مواضع عربستان و جهانیان درباره اتهام زنی جدید امریکا

۲۱ مهر ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۹ کد : ۱۷۰۰۷ سرخط اخبار
سعود الفیصل در نخستین واکنش به ادعای دخالت ایران در طرح ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن گفت: مسئولیت هر گونه اقدام خصمانه ای علیه عربستان سعودی ، برعهده ایران است.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز،  وزیر امور خارجه عربستان سعودی اضافه کرد: ایران قصد دارد از طریق قتل افراد، بر برخی کشورها، اعمال فشار کند.

وی افزود: همه اطلاعات در اختیار ما درباره حمله (طرح ترور سفیر سعودی) به ایران اشاره دارد.

توافق آمریکا و عربستان برای اقدام علیه ایران در شورای امنیت

آمریکا اعلام کرد که با عربستان سعودی توافق کرده است حمایت بین المللی را برای حساب کشی از ایران جلب کنند.

آمریکا مدعی شده است افرادی از دولت ایران در ماجرای ترور سفیر عربستان در واشنگتن، دخالت داشته اند. ایران به شدت این موضوع را تکذیب کرده است.

جی کارنی سخنگوی دفتر ریاست جمهوری آمریکا (کاخ سفید ) دیروز چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: باراک حسین اوباما رئیس جمهور آمریکا با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی درباره اتهامات علیه ایران در موضوع  ترور سفیر سعودی، تلفنی گفت وگو کرد.

این بیانیه اضافه می کند:اوباما و ملک عبدالله توافق کردند که این توطئه به معنی نقض عمیق موازین، اخلاق و قوانین بین المللی است. سران آمریکا و عربستان بر تعهد خود به تلاش برای واکنش جدی بین المللی و یکپارچه با هدف حساب کشی از مسئولان ترور سفیر سعودی تاکید کردند.

در همین حال منابع خبری گزارش می دهند که سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مذاکرات و رایزنی های گسترده ای را با اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت درباره ادعای دخالت افرادی از دولت ایران در ترور سفیر عربستان آغاز کرده است.

یک دیپلمات غربی در این باره گفت: در این موضوع، در حال پیشرفت گام به گام هستیم.

 فرانسه وانگلیس از موضع آمریکا در برابر ایران اعلام حمایت کردند.
وزارت خارجه فرانسه هم در این باره اعلام کرد: عاملات و آمران این برنامه باید حساب پس بدهند. این موضوع بسیار جدی است.

واکنش رسمی دولت عربستان سعودی

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) به نقل از یک منبع مسئول در دولت این کشور آنچه را که اقدام ظالمانه و شنیع برای ترور سفیر سعودی توصیف کرده، به شدت محکوم و گفته است که این اقدام با ارزش ها و اخلاق انسانی ، عرف و موازین بین المللی سازگار نیست.

این منبع مسئول در دولت عربستان سعودی گفته است که کشورش از تلاش های آمریکا برای کشف برنامه  ترور سفیر سعودی تقدیر می کند. ریاض به تماس ها و هماهنگی های خود را طرف های مسئول در آمریکا در باره " این توطئه پست و عوامل آن" ادامه می دهد .

این منبع مسئول اضافه کرد که دولت ریاض، اقدامات و گام های لازم در این موضوع را برای توقف این اقدامات جنایتکارانه و مقابله با هر اقدامی در راستای بی ثباتی عربستان سعودی و تهدید امنیت و گسترش فتنه میان ملت این کشور، بررسی می کند .


ساختمان سفارت عربستان سعودی در واشنگتن

اظهارات سخنگوی کاخ سفید

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید هم به خبرنگاران گفت: در واکنش به ایران، هیچ گزینه ای را دور نمی کنیم.

در این بیانیه تاکید شده است: همه گزینه ها در تعامل با بحران جدید با ایران مطرح هستند. در برابر ایران ، به واکنش های ملموس دست خواهیم زد که می دانیم بر ایران تاثیر گذار خواهند بود. این واکنش نشان خواهد داد که این رفتار ایران ، غیرقابل قبول است و منجر به افزایش انزوای تهران می شود. آمریکا با همپیمانان  خود و در سازمان ملل متحد برای ادامه سیاست انزوای تهران فعالیت می کند.

سخنگوی کاخ سفید درباره نوع واکنش آمریکا به ایران توضیحی نداد ولی گفت: واشنگتن این موضوع را با دوستان و هم پیمانان خود در همه جای جهان بررسی می کند . سیاست آمریکا بر تقویت تحریم ها علیه ایران متمرکز است. 


گزارش رویترز: احمدی نژاد اطلاع نداشت

رویترز در گزارشی به نقل از چند مقام مسئول آمریکایی که خواستند نامشان گفته نشود نوشت: براساس تحلیل و نه اطلاعات مشخص، به احتمال بسیار، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از موضوع ترور سفیر سعودی اطلاع نداشت. 

هیلاری کلینتون

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا هم گفت که ترور سفیر سعودی ، اقدام تنش آفرینی از سوی دولت ایران است. او ایران را متهم کرد که به کاربرد خشونت سیاسی و حمایت از تروریسم ادامه می دهد.

پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هم اعلام کرد که برنامه ایران برای ترور سفیر سعودی نیازمند واکنش دیپلماتیک و نه نظامی است.

"ایلینیا روس لیهتنن" نماینده جمهوری خواه و رئیس کمیته امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا نیز خواستار ایجاد موضع واحد بین المللی برای اعمال فشارهای فوری و جدی علیه حکومت ایران و سران آن شد.

موضع روسیه

ویتالی چورکین سفیر روسیه در سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت که ماجرای ترور سفیر سعودی، عجیب و غریب است .

شواری همکاری خلیج فارس

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای ضمن محکومیت برنامه ترور سفیر سعودی در آمریکا که ایران به دخالت در آن متهم شده است اعلام کرد: این موضوع به روابط میان کشورهای عضو این شورا و ایران آسیب می زند.

6 کشور جنوب خلیج فارس یعنی کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات و عمان عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند.

عبداللطیف الزیانی دبیر کل شورای همکاری در بیانیه ای اضافه کرد: برنامه ترور سفیر سعودی به معنی نقض همه قوانین، توافق نامه ها و عرف های بین المللی است.

الزیانی همچنین از ایران خواست روابط خود را با اعضای شورای همکاری براساس  صراحت، شفافیت، همکاری سازنده، حسن همجواری و به دور از شیوه منفی فعلی، بازسازی کند .

کاترین آشتون

سخنگوی کاترین آشتون کمیسر عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره ادعای دخالت ایران در طرح ترور سفیر سعودی در آمریکا گفت:این مسئله را بسیار جدی می گیریم. اگر این اتهامات ثابت شوند در این صورت عواقب بسیار وخیمی به دنبال خواهد داشت.

اردن

وزارت خارجه اردن هم در بیانیه ای طرح ترور سفیر سعودی را محکوم و اعلام کرد که امنیت عربستان سعودی، خط قرمز است و نباید از آن عبور کرد.

هلند
 
حزب آزادی از احزاب مخالف که سومین فراکسیون بزرگ پارلمان این کشور را در اختیار داد از وزیر خارجه هلند خواست در واکنش به ماجرای ادعای دخالت ایران در ترور سفیر سعودی، روابط با ایران را قطع کند. 

نظر شما :