تایوان به چین پیشنهاد صلح داد

۲۶ مهر ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۷۱۴۸ سرخط اخبار
رییس حکومت تایوان در اظهاراتی کم سابقه تاکید کرد که با چین در باره امضا توافقنامه صلح میان دو سوی تنگه تایوان گفت‌وگو می کند.

به گزارش «ایرنا» روزنامه "چاینا پست" روز سه شنبه  نوشت: پیشرفت در این مذاکرات به حمایت مردم تایوان از امضای چنین توافقنامه ای بستگی دارد.

رییس حکومت تایوان گفت: دولت  مساله گفت و گو با چین و امضای پیمان صلح با پکن برای یک دهه آینده را محتاطانه در نظر می گیرد اما مخالفت داخلی می تواند شرایط را تغییر دهد.

وی افزود: ما اکنون در این اندیشه هستیم که دو سوی تنگه تایوان می توانند در یک دهه آینده چنین توافقنامه ای را امضا کنند و بتدریج اوضاع بهبود خواهد یافت.

"ما اینگ جیو" که قرار است چهاردهم ژانویه 2012 در انتخابات ریاست جمهوری این جزیره برای دومین بار شرکت کند، گفت: دولت  می تواند تحت حمایت 23 میلیون تایوانی به پیشرفتهای زیادی دست یابد و حتی چنین توافقنامه صلحی را نیز به پیش سوق دهد.

وی تصریح کرد: امضای این پیمان فعلا در اولویت نیست ولی از اقداماتی است که در خلال یک دهه دیگر باید مورد توجه قرار گیرد.

این پیشنهاد در حالی مطرح می شود که دولت اوباما در هفته های اخیر با اجرای سناریوی فروش شش میلیارد دلار سلاح پیشرفته به تایوان، این منطقه حساس در دریای جنوب چین را دستخوش تنش کرد.

دولت چین به همین دلیل سفیر آمریکا در پکن را احضار و به دولت اوباما در مورد دخالت در امور داخلی خود هشدار داد.
تایوان، عضوی از سازمان تجارت جهانی است که چین آن را بخشی از خود می داند.

تایوان با در اختیار داشتن بیست‌ و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا و فناوری صنعتی پیشرفته نقش مهمی را در اقتصاد جهانی بازی می‌کند. چین تایپه از نظر شاخصهای مراقبت سلامت، آموزش همگانی و آزادی اقتصادی در رده‌های بالای دنیا قرار دارد.

مساحت تایوان 35 هزار و 980 کیلومتر مربع و جمعیت آن 23 میلیون و 175 هزار نفر است که سه میلیون و 100 هزار نفر از این جمعیت در تایپه به عنوان پایتخت زندگی می کنند.

دین 93 درصد مردم تایوان، مخلوطی از بودایی، آیین کنفسیوسی و تائویست و پنج  درصد نیز مسیحی هستند. زبان رسمی تایوانی‌ها، ماندارین چینی است، زبان‌های تایوانی و هاکا نیز رایج است.

این سرزمین توسط تنگه تایوان، از کشور چین جدا می شود. 75درصد این کشورکوهستانی است وارتفاع بلندترین نقطه آن به سه هزار و 950 متر می رسد.

نظر شما :