اسوشیتدپرس فاش کرد

یادداشت دیپلماتیک دوستان ایران برای آمانو

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۴۵ کد : ۱۷۳۳۶ پرونده هسته ای
چین و روسیه؛ دو شریک تجاری ایران هستند که با توجه به منافع اقتصادی خود همواره از قدرت مانور در شورای امنیت استفاده‌ کرده اند تا به هر نحو ممکن بیشترین امتیاز‌ها را حتی در صورت تحریم ایران از آن خود کنند.
یادداشت دیپلماتیک دوستان ایران برای آمانو
دیپلماسی ایرانی: چین و روسیه؛ دو شریک تجاری ایران هستند که با توجه به منافع اقتصادی خود همواره از قدرت مانور در شورای امنیت استفاده‌ کرده اند تا به هر نحو ممکن بیشترین امتیاز‌ها را حتی در صورت تحریم ایران از آن خود کنند. در حالی که بسیاری از گزارش‌ها از تعلیق پروژه‌های چین در بخش انرژی ایران و خودداری از سرمایه‌گذاری‌های جدید حکایت دارد و همچنین روسیه نیز به روشنی قرارداد فروش موشک‌های اس 300 به ایران را به دلیل تحریم‌های اعمالی لغو کرده است، برخی گزارش‌ها از تلاش مسکو و پکن برای جلوگیری از تحریم بیشتر ایران خبر می‌دهد. هرچند که این رویه‌ای معمول در دوران پیش از تصویب قطعنامه علیه ایران محسوب می‌شود و در واقع هیچ یک از دوستان از رای وتوی خود برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های علیه جمهوری اسلامی استفاده نکرده‌اند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با اشاره به نسخه یادداشتی دیپلماتیک از جانب چین و روسیه برای یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فاش ساخته است که مسکو و پکن از وی خواسته‌اند از انتشار گزارش خود صرف‌نظر کند یا اینکه آن را به تعویق بیاندازد. این در حالی است که ایالات متحده در تلاش است تا آمانو هرچه سریعتر و پربارتر این گزارش را منتشر کند. مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه گذشته در نشست شورای حکام ضمن ابراز نگرانی از احتمال ماهیت نظامی فعالیت های هسته‌ای ایران اعلام کرد قصد دارد منابع و اطلاعاتی که مبنای نگرانی وی بوده را در غالب گزارشی منتشر کند.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، یادداشت دیپلماتیک چین و روسیه برای آمانو از شکاف غرب و شرق در میان اعضای دائم شورای امنیت بر سر نحوه مواجه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران حکایت دارد. آمریکا، انگلیس و فرانسه از آمانو می‌خواهند تا آنچه را که در مورد ایران می‌داند یا حتی تردید‌هایش در مورد تسلیحاتی بودن فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را با 35 عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میان بگذارد. اما به نظر می‌رسد که روسیه و چین امید غرب برای در انتشار گزارشی جامع در مورد ایران و اعمال تحریم‌های بیشتر را به تعویق بیاندازد.

گفته می‌شود که مسکو و پکن در یادداشت خود برای آمانو به وی هشدار داده‌اند که شتاب‌زدگی بی مورد بپرهیزد و محتاطانه عمل کند. آنها این نکته را نیز خاطرنشان کرده‌اند که چنین گزارشی تنها به کاهش همکاری ایران کمک می‌کند.

یک مقام آگاه که در جریان این یادداشت قرار دارد می‌گوید آمانو به هر ترتیب این گزارش را منتشر خواهد کرد زیرا وظیفه او اطلاع رسانی است.  از سوی دیگر یک دیپلمات نزدیک به آمانو نیز تاکید کرده است که روسیه و چین بدون مشورت با دیگر اعضای دائم شورای امنیت که مذاکرات هسته‌ای با ایران را دنبال می‌کردند،‌ این یادداشت را نوشته‌اند. برخی دیپلمات‌ها بر این باورند که شکاف ایجاد شده هرگونه تلاش برای مذاکره با ایران در زمینه هسته ای را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

گلین دیویس، رئیس هیات آمریکا در آژانس در واکنش به این یادداشت دیپلماتیک تاکید کرده است که واشینگتن از تلاش‌های آژانس برای پاسخ دادن به سئوال‌های مطرح در خصوص احتمال ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

گفتنی است آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در جبهه‌ای دیگر موضوع افزایش فشار ها بر ایران به اتهام دست داشتن سپاه قدس در طرح ترور سفیر عربستان را دنبال می‌کنند. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند اما کاخ سفید همچنان بر آن تاکید دارد. در مقابل مسکو و پکن نیز نسبت به این اتهام واکنش محتاطانه‌ای نشان داده‌اند. در یادداشت دیپلماتیک روسیه و چین آمده است که اتهامات وارد شده به ایران می‌تواند راهی مستقیم به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های بیشتر باشد و این در حالی است که مسکو و پکن به شدت از این اقدامات نگران هستند.

ضرب‌الاجل ماه مارس

به گزارش اسوشیتدپرس، به نقل از یکی از دیپلمات‌ها، غرب به دنبال آن است تا آژانس تا ماه مارس به تهران فرصت همکاری دهد تا نگرانی‌ها را در مورد ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش تعدیل کند. اما در صورتی که این ضرب‌الاجل سپری شده و ایران اقدامی به عمل نیاورد، موضوع بار دیگر به شواری امنیت ارجاع خواهد شد.

گفتنی است دیپلمات‌ها می‌گویند احتمالا نسخه‌ای از گزارش آژانس در مورد اطلاعات مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای نظامی ایران پیش از انتشار علنی برای تهران ارسال می‌شود تا به آن پاسخ دهد.

 

نظر شما :