روسیه و چین به توافق پشت پرده عادت دارند

۲۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۰ کد : ۱۷۸۰۹ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما به دنبال انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد فعالیت های هسته‌ای مورد نگرانی ایران از دولت های روسیه و چین خواست که به روند افزایش فشار‌ها علیه ایران کمک کنند. اما باید به این نکته توجه کرد که حتی در صورتی که این دو کشور برای این کمک آمادگی داشته باشند، رهبران آنها این موضوع را به طور علنی اعلام نخواهند کرد. به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، اوباما در ملاقات با دمیتری مدودف، همتای روس خود تاکید کرد که مقامات دو کشور بر سر موضع گیری مشترک در مقابل ایران به توافق رسیده اند. وی درآستانه نشست با هوجینتائو؛ رهبر چین نیز خاطرنشان کرد که محور مذاکرات آنها تلاش‌های مشترکی است که به منظور ترغیب کشور‌هایی مانند ایران به پیروی از قوانین و تعهدات انجام خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده از اجلاس همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک برای کاهش مقاومت چین و روسیه در مقابل اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران استفاده کرده است. در مقابل مدودف پس از ملاقات با اوبما اعلام کرد که موضوع ایران مورد بررسی قرار گرفته و رهبر چین نیز از اشاره مستقیم به موضوع خودداری کرد.

این درحالی است که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا به صراحت اعلام کرده است که موضوع تحریم ایران را با دیگر کشور‌ها در میان گذاشته و در این بین مذاکراتی با مقامات چین و روسیه در حاشیه اجلاس آیپک داشته است.
در جبهه‌ای دیگر اوباما نیز با اشاره به تمایل روسیه برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی اعلام کرده که آماده است با کنگره در این مورد وارد بخث شود تا محدودیت‌های تجاری دوران جنگ سرد علیه روسیه لغو شوند. واضح است که دلیل پشت پرده استقبال اوباما از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی موضوع ایران و همکاری مسکو با واشینگتن در این مورد است. این در حالی است که مدودف نیز اعلام کرده است که دولت های سابق آمریکا چنین حمایت خوبی را از درخواست مسکو برای عضویت در سازمان تجارت جهانی به عمل نیاورده‌اند.

به این ترتیب می توان نشانه هایی را از توافقاتی در پشت پرده بین رهبران روسیه و چین با آمریکا در حال شکل‌گیری است را مشاهده کرد. توافقاتی که بر خلاف ژست سیاسی مسکو و پکن در حمایت از ایران دست آخر می‌تواند به تصویب قطعنامه‌ای دیگر منجر شود.
 

نظر شما :