واکنش محتاطانه چین و روسیه به اتهامات جدید علیه ایران

۲۲ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۷۰۲۰ سرخط اخبار
آسوشیتدپرس گزارش داد که در حالی که برخی متحدان آمریکا ادعاهای این کشور درباره‌ی تلاش ایران برای کشتن سفیر عربستان را درست تلقی کردند، روسیه و چین موضع محتاطانه‌ای را اتخاذ کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: سوزان رایس ـ نماینده‌ی آمریکا در سازمان ملل ـ روز چهارشنبه مقامات عالی‌رتبه‌ی 14 کشور عضو شورای امنیت را به عنوان بخشی از تلاش‌های آمریکا برای استفاده از توطئه‌ی نسبت داده شده به ایران به منظور افزایش فشارهای بین‌المللی علیه تهران و تحریم‌های جدید احتمالی در جریان قرار داد.

متحدان آمریکا مدعی شدند که شواهد ارایه شده توسط رایس به وضوح دخالت مقامات ایرانی را نشان می‌دهد اما سوالات مربوط به این‌که آیا سران عالی‌رتبه‌ی ایران از این دسیسه اطلاع داشتند یا خیر را بی‌پاسخ می‌گذارد.

ژرار آرود ـ نماینده‌ی فرانسه در سازمان ملل ـ روز پنج‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد: این شواهد بسیار معتبر و قانع‌کننده است.

نستور اوسوریو ـ نماینده‌ی کلمبیا در سازمان ملل ـ نیز گفت که این یک "مورد بسیار جدی" به نظر می‌رسد که کشورش آن را محکوم می‌کند.

پیتر ویتیگ ـ نماینده‌ی آلمان در سازمان ملل ـ نیز آن را یک "مساله بسیار بسیار مهم" خواند.

وزارت امور خارجه‌ی آلمان نیز خواستار توضیح درباره‌ی این اتهامات از دولت ایران شد و گفت: کسانی که در طراحی این حملات شرکت داشتند و حامیان آن‌ها باید توضیح دهند.

اما دیپلمات‌های روسی و چینی در پاسخ به این‌که آیا شواهد ارایه شده توسط رایس و دیگر مقامات آمریکایی موثق بود یا خیر، واکنش محتاطانه‌ای نشان دادند.

ویتالی چورکین ـ نماینده‌ی روسیه در سازمان ملل ـ در جمع خبرنگاران گفت: من کارشناس نیستم، اما ما بسیار بسیار جدی آن را بررسی خواهیم کرد. ما اطلاعات دریافتی را به مسکو فرستاده‌ایم. تماس‌هایی صورت خواهد گرفت و آن‌ها آن را با جدیت بررسی خواهند کرد.

ونگ مین ـ معاون نماینده‌ی چین در سازمان ملل ـ نیز تنها گفت: آن‌ها هنوز در حال تحقیق‌اند.

هیلاری کلینتون ـ وزیر امور خارجه‌ی آمریکا ـ نیز روز چهارشنبه به طور تلویحی گفت که دولت باراک اوباما ـ رییس‌جمهور آمریکا ـ خواستار اقدامات بیش‌تری از طرف شورای امنیت سازمان ملل است.

سوزان رایس ـ نماینده آمریکا در سازمان ملل ـ در این زمینه نامه‌ای به بان‌کی مون داده است.

محمد خزاعی ـ نماینده‌ و سفیر ایران در سازمان ملل ـ نیز در نامه‌ای به بان کی مون گفت که قویا "این ادعاهای بی‌اساس و کاذب" را رد می‌کند.

خزایی تاکید کرد که ایران همواره تروریسم را محکوم کرده است و گفت که مقامات آمریکا این طرح شیطانی را در راستای سیاست ضدایرانی خود به منظور انحراف توجهات از مشکلات فعلی اقتصادی و اجتماعی در داخل آمریکا و اعتراضات علیه این کشور که همواره از رژیم‌های دیکتاتوری در خارج حمایت کرده است، طراحی کرده‌اند.

مارتین نسیرکی ـ سخنگوی سازمان ملل ـ روز پنج‌شنبه گفت که دبیرکل این سازمان هر دو نامه را به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل که 193 عضو دارد فرستاده است.



نظر شما :