روسیه اعلام کرد:

ایران برای توافق مذاکره‌ای آماده است

۱۹ آبان ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۱ کد : ۱۷۷۶۱ پرونده هسته ای
بر خلاف آنچه مقامات روسیه و چین اعلام کرده بودند که انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران می تواند به روند دیپلماتیک ضربه بزند،‌ظاهرا این گزارش انتقادی انجماد حاکم بر فضای مذاکرات هسته‌ای ایران را از بین برده است.
ایران برای توافق مذاکره‌ای آماده است
دیپلماسی ایرانی: بر خلاف آنچه مقامات روسیه و چین اعلام کرده بودند که انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران می تواند به روند دیپلماتیک ضربه بزند،‌ظاهرا این گزارش انتقادی انجماد حاکم بر فضای مذاکرات هسته‌ای ایران را از بین برده است.

یک مقام روس پس از تازه ترین ملاقات خود با طرف ایرانی اعلام کرده است که ایران آماده است از طریق مذاکره به توافقی بر سر فعالیت‌های هسته ای اش دست یابد تا از این طریق نگرانی‌ها در مورد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی تعدیل شود.

این در حالی است که تهران به طرح گام به گام روسیه به منظور حل تدریجی بن بست هسته‌ای ایران و کاهش فشار تحریم‌ها که در تابستان روی میز قرار گرفت، واکنش مثبت نشان داد اما کرملین نتوانست حمایت دیگر کشور‌ها را نسبت به این طرح جلب کند. به این ترتیب طرح گام به گام روسیه که به اعتقاد ناظران غربی کاستی‌های زیادی داشت، با شکست مواجه شد. هرچند که روسیه اعتقاد دارد این طرح تنها در حال تعلیق است.

به هر ترتیب روسیه که تا کنون به 4 قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه ایران رای مثبت داده؛ همزمان با افزایش فشار آمریکا و متحدانش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بر مبنای گزارش آژانس در تلاش است تا بار دیگر دیپلماسی را فعال کند.

الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در گفت و گویی تلفنی با خبرگزاری بلومبرگ اعلام کرده که روسیه از تحریم بیشتر ایران حمایت نمی‌کند. به گفته وی ایران تاکید کرده است که می خواهد موضوعات حل نشده با آژانس بین المللی انرژی اتمی را حل کند.

این در حالی است که ویلیام هگ،‌وزیر امور خارجه انگلیس به صراحت اعلام کرده است که کشورش چین و روسیه را برای افزایش تحریم‌های علیه ایران تحت فشار قرار خواهد داد.

 

گفت و گو‌های مسکو

 

اما اینکه سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه چگونه از تمایل تهران برای حل مشکلات آگاهی پیدا کرده، به سفر معاون شورای عالی امنیت ملی ایران به مسکو مربوط می‌شود. گزارش‌ها حاکی از آن است که علی باقری اخیرا با سرگئی لاوروف ،‌وزیر امور خارجه روسیه ملاقات کرده و محور مذاکرات آن دو برنامه های هسته‌ای ایران بوده است.

اما نکته جالب اینکه لاوروف بار دیگر به طرح گام به گام برای حل مساله هسته‌ای ایران اشاره کرده است. لاروف گفت: روسیه به دنبال حل مساله هسته‌ای ایران از طریق حذف تحریم‌ها در مقابل همکاری ایران به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی است و این پیشنهاد همچنان روی میز قرار دارد.

این در حالی است که بسیاری کارشناسان توانایی روسیه در عمل به مفادی که در این طرح گنجانده شده است را زیر سئول می‌برند. برای مثال این نکنه حائز اهمیت است که روسیه چگونه می تواند با توجه به مخالفت آمریکا و متحدان اروپایی اش با این طرح ،‌تحریم‌هایی را که آنها به صورت یک یا دو جانبه علیه ایران اعمال می‌کنند را لغو کند. کاخ سفید و متحدانش همواره بر متوقف ساختن فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در ایران تاکید داشته‌اند و از آنجایی که در طرح گام به گام روسیه اشاره‌ای به توقف عملیات غنی سازی نشده، ‌این طرح از نظر آنها مردود است.

از سوی دیگر یوکیا آمانو،‌مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش جنجالی خود در مورد فعالیت های هسته‌ای مورد نگرانی ایران از احتمال تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای خبر داده و در این زمینه اطلاعاتی را به نقل از منابع جاسوسی و تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده است. غرب تاکید دارد که این گزارش جای تردیدی را برای افزایش فشار و تحریم‌ها علیه ایران باقی نمی‌گذارد،‌اما روسیه که به همراه چین در شورای امنیت سازمان ملل رای وتو را در اختیار دارد ، روال سابق را در پرونده هسته ای ایران دنبال می‌کند.

در واقع روسیه و چین با وجود اینکه رای وتو دارند اما هیچگاه از آن برای وتوی قطعنامه‌هایی که از سال 2006 تا 2010 یکی پس از دیگری علیه ایران تصویب شده اند، ‌استفاده نکرده‌اند. در هر 4 مورد تصویب قطعنامه نیز مسکو و پکن همواره تاکید کرده اند که با تحریم ایران مخالفند اما پس از تصویب قطعنامه‌ها به آن عمل کرده‌اند. انصراف از قرار داد فروش موشک‌های اس 300 به ایران از سوی روسیه و خودداری چین از عمل به تعهداتش در پروژه‌های نفتی و گازی ایران از جمله نشانه های همکاری دو شریک تجاری ایران با مفاد قطعنامه‌هایی است که با رای آنها علیه تهران به تصویب رسیده است.

 

نظر شما :