اقدام کاملاً قانونی بوده و هدف از آن نیز تأمین سوخت راکتور اتمی تهران است که ایزوتوپ‌های پزشکی لازم برای درمان بیش از یک میلیون بیمار سرطانی را تولید می‌کند.

هیأت کشورمان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق آژانس از کشورهای تولید کننده اورانیوم با غنای 20% درخواست نموده بود که سوخت این رأکتور را تأمین کنند که متاسفانه این درخواست رد شد. بنابراین ایران هیچ گزینه‌ای جز خودکفایی در تولید اورانیوم با غنای 20 درصد جهت تأمین سوخت رأکتور مذکور پیش رو ندارد.

هیأت جمهوری اسلامی ایران همچنین در این بیانیه افزود: فعالیت تأسیسات نطنز و قم هیچ‌گاه مخفیانه نبوده و احداث آنها نیز براساس مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفته و قبل از موعد مقرر هم به آژانس اعلام گردیده است و این تأسیسات در حال حاضر نیز تحت نظارت دائمی آژانس قرار دارند.

هیأت جمهوری اسلامی ایران همچنین از سکوت مرگبار کانادا نسبت به برنامه مخفیانه رژیم صهیونیستی برای تولید سلاح هسته‌ای که خارج از هر گونه بازرسی بین‌المللی قرار داشته و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی به شمار می‌رود، انتقاد کرد و با ابراز تردید در صداقت کانادا در اظهار نگرانی نسبت به تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، گفت: کانادا اصلی‌ترین تأمین کننده تسلیحات رژیم صهیونیستی بوده و به همین دلیل در جنایت‌های این رژیم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین شریک است و باید مورد مؤاخذه قرار گیرد.

هیأت کشورمان در پایان از کانادا خواست از سیاست‌های ریاکارانه خود در مسائل هسته‌ای دست برداشته و با پایبندی به تعهدات خویش در چارچوب پیمان عدم اشاعه هسته‌ای، در همکاری خود با طرف‌های غیرعضو این پیمان تجدیدنظر نماید.

نظر شما :