عضویت در یونسکو؛ گامی به سوی سازمان ملل

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۷۵۶۱ گفتگو
دیپلماسی ایرانی تبعات و دستاوردهای عضویت فلسطین در یونسکو را در گفت و گو با دکتر اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه مورد بررسی قرار داد
عضویت در یونسکو؛ گامی به سوی سازمان ملل
دیپلماسی ایرانی: عضویت دولت فلسطین در یونسکو، با موافقت اعضای این نهاد بین المللی به عنوان یکی از فراگیرترین نهادهای وابسته به سازمان ملل انجام شد. اگر چه برخی خاصیت غیر سیاسی یونسکو را دلیلی بر عضویت فلسطین در این سازمان می دانند اما این اتفاق برای فلسطینی ها موفقیتی سیاسی نیز محسوب می شود. دیپلماسی ایرانی این مسئله را در گفت و گو با دکتر اصغر زارعی، کارشناس مسائل خاورمیانه بررسی کرده است:

اهمیت عضویت فلسطین در یونسکو چیست و چه تبعاتی خواهد داشت؟

یکی از شاخص ها و ملاک های شکل گیری یک دولت یا نهاد سیاسی جدید در جامعه بین المللی، عضویت این نهاد سیاسی جدید در مجامع و محافل بین المللی است. لذا پذیرفته شدن دولت فلسطین به عنوان یک نهاد سیاسی و یک پدیده و دولت جدید در عرصه نظام بین الملل به عنوان به رسمیت شناخته شدن یک دولت و ذیحق بودن در عرصه نظام بین الملل تلقی می شود و می تواند مبنایی برای برقراری روابط بین الدول از طریق سایر دولت ها و مجامع بین المللی تلقی شود.
برخورداری از حقوق، تکالیف و مسئولیت ها در عرصه نظام بین الملل با عضویت در این گونه مجامع بین المللی می تواند برای دولت های عضو اعتبار ایجاد کند. لذا ملت فلسطین و نمایندگی دولت منتخب این کشور در مجامع بین المللی به عنوان یکی از آرزو ها و آرمان های دولت فلسطین بوده است. تحقق یک دولت مستقل در سرزمین های اشغالی و استیفای حقوق ملت فلسطین از حضور در محافل و مجامع بین المللی و بیان مطالبات، نیازمندی ها، دیدگاه ها و آرزو ها و آمال ملت فلسطین از طریق این گونه تریبون های بین المللی برگ برنده و موفقیتی بزرگ برای مقاومت و مبارزات مردم فلسطین تلقی می شود و از این طریق ملت فلسطین می تواند صدای مظلومیت خود را در عرصه فرهنگی از طریق یونسکو به عنوان یکی از فراگیر ترین سازمان های بین المللی در حوزه موضوعات فرهنگی و اجتماعی در نظام بین الملل به منصه ظهور برسانند.

به نظر شما عضویت در یونسکو می تواند در بحث عضویت کامل دولت فلسطین در سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن این کشور موثر باشد؟

به هر حال به نظر می رسد در حال حاضر برای عضویت دولت فلسطین در سازمان ملل، منعی وجود نداشته باشد. اما چیزی که امروز برای ملت فلسطین بیش از هر چیزی حائز اهمیت است، این است که به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین و عضویت آن در سازمان ملل متحد بایستی حتما مساوی با به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت فلسطین در تمامی سرزمین های اشغالی باشد. شعاری که امروزه مطرح می شود، شعار دو دولت در سرزمین های فلسطینی است که قاعدتا این خواسته ملت فلسطین نیست.

آیا فلسطین در نهاد های دیگر بین المللی عضویت دارد تا بتواند از این طریق به رسمیت شناخته شدن دولت مستقل فلسطینی را در سازمان ملل و صحنه بین المللی تقویت کند؟ آیا می توان گفت که فلسطینی ها از این راه به عنوان راهی که به رسمیت شناخته شدن این کشور را تسهیل می کند استفاده می کنند؟


دولت فلسطین در حال حاضر عضو سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه عرب و برخی مجامع و نهادهای بین المللی دیگر است. حضور دولت فلسطین به عنوان یک عضو در این مجامع و نهاد ها می تواند شناسایی و به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل در جامعه بین الملل برای برخورداری از حقوق و اختیارات و روابط مستقل با کشورها تسهیل کند.
هم اکنون شاهد آن هستیم که دولت فلسطین به نمایندگی از ملت این کشور دست به برقراری رابطه سیاسی با کشورهای اسلامی و حتی برخی کشورهای غیر اسلامی زده است. دولت ایران نیز بلافاصله بعد از انقلاب دولت فلسطین را به رسمیت شناخته و دفتر نمایندگی رژیم صهیونیستی در تهران را در اختیار مقاومت فلسطین قرار داد. البته ما امیدواری که به رسمیت شناختن و تشکیل دولت مستقل در آینده نزدیک با رفع اشغال و فراگیر شدن دولت فلسطین در همه اراضی تحت اشغال را شاهد باشیم.

آیا رای دادن کشورهای اروپایی مانند فرانسه به نفع فلسطین نشان دهنده حرکت جدیدی در عرصه روابط بین المللی به نفغ فلسطین نیست؟


البته دولت های اروپایی و امریکای شمالی و دولت هایی که گرایشات صهیونیستی دارند، پذیرش دولت فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل در یک جغرافیای محدود دنبال می کنند تا بتوانند مشکلات رژیم صهیونیستی را به نوعی حل و فصل کنند. اما زمانی یک دولت فلسطینی می تواند صحبت از یک دولت کامل و فراگیر را مطرح کند که بتواند تمام اراضی اشغالی خود را از دست غاصبان آن سرزمین خارج کند و یک دولت واحد در جغرافیای فلسطین شکل گیرد.
 

نظر شما :