چرا امانو طرح گام به گام هسته ای روسیه را تضعیف می‌کند

۱۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۳۸ کد : ۱۷۵۹۵ پرونده هسته ای
محمد فرهاد کلینی، ‌کارشناس ارشد مسائل استراتژیک در تحلیلی برای دیپلماسی ایرانی به گزارش اخیر یوکیو آمانو به اعضای مجمع عمومی ‌سازمان ملل می‌پردازد و معتقد است برخی با شناخت کامل از روند موجود و تکمیل سناریو‌های جنبی دیگر قصد دارند تا ماهیت تعامل بر انگیز طرح گام به گام روسیه را نقش بر اب کنند.
چرا امانو طرح گام به گام هسته ای روسیه را تضعیف می‌کند
دیپلماسی ایرانی: اقای آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌در گزارشی که به اعضای مجمع عمومی‌سازمان ملل ارایه کرد ادعای‌های برخی از کشورهای گروه 1+5 در موضوع هسته ای ایران را تکرار و همکاری‌های فرا گیر ایران با اقای ناکارتس معاون آژانس را نادیده گرفت.

این موضوع در حالی اتفاق افتاد که دولت‌های روسیه و چین در این خصوص با مدیر کل آژانس قبل از طرح این سخنرانی رایزنی داشتند و حتی وزارت امور خارجه چین اعلام نمود که چین و روسیه اخیرا دیدگاه‌های مشترک خود را در خصوص مسئله هسته ای ایران برای مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌مطرح کرده اند و تاکید کرده اند که «دو کشور امیدوارند آژانس بین المللی انرژی اتمی‌استقلال و کار حرفه ای خود را با رویکردی هدفمند و بی طرفانه دنبال کند و این مسئله را بر پایه حقایق و با دقت حل و فصل کند» و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی‌به این دیدگاه‌ها توجه کرده است.

اقای امانو به خوبی مطلع بود که معاون ایشان در طول برنامه ای پنج روزه از تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو و همچنین تاسیسات یو. سی . اف و تاسیسات تولید سوخت اصفهان، رآکتور تحقیقاتی آب سنگین و تاسیسات تولید آب سنگین اراک ، نیروگاه اتمی‌بوشهر و طرح تحقیقات ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته که تحت نظام پادمانی ان.پی . تی نیست، بازدید کرد.

وی عملا اهمیت تعامل قوی ایران در چار چوب دیپلماسی بازدید را صفر کرد واین نحوه رفتار آژانس با مو ضوع ایران باعث خواهد شد تا اعتماد عمومی‌به آژانس کاهش یابد و ضرورت اصلاح بنیادین در ساختار سازمان بین المللی انرژی اتمی‌را در جهت حفظ حقوق اصلی اعضاء را بیشتر کند.

این مواضع در حالی شکل می‌گیرد که آمانو قرار است در روزهای آینده گزارش جدیدی درباره‌ی اجرای پادمان‌ها در ایران را در اختیار اعضای شورای حکام قرار دهد تا در نشست نوامبر در وین مورد بررسی قرار گیرد و مقدمه چینی لازم و ایجاد فضای لازم برای مشروعیت بخشیدن به ادعای برخی از اعضاء آژانس که در چارچوب گروه پنج به اضافه یک فعال هستند را " مستند سازی کند" و یا حداقل "رویه دوسویه آژانس را با رویه دوسویه جریان غربی" منطبق سازی کند.

اما جدا از این مواضع تکراری بایستی جایگاه این مواضع را با موقعیت طرح گام به گام روسیه به درستی تحلیل کرد. چنین بنظر می‌رسد که غرب قصد دارد تا مخالفت خود با طرح گام به گام را به دست آژانس عملیاتی کند و کماکان سطح انتظارات خود از ایران را تبدیل به تحمیل عقب نشینی به ایران بنماید و از سوی دیگر سطح چانه زنی خود باروسیه را برای تغییر تعادل در گام‌ها و وزن مرحله تعاملات را با طرح عدم پیشرفت در تعاملات ایران با آژانس را دچار بن بست کند و حتی در صورت پذیرش ناقص طرح گام به گام روسیه عملا جایگاه شخص امانو را برای داوری مرحله ای طرح گام به گام و نهایی در موضوع هسته ای را برای بازخورد کردن مواضع را مصادره کند.

البته هنوز اقای امانو فرصت دارد تا در گزارش خود بر اساس نگاه حرفه ای مواضع خود را اصلاح کند و بدیهی است در صورت عدول از وظایف اصلی ریاست آژانس و ادامه وضعیت موجود و بازی در زمین غرب عملا بستر و شرایط طرح گام به گام روسیه را تضعیف خواهد کرد. به نظر می‌رسد برخی با شناخت کامل از روند موجود و تکمیل سناریو‌های جنبی دیگر قصد دارند تا ماهیت تعامل بر انگیز طرح گام به گام روسیه را نقش بر اب کنند.

 

نظر شما :