نخست وزیر اردن استعفا کرد

۲۵ مهر ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۹ کد : ۱۷۱۰۴ سرخط اخبار
 منابع آگاه اردنی اعلام کردند که نخست‌وزیر این کشور استعفای خود را تقدیم پادشاه کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، یک منبع آگاه اردنی گزارش داد که معروف البخیت، نخست‌وزیر این کشور پس از گذشت هشت ماه از تشکیل دولتی که جانشین حکومت سمیر الرفاعی، نخست‌وزیر سابق اردن شده بود، استعفای خود را به ملک عبدالله دوم، پادشاه این کشور تقدیم کرد.

بر اساس این گزارش، ملک عبدالله دوم استعفای البخیت را پذیرفته و عون الخصاونة، رئیس دفتر پادشاهی و نیز از قضات مطرح این کشور را مسئول تشکیل دولت جدید کرده است.

پیش از این منابع آگاه سیاسی در اردن فاش کرده بودند که پادشاه اردن به زودی دولت را منحل خواهد کرد.

بر اساس گزارش سایت شبکه الجزیره، منابع آگاه سیاسی اردن فاش کرده بودند که ملک عبدالله دوم در راستای شروع گفت‌وگوها میان نظام حاکم و گروه اخوان المسلمین اردن به زودی دولت معروف البخیت را منحل خواهد کرد.

به احتمال زیاد ماموریت جدید حکومت آینده اردن آغاز گفت‌وگوها درخصوص قانون انتخابات و قانون احزاب و نیز اداره روند اصلاحات در اردن است تا انتخابات پارلمانی و شوراهای شهر پس از چند ماه بعد از روی کار آمدن دولت جدید برگزار شود.

این تصمیمات تنها چند ساعت بعد از آن صورت می‌گیرد که پادشاه اردن نامه‌ای از 70 تن از نمایندگان اردنی دریافت کرد که در آن نمایندگان برکناری حکومت البخیت را خواستار شدند و مسئولیت بحران‌هایی که هم اکنون اردن با آن روبه‌روست را متوجه وی دانستند.

از سوی دیگر، رهبران گروه‌های اسلامی اردن اعلام کردند که در چند روز آینده گفت‌وگوهای خود را با نظام حاکم اردن زیر نظر ملک عبدالله دوم آغاز خواهند کرد.

جمیل ابوبکر، سخنگوی اخوان المسلمین اردن با ابراز امیدواری از اینکه مقامات اردنی درخواست‌های آنها را گوش دهند، تاکید کرد که اخوان المسلمین سعی خواهد کرد تا گفت‌وگوهای سیاسی را برای به دست آوردن نتایج ملموس آغاز کند. چیزی که دولت البخیت بارها آن را رد کرده است.

گروه اخوان المسلمین شرط‌هایی را برای مشارکت در روند سیاسی اردن اعلام کرد که از جمله آنها درخواست برای اصلاح قانون اساسی خصوصا اصلاح اختیارات پادشاه در تشکیل دولت و نیز اختیاراتش در منحل کردن پارلمان است.

از سوی دیگر، گروهی از قانونگذاران و وکلای اردن اقدامات خود را برای تنظیم شکوائیه‌ای علیه سازمان امنیتی اردن به دلیل حوادث شهرک "سلحوب" در شمال اردن که به زخمی شدن 35 تن انجامید، آغاز کرده‌اند.

در این شکوائیه‌ که احمد عبیدات، نخست وزیر سابق اردن نیز در تهیه آن نقش داشته است رئیس سازمان امنیتی اردن متهم شده است که در وظایف خود کوتاهی کرده و باعث بوجود آمدن حوادث شهر سلحوب شده است.

عبیدات در سخنانی اعلام کرد که حکومت اردن یقینا باید مسئولیت کامل این حوادث را بپذیرد و دستگاه‌های امنیتی کشور در این حادثه مقصر هستند چرا که نباید مردم را رها می‌کردند تا به جان یکدیگر بیفتند و این چیزی است که قابل قبول نیست. 


نظر شما :